Søk
Meny

Ylva (35) ble forsøkt billettsvindlet

Slik unngår du billettsvindel på konsert eller festival

Chatbobler som viser billettsvindel

Som så mange nordmenn hadde Ylva Vethe (35) planer om å bruke ferien på en av sommerens mest populære festivaler. Arrangementet er utsolgt, men på Facebook finner hun en person som selger billetter.

– Jeg var klar over at billettsvindel var vanlig og forsøkte å stille flere oppfølgingsspørsmål underveis, sier Ylva, som jobber som innholdsprodusent i Schibsted Partnerstudio.

Til slutt sender svindleren et bilde av noen billetter, men nesten all informasjonen er sladdet.

Ylva takker nei, og da snur stemningen. Nå truer svindleren med å henge henne ut på festivalens Facebook-side.

– Det var en veldig ubehagelig opplevelse og jeg fikk først en følelse av at det var jeg som hadde gjort noe galt, sier hun.

Jente som nesten ble offer for billettsvindel

DET BLE FESTIVAL LIKEVEL: Ylva Vethe kom seg av gårde, men ikke på den festivalen hun først hadde tenkt. Hun er glad hun plukket opp på svindlerens triks. FOTO: Privat.

Selgeren fortsetter å presse henne på melding – til slutt ser Ylva seg nødt til å blokkere brukeren. Hun gir beskjed til festivalen og får vite at personen er en kjent svindler.

Faren for at du kjøper falske billetter er stor

...og du går ikke bare glipp av en opplevelse du har gledet deg til, men lider også et økonomisk tap på toppen av det hele.

– På de mest populære arrangementene kan det være snakk om større beløp, sier advokat Inger Katrine Kløvstad i HELP, som er Telenors forsikringspartner.

Advokat Inger Katrine Kløvstad i HELP Forsikring

ANBEFALER Å SØKE FØR DU KJØPER: Advokat Inger Katrine Kløvstad i HELP Forsikring.

Større risiko ved digitale salg

Den mest utbredte formen for billettsvindel går ifølge advokaten ut på at digitale kopier av en billett selges mange ganger.

– I et tilfelle vi jobbet med, hadde samme billett blitt solgt minst 70 ganger til forskjellige kjøpere. Her var det altså bare én person som kom inn på arrangementet, mens resten ble avvist. 

Billetter med QR-koder kan selges mange ganger, men kun brukes av en person.

PASS PÅ: Vær obs på at digitale billetter kan selges mange ganger ... men kan bare brukes én gang. Foto: Ticketmaster

Utryggheten rundt billettsvindel ble i fjor så stor at Finn.no toppet andrehåndssalg av billetter til de største og mest populære arrangementene i sommer.

– Vi ser at faren for bedrageri, eller salg av billetter til høyere pris enn billettene ble kjøpt for, ofte kan være stor i slike situasjoner. Da velger vi å stanse for salg av billetter, sa Finns sjef for forbrukertrygghet, Geir Petter Gjefsen til Aftenposten.

Selv om Finn.no stanset andrehåndssalg til en rekke arrangementer og festivaler, er det mange andre steder og markedsplasser der billetter kan selges og kjøpes.

Tre tips for å unngå billettsvindel

  1.  Det er så lett å bli lurt ved billettkjøp fra privatpersoner at det er noe vi ikke anbefaler, med mindre du kjenner selgeren – eller vet at dette er noen du kan stole på, sier advokat Kløvstad.

  2. Hvis du likevel vurderer å kjøpe billetter fra andre enn arrangøren, bør du ta et kjapt søk på selgeren. Du kan for eksempel sjekke Facebook. Kriminelle bruker ofte falske kontoer, noe du gjerne kan gjennomskue ved at profilen er helt ny og «tom».
    Ofte skal det heller ikke mer enn et Google-søk til før du får opp hundrevis av advarsler mot en useriøs aktør, ifølge Kløvstad.

  3. Ved kjøp fra et firma, kan det også lønne seg å betale med kredittkort. Slik sikres du bedre etter reglene i finansavtaleloven og har mulighet til å få penger tilbake den veien om noe skulle gå galt.

Tre jenter som er offer for billettsvindel

Tre råd hvis du har kjøpt falske billetter


  1. Varsle selgeren og kreve pengene tilbake. Dessverre hender det ofte at selgerne «forsvinner», for eksempel ved at de har brukt et falskt navn eller Facebook-profil ved et salg – og da er det lite du får gjort.

  2. Anmelde saken til politiet. Det er ikke alltid de tar tak i saker som dette, men om mange skulle levere inn anmeldelser på samme person, er det ifølge advokaten noe som kan hjelpe.

  3. Sende inn saken til megling hos Forbrukertilsynet eller Forliksrådet. Utover at du her må kjenne identiteten til den som har svindlet deg, er dette også prosesser som kan trekke ut i tid – og det er kanskje noe du ikke orker for beløpet det dreier seg om.

– I situasjoner som dette, kan det derfor lønne seg å ha en forsikring – for eksempel den nye Svindelforsikringen som følger med i SAFE, sier Kløvstad.

– Her får du tilbakebetalt alt du har tapt om du skulle bli svindlet på nett, opptil 3000 kroner. 

SAFE Svindelforsikring er en del av Telenors sikkerhetspakke SAFE. Med denne forsikringen får du advokathjelp og økonomisk kompensasjon ved ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller ved krenkende nettpublisering. Forsikringen gjelder hele husstanden. NYHET! Forsikringen dekker nå både nye kjøp og bruktkjøp på nett.

Hva dekker SAFE Svindelforsikring?

Svindelforsikringen dekker alle typer nettsvindel:

  • Gjelder både bruktkjøp (f.eks. på Finn.no eller Tise) og kjøp av nye varer

  • Identitetstyveri

  • Krenkende nettpublisering

  • Misbruk av betalingskort

  • Svindel knyttet til person- eller kortopplysninger

SAFE kan kjøpes av alle som ønsker å sikre sitt digitale liv – også deg som ikke er Telenor-kunde. Tjenesten koster 129 kroner per måned.

Les mer om SAFE >