Søk
Meny

Over 100 000 nordmenn har opplevd ID-svindel på nett

Mann med kredittkort, som mistenker at han er blitt svindlet

Og hundrevis anmelder, uten å få hjelp. Slik unngår du å bli en av dem.

Over 100 000 nordmenn har de siste to årene opplevd at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Det viser den nasjonale undersøkelsen om ID-tyveri som Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomfører årlig i samarbeid med Skatteetaten.

Indikasjoner på at du kan være utsatt for ID-tyveri:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt 
  • Du ser transaksjoner (bevegelser) på din kredittkortfaktura som du ikke kjenner igjen
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten selv å gjort handel som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiets brosjyre om ID-tyveri, utarbeidet i samarbeid med NorSIS.

Ofte brukt til netthandel

Den aller største gruppen av de som hadde opplevd å bli svindlet – 47 prosent – opplyste at dette var relatert til netthandel. I tillegg oppgir 22 prosent at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett.

Selv om dette er mange, uttaler seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm i NorSIS at det kunne ha vært verre:

– At ikke flere er svindlet kan skyldes at befolkningen har fått et mer bevisst forhold til å ikke dele personopplysninger ukritisk. I tillegg til at det er økt bruk av BankID eller andre eID’er og totrinnspålogging alle steder dette er mulig. Et ID-tyveri er en stor belastning, både økonomisk og emosjonelt.

Mange opplever også at identiteten deres misbrukes ved at for eksempel private bilder blir stjålet og deretter spredd på nett, eller at falske profiler opprettes for å sverte vedkommende i sosiale medier.

Mange saker henlegges

I undersøkelsen kommer det også frem at 22 prosent av de som er rammet av ID-tyveri anmeldte det til politiet.

Ifølge TV 2 er det likevel ikke alle av disse som kan regne med å få saken sin løst på den måten: Bare i Oslo har politiet hittil i 2021 mottat nesten 800 anmeldelser på ID-tyveri og misbruk på nett.

Nesten alle disse er blitt henlagt.

Til TV 2 uttaler Hans Marius Tessem, leder for rådgivningstjenesten slettmeg.no, skuffelse over dette – spesielt ettersom folk gjerne oppfordres til å kontakte politiet når de blir utsatt for denne typen kriminalitet.

– Men jeg tror mange ikke orker å gå gjennom prosessen, fordi de ikke har særlig tiltro til at det faktisk kommer til å skje noe, sier han – og er tydelig på at slik type kriminalitet bør prioriteres:

– Det er uholdbart at det skal være sånn. Dette går inn på folk, og er ødeleggende for livene det gjelder. Det må være begrensninger og konsekvenser for de som går over streken.

SAFE fjerner bekymringer

I undersøkelsen fra NorSIS kommer det frem at 20 prosent av de som svarte er bekymret eller svært bekymret for ID-tyveri.

Mange av disse er gjerne usikre på hva de kan gjøre for å beskytte seg.

Med sikkerhetspakken SAFE vil du umiddelbart bli varslet hvis dine personopplysninger skulle komme på avveie, og du kan få hjelp ved misbruk av din informasjon. Du vil kunne få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av ID-tyveri eller svindel.

SAFE er tilgjengelig for alle – også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi
  • SAFE ID-vakt 
  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE​