Æ, Trumf og Coop Medlem: Dette vet kundeklubbene om deg

Men hva vet du om dem? Sjekk hva du sier ja til.
Dette vet kundeklubbene om deg

Registrerer du bankkortet ditt i Æ-appen fra Rema 1000, får du 10 prosent avslag på de 10 varene du handler mest. Du får like stor rabatt på frukt og grønt.

Skal de vite hva du handler mest, må de imidlertid vite om alt du handler. Detaljene for hver eneste handletur – når, hvor og hva – ligger jo faktisk synlig i appen. Til glede for de av oss som liker oversikt og detaljerte statistikker.

Men hva, når og hvor vi handler, kan samtidig være svært personlig.

Ikke bare Æ, men også Trumf, Coop Medlem og andre kundeklubber kan sitte på detaljert informasjon om deg. Og du kan allerede ha samtykket til at de får bruke og dele den.

Har du nettvett?

Dette vet de

Vi lider av «samtykkeapati». Til DinSide forklarer fagdirektør Catharina Nes     i Datatilsynet dette som at de færreste av oss leser gjennom vilkårene for å få bruke en app.

I januar gjorde DinSide en stor gjennomgang av nettopp hva det er du samtykker til når du blir med i en fordelsklubb.

De kom frem til at både Æ, Trumf og Coop Medlem blant annet kan:

  1. Lagre detaljert informasjon. De kan se hva, når og hvor du handler; bare Coop gir deg muligheten til å takke nei til dette
  2. Gi informasjonen videre. Informasjonen vil stort sett ikke deles med tredjeparter uten samtykke/anonymisering, men samtidig er dette store selskaper som også er involvert i flere ulike forretningsområder (for eksempel selger Rema 1000 forsikring)
  3. Studere handlevanene dine. Dette vil la dem forbedre tjenestene og lære mer om kundene sine, men kan også brukes for å forutse kjøp og gi personalisert reklame

Et fjerde punkt DinSide trekker frem, er imidlertid at du har rett på innsyn i hva de vet, og hvordan de bruker denne dataen.

Ræma 1000

Rema 1000 har satset tungt på Æ-konseptet siden januar. Her er butikken deres i Torggata i Oslo. Foto: Kjetil Ree, CC BY-SA 3.0

Og hva så?

Noen dager etter artikkelen i DinSide rapporterte Stavanger Aftenblad (krever abonnement; via Digi.no) at kundedata fra Æ lå åpent tilgjengelig, slik at hvem som helst i prinsippet kunne laste ned andres informasjon.

Det var IT-utvikleren Hallvard Nygård som oppdaget sikkerhetsbruddet, som ifølge Rema 1000 hadde begrenset omfang og straks ble stengt. 3400 telefonnumre og kvitteringer skal ha havnet på avveie.

Problemet med at andre får innsyn i hvor og når vi handler bestemte varer, kommer godt frem i ett av kjøpene Nygård la merke til: En graviditetstest. Det er svært personlig, og tid/sted for slike kjøp er ikke nødvendigvis noe vi vil at andre skal vite om.

Tenk også på ting som alkohol, prevensjon, medikamenter og magasiner – eller bare hvilken mat vi handler. Det kan si mye om vår situasjon og livsstil.

Slike åpne sikkerhetsbrudd er trolig sjeldne. Men er du var på personvern, og redd for innsyn i din livsstil og/eller bestemte kjøp (eller steder og tider du har handlet), da kan det være verd å lese fordelsklubbenes vilkår – før du trykker «Enig».

Populært på Online.no nå: