Er du redd for ID-tyveri? Vi har spurt folk på gata
Over halvparten av oss er bekymret for ID-tyveri, men de fleste rister på hodet når vi spør om de har ID-tyveriforsikring. De har rett og slett ikke tenkt på det.
Sannsynligvis har du ikke ID-tyveriforsikring, du heller. Nye tall fra TNS Kantar viser at de fleste nordmenn ikke er forsikret mot ID-tyveri, selv om det er en økende bekymring – og skrekkhistoriene florerer i mediene.
Om SAFE ID-tyveriforsikring
Skulle du oppleve at noen misbruker ID-en din, får du både advokathjelp og økonomisk kompensasjon. Du får også hjelp til å fjerne bilder eller sensitiv informasjon på avveie.
Så få som 15 % av oss har ID-tyveriforsikring, men likevel er hele 8 av 10 redde for svindel når de handler på nett. Så hvorfor tar vi ikke grep for å forsikre våre digitale liv?
For å få svar på spørsmålet, tok vi turen til Rådhuskaia for å høre om dette er noe folk på gata er bekymret for.
Der lærer vi fort at ID-tyveri er et tema som engasjerer. Selv om de fleste er bekymret, er det likevel noen som tenker «det skjer ikke meg».
– Jeg er klar over at det er et økende problem, men jeg er ikke veldig bekymret, sier Tom Haugen (49), som heller tar andre grep for å surfe trygt på nett. For eksempel sjekker han alltid nett- og epostadresser for å forsikre seg om at de er trygge.
Andre vi snakker med har vurdert å skaffe seg ID-tyveriforsikring – men har latt det bli med tanken. Svenske Amanda Jonsson (29) er en av dem.
– Jeg vet ikke hvorfor. Det er en sånn ting jeg har tenkt på, uten å ha gjort noe med. Jeg kunne ha tenkt meg ID-tyveriforsikring, men det er så mye annet å tenke på.
150 000 nordmenn er rammet
Det er nok mange i samme båt som Amanda. Kanskje du kjenner deg igjen, du også? Da kan SAFE være løsningen – hvor Telenor tenker på sikkerheten, slik at du kan tenke på andre ting. Faktisk har over 150 000 nordmenn opplevd ID-tyveri, og med slike tall kan det være betryggende å vite at du får hjelp om du skulle bli rammet.
Også de fleste vi møter på gata i Oslo kjenner noen som har opplevd ID-tyveri på kroppen.
Marisol Silva (27) er en av dem som er bekymret for utviklingen. «Jeg jobber med markedsføring og er godt kjent med farene. Jeg kjenner også mange som er utsatt for ID-tyveri», kan hun fortelle.
Og hun er ikke den eneste som kjenner noen som er berørt.
Måtte bytte passord
– Jeg kjenner flere som har opplevd ID-tyveri. Så det er jo litt stress, sier Karianne Frøsland (44).
– Jeg husker ikke detaljene, men det ble i alle fall masse tull med alle mulige ting, så de måtte stenge bankkontoer og bytte passord.
Falske profiler
– Det spørs hva som blir sett på som ID-tyveri, men at det har blitt laga fake Instagram-profiler og sånt det vet jeg om. Jeg tror ikke at det har fått store konsekvenser for dem enda, men selvfølgelig – det blir jo misbrukt, sier Jakob Tveit (25).
Selv har ikke Jakob ID-tyveriforsikring. Ingen av de vi har snakket med har det. Men med en så stor bevissthet om farene, blir spørsmålet om de ser et personlig behov?
– Nei, ikke enda. Men når den tid kommer, så skulle man nok ønske at man hadde det, tenker jeg, sier Tom Haugen.
Og det har han nok helt rett i. For forsikring handler om å være føre var, slik at du er beskyttet når uhellet først er ute. Og hva er vel viktigere enn identiteten din?
Dette er SAFE
SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.
SAFE inkluderer tre tjenester:
- SAFE WiFi
- SAFE ID-vakt
- SAFE ID-tyveriforsikring
SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenorkunde.