Søk

Online

Meny

Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-svindel på nett

Slik unngår du å bli en av dem.

Bare i 2016 opplevde over 150 000 nordmenn at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Det viser den nasjonale undersøkelsen om ID-tyveri som Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomfører årlig i samarbeid med Skatteetaten.

Indikasjoner på at du kan være utsatt for ID-tyveri:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt 
  • Du ser transaksjoner (bevegelser) på din kredittkortfaktura som du ikke kjenner igjen
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten selv å gjort handel som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiets brosjyre om ID-tyveri, utarbeidet i samarbeid med NorSIS.

Ofte brukt til netthandel

Den aller største gruppen av de som hadde opplevd å bli svindlet – 61 prosent – opplyste at dette var relatert til netthandel.

– Mange opplever at en svindler benytter deres identitet for å handle varer på internett, og få dem tilsendt gjerne gjennom post i butikk. Her er mekanismene for at dette ikke skal skje dessverre for dårlig hos enkelte nettaktører, sier rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS som en kommentar til undersøkelsen.

Han viser også til at det ikke alltid er fremmede som står for svindelen:

– Fortsatt er det mange saker som omhandler ID-tyveri i nære relasjoner, og her er ofte summene det svindles for store.

Mange opplever også at identiteten deres misbrukes ved at for eksempel private bilder blir stjålet og deretter spredd på nett, eller at falske profiler opprettes for å sverte vedkommende i sosiale medier.

Sikker ID fjerner bekymringer

Som Telenor-kunde kan du nå slippe å bekymre deg for at dine personlige data skal misbrukes eller komme på avveie.

Med den nye tjenesten Sikker ID vil du umiddelbart bli varslet om det oppdages at dine personopplysninger skulle komme på avveie, samt at du får hjelp om disse skulle bli misbrukt. Du vil kunne få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av id-tyveri eller svindel.

Sikker ID er inkludert i Telenors nye mobilabonnement Trygg, men kan også bestilles som tilleggstjeneste til alle de private mobilabonnementene fra Telenor.

Hvordan fungerer Sikker ID?

Sikker ID består av to funksjoner som begge sikrer deg når du er på nett:

ID-monitorering

Merk at ID-tyveriforsikringen aktiveres automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse i Mitt Telenor eller på Mine Sider.

ID-tyveriforsikring hjelper deg ved krenkende nettpubliseringer, for eksempel om noen har lagt ut et bilde av deg uten ditt samtykke, eller har laget en falsk profil med dine opplysninger.

Ved krenkelser eller misbruk kan du få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon.