Søk
Meny

– Vi trodde situasjonen var løst ... inntil bildet dukket opp på nytt

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto

Da den 14-årige datteren til Rikard opplevde at et nakenbilde kom på avveie, føltes alt helt håpløst. Men så fikk de hjelp – på dagen.

– Det startet med at datteren min på 14 år delte et nakenbilde med en gutt på skolen via Snapchat, forteller Rikard.

Bergensmannen beskriver deretter en situasjon som mange norske barn og ungdommer dessverre kan kjenne seg igjen i:

– Rett etter at hun hadde sendt bildet, så hun at mottakeren tok et skjermbilde. Noen dager senere ble hun konfrontert med bildet av flere medelever, som hadde fått det fra gutten hun opprinnelig delte bildet med.

– Allerede delt med mange

Datteren tok opp dette med læreren sin, som igjen koblet inn helsesøster – der hun fikk en sterk anbefaling om å fortelle dette hjemme.

– Det var noe hun vegret seg for, naturlig nok. Men da vi først fikk vite om dette, hadde vi en lang prat med rektor, som lovet å ta opp dette med foreldrene til eleven som hadde delt bildet.

– Men da var bildet allerede delt til mange.

Ifølge rektoren var ikke dette første gang noe slikt hadde skjedd på skolen – og neppe siste gang, forteller Rikard. Men ettersom alle de involverte gikk på skolen, klarte rektoren å rydde opp i situasjonen raskt via samtaler med de aktuelle elevene og deres foreldre.

– Da trodde vi situasjonen var løst ... inntil bildet dukket opp på nytt. Denne gangen ble det delt fra en gutt som ikke går på samme skole som datteren min, og da kunne heller ikke rektor gjøre så mye, sier Rikard.

Hva gjør du i en slik situasjon?

Denne gangen valgte datteren å fortelle det til Rikard med en gang, som umiddelbart følte seg rådvill.

– Vi kjenner til mange ungdommer som har vært utsatt for sånne ting, som ikke har fått hjelp. Det er ikke bare å reise til nærmeste politistasjon, politiet har ofte mange saker som er viktigere enn fjortiser som deler ut bilder på nettet, sier Rikard og fortsetter:

– Men så kom jeg på en e-post jeg nettopp hadde fått fra Telenor, der de fortalte om tjenesten Nettslett, som nå var inkludert i abonnementet til datteren min. Jeg tok kontakt med Telenor, som satte meg videre i kontakt med forsikringsselskapet Help. Litt senere samme dag ble jeg oppringt av en advokat, som skulle vise seg å kunne hjelpe oss veldig mye.

Dette er Nettslett:

  • Du får advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets, eller privat innhold kommer på avveie. 

  • Dekker juridisk rådgivning, utgifter til advokat, tapt lønnsinntekt og psykolog.

  • Nettslett gjelder bruker av mobilabonnementet.

  • Inkludert i alle Telenors private mobilabonnement, inkludert for barn og unge. Ønsker du ID-tyveriforsikring i tillegg til Nettslett anbefales det at du sjekker ut ekstratjenesten SAFE.

Les mer om Nettslett

Fikk hjelp på dagen

Advokaten fikk kontaktinfo til gutten som hadde delt bildet, samt til foreldrene hans. Han spurte også om han skulle ringe på vegne av Rikard, og om de eventuelt ønsket å anmelde hendelsen.

– Jeg mener at det å anmelde en mindreårig er bortkastet tid, han var vel selv bare en 14-15 år. Så vi ble enige om at han skulle ringe foreldrene hans, og at vi eventuelt fikk gå videre med saken om det ikke ble slutt på dette, forteller Rikard.

Han ble imidlertid overrasket over hvor raskt alt skjedde etter dette.

– Bildet ble fjernet umiddelbart! Samme dag var det altså løst. Advokaten tok kontakt med guttens foreldre, som ikke tok det så veldig bra at sønnen hadde delt nakenbilder. Da advokaten ringte moren hans, sjekket hun mobilen til sønnen – og fant bildet der.

I løpet av de neste par dagene hadde Rikard og datteren mottatt unnskyldninger fra både gutten og hans foreldre.

– Veldig fornøyd

– Den forsikringen vi har i Nettslett, er noe av det beste Telenor har kommet med. Skal jeg være helt ærlig, hadde jeg ikke så veldig tro på at dette kunne virke – sånne juridiske ting tar gjerne lang tid. Men at det ble ordnet allerede samme dag, og at advokaten var så behjelpelig ... du kan trygt si at jeg er veldig fornøyd med at alt gikk så bra, sier Rikard.

Også datteren er veldig fornøyd med hvordan saken ble tatt hånd om, og løst, på svært kort tid.

– Hun følte seg veldig frustrert mens det hele sto på, og skammet seg. Etter saken ble løst, har vi snakket en god del om konsekvenser av å dele ting på nettet. I dag tenker hun ikke så mye på selve saken, men har lært mye av den uheldige situasjonen, forteller Rikard.