Søk

Online.no

Meny

– Dette er spam, og ikke utpressing

Har du mottatt en mystisk e-post som truer med bilder på avveie? Slapp helt av.

Det spres for tiden spam e-poster med trusler og krav om å betale «løsepenger».

Tonen i e-posten, som er skrevet på norsk, kan ved første øyekast virke skremmende på enkelte.

– Disse e-postene er heldigvis uten rot i virkeligheten, og du kan trygt ignorere eller slette den, sier Jan Roger Wilkens i Telenor Security Operation Centre.

SIKKERHETSEKSPERT: Jan Roger Wilkens i Telenor Security Operation Centre.

Kjent teknikk fra spammere

Ifølge Wilkens er denne e-posten, der svindlere påstår at de sitter på sensitive bilder av mottakeren, blitt sendt ut til titusenvis av mottakere.

– Det som gjør at enkelte kan bli ekstra nervøse, er at e-posten tilsynelatende er sendt fra deres egen mail-adresse. Dette er imidlertid en teknikk som spammere ofte bruker, og betyr ikke at du er blitt hacket.

En av de sikreste kjennetegnene på at det bare er tull, er at svindlerne ikke har lagt ved noe bevis.

– I 99,99 prosent tilfellene der det dukker opp slike e-poster med utpressing, er det bare tull. Så lenge det ikke er noe bevis i e-posten, og det ikke er skrevet til deg spesifikt, så kan man egentlig bare slette den, sier Wilkens.

Forskjellige fremgangsmåter

Tidligere i sommer dukket det imidlertid opp e-poster hos enkelte norske brukere der avsenderen hadde limt inn et personlig passord som brukerne ofte kunne dra kjensel på.

– De tok med et gammelt passord, og prøvde seg på det som bevis på at de hadde hacket deg. Det kan absolutt virke skremmende på enkelte, sier Wilkens.

Også her var det falsk alarm, noe blant andre DinSide kunne melde om: Svindlerne hadde benyttet seg av tidligere sikkerhetslekkasjer, der e-poster og passord fra nettsteder som LinkedIn og Adobe hadde kommet på avveie.

– Dette var først og fremst bare en god påminnelse på hvorfor det lønner seg å ha sikre og unike passord – som man også bytter dersom en har mistanke om at noen har fått tak i det, sier Wilkens.

Hvordan fungerer Sikker ID?

Sikker ID består av to funksjoner som begge sikrer deg når du er på nett:

ID-monitorering

Merk at ID-tyveriforsikringen aktiveres automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse i Mitt Telenor eller på Mine Sider.

ID-tyveriforsikring 

Hjelper deg ved krenkende nettpubliseringer, for eksempel om noen har lagt ut et bilde av deg uten ditt samtykke, eller har laget en falsk profil med dine opplysninger. ID-tyveriforsikringen dekker deg selv, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år som bor på samme adresse.

Ved krenkelser eller misbruk kan du få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon.