Slik unngår du å bli svindlet på FINN

Se opp for disse svindelmetodene.
Svindel på Finn.no

Med 3,5 millioner besøkende hver måned skjer det meste av kjøp og salg på FINN.no uten problemer.

På en så stor salgsarena risikerer du likevel å møte personer som ikke har ærlige hensikter, og svindlerne bruker stadig nye metoder for å forsøke å lure deg, forteller Geir Petter Gjefsen som er leder for forbrukertrygghet i FINN.

- Det viktigste er at du ikke forskuddsbetaler og at du bruker sunn fornuft. Virker handelen for god til være sann, er den ofte det, sier Gjefsen.

Svindelmetoder

Geir Petter Gjefsen

Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet i FINN. Foto: Caroline Roka

Gjengangere i media har blant annet vært kjøpere som hevder de har betalt for mye og ber deg betale tilbake, kjøpere som vil betale litt ekstra hvis de kan betale i kontanter, eller sier banken lover at pengene er på vei.

Det er særlig to svindelmetoder du ifølge Gjefsen må være oppmerksom på:

  1. Phishing på SMS. Du får en SMS der du blir bedt om å fylle inn kontoinformasjon på en FINN- eller SPiD-liknende side (SPiD er betalingssystemet til FINN-eier Schibsted). Slike meldinger sender aldri FINN.
  2. Du får en SMS der noen skriver at de er interessert i en vare og ber om å bli kontaktet på e-post.

- Hvis du tenker deg om, er det ingen som vil sende en SMS og be om å få svar på e-post. Da ville du fått en mail i første omgang, sier Gjefsen.

Svarer du på en slik henvendelse beveger du deg samtidig ut av FINN-sfæren, og det blir umulig for FINN å fange opp og advare deg om at du er i ferd med å bli lurt.

Når du selger til utlandet

Varsellampene bør også blinke om du blir bedt om å sende varene til utlandet, mener Gjefsen.

En svindelmetode er at kjøperen sier det er satt inn ekstra penger for frakt av varen, for eksempel via betalingstjenesten PayPal. Dette bekreftes med en falsk kvittering, så du legger ut for frakten, sender varen, og ser hverken varen eller pengene igjen.

Det er likevel ikke sånn at alle henvendelser fra utlandet er forsøk på svindel:

- Kjøpet er reelt for noen, så det er vanskelig å advare. Men det er lurt å være ekstra oppmerksom, sier FINNs leder for forbrukertrygghet.

Eget kontrollteam

Bli verifisert på FINN

FINN.no har innført en ordning for verifiserte brukere, noe som gjør at du kan føle seg trygg på at den du handler med faktisk er den vedkommende gir seg ut for å være.

FINN har et eget team som kontinuerlig jobber med å sikre forbrukerne en trygg handel på nettjenesten.

- De kontrollerer annonser, meldinger og følger opp saker relatert til sikkerheten, sier Geir Petter Gjefsen.

Han forteller og om et godt samarbeid med blant annet politiet, Mattilsynet, Skatteetaten og Tollvesenet. Som en stor aktør er FINN også med på flere prosjekter som handler om trygghet på nett.

Du finner svindlere blant både kjøpere og selgere. Med tanke på hvor mange handler som faktisk finner sted, er andelen svindeltilfeller heldigvis liten, understreker Gjefsen.

I tilfeller der du tror du blir utsatt for svindel oppfordres du til å kontakte FINN, og alle forhold vedrørende svindel råder han deg å anmelde til politiet.

Sikker betaling

Foregår ikke handelen ved at partene møtes fysisk, bør du bruke FINN betalingsgaranti. Da blir kjøpesummen stående på en depositumskonto til kjøper har mottatt varen, og begge parter har godkjent transaksjonen.

Til nå har dette foregått med tjenesten PayEx, men FINN innfører i disse dager en egen løsning, forteller Gjefsen.

- Det er viktig å bruke en sikker betalingsløsning om ikke betaling og overlevering av varen skjer samtidig, sier han.

Postoppkrav gir for eksempel ingen garanti for at du får det du betaler for. Det gir bare en garanti for at du får noe tilsendt i posten.

Husk også å gjøre egne undersøkelser av den du handler med. Ofte er det ikke så mange søkene på Google som skal til for å finne ut av om det er en handel du bør gå inn på eller ikke.

Risikogrupper

Noen varegrupper er oftere gjengangere i saker som dreier seg om svindel, eller forsøk på svindel, enn andre.

Gjefsen anbefaler å være ekstra oppmerksom når det dreier seg om kjøp og salg av små, dyre varer som iPhone og telefoner, generelt dyre varer, depositum for leiligheter og billetter.

- Billetten kan være ekte, men det hender at en enkelt billett blir solgt til mange, sier han.

Ofte kan det være snakk om dyre, populære billetter til konserter eller festivaler langt fram i tid, og når du oppdager svindelen er det for seint.

- Vi har også hatt svindeltilfeller der folk er blitt lurt til å sette inn tre måneders depositum for en leilighet som ikke finnes, sier Gjefsen, og anbefaler at du ser leiligheten før du betaler noe som helst.

Skal du betale depositum for ferieleiligheter i utlandet bør du foreta egne undersøkelser, og også be om referanser, anbefaler han.

Populært på Online.no nå: