Søk
Meny

Med dette enkle kurset unngår du nettfella

Slik hever du nettkompetansen på noen få minutter.

Nettsikkerhet er stadig et aktuelt tema. Nylig ble tusenvis av innbokser fylt med truende e-poster som minnet om utpressing.

I dette tilfellet var det bare spam, men nye svindelforsøk dukker stadig opp med jevne mellomrom.

Heldigvis er det enkelt å ta forholdsregler, og nettopp derfor er Nasjonal sikkerhetsmåned blitt til.

Gamle triks i ny innpakning

– Noe som går igjen er at folk trykker på lenker i e-poster som skal lure dem for penger, sier Ivar Kjærem. Han er seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) som driver tjenestene Slettmeg.no og Nettvett.no.

E-postsvindel er blant de problemstillingene de får flest henvendelser om, forteller Kjærem.

– Det dukker stadig opp nye svindelforsøk, men metodene er de samme. Svindlerne er ute etter penger og spiller på de svakhetene vi har for dette, sier Kjærem.

Dette handler gjerne om utpressing av enkeltpersoner eller forsøk på å lure til seg sensitiv informasjon. Det siste året har det også blitt mer vanlig at hackere forsøker å stjele datakraft til utvinning av bitcoins.

E-postsvindel er fortsatt svært utbredt, forteller Ivar Kjærem i Norsk senter for informasjonssikring, NorSIS.

E-postsvindel er fortsatt svært utbredt, forteller Ivar Kjærem i Norsk senter for informasjonssikring, NorSIS.

Enkelt å ta forholdsregler

Utbredelsen av slike dataangrep er en av grunnene til at NorSIS, på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet, promoterer oktober som Nasjonal sikkerhetsmåned.

– Folk skal ikke være redde for å bruke digitale tjenester. Samtidig er det viktig at de er klar over at det finnes kriminalitet på nett, akkurat som i samfunnet forøvrig, sier Kjærem.

På Nettvett.no har NorSIS lagt ut kurset «Informasjonssikkerhet i hverdagen» som passer for alle som bruker internett, både på jobb og på fritiden. Det består av fire deler og hver del tar maksimalt fem minutter å gjennomføre.

– Det er veldig enkelt og greit. Målet er å hjelpe folk til å unngå enkle feil i det daglige, sier Kjærem.

Kurset «Informasjonssikkerhet i hverdagen» er delt opp i fire enkle og nyttige deler. Bilde: NorSIS.

Kurset «Informasjonssikkerhet i hverdagen» er delt opp i fire enkle og nyttige deler. Bilde: NorSIS.

God «netthygiene»

Et av begrepene i kurset er «netthygiene», som omfatter holdninger og handlinger som bidrar til trygghet på nett. Dette innebærer at vi ikke bare tar ansvar for oss selv, men også de rundt oss. God netthygiene kan stanse kriminelle og være en god beskyttelse for hele samfunnet, mener NorSIS.

– Nettbrukere bør se litt på hvilke tjenester de bruker og hvordan de bruker dem. Slik kan de få oversikt over hva de deler på nettet. Mye av dette kan være sensitiv informasjon som svindlere kan bruke mot dem, sier Kjærem.

Læringsopplegget vil også hjelpe til å forebygge spredning av falske nyheter og konkurranser, eller bilder av andre uten deres samtykke.

Gratis kurs for mindre bedrifter

I oktober tilbyr også NorSIS opplæringspakker og foredrag for bedrifter. Dette er gratis for bedrifter med opptil 20 ansatte.

– Kompetansenivået i bedrifter er ganske varierende, men mange av de vi henvender oss til er bevisste risikoen, sier Kjærem.

Han viser til Mørketallsundersøkelsen som nylig ble lagt frem av Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR). Den kartlegger omfanget av datakriminalitet og IT-sikkerhetshendelser. Ifølge NSR viser årets undersøkelse en betydelig økning i andelen virksomheter som utsetter for phishing, hacking, bedrageri og angrep sammenlignet med 2016.

– Mørketallsundersøkelsen viser også at bedrifter som har en strategisk tilnærming til informasjonssikkerhet i stor grad klarer å avdekke svindelforsøk. NorSIS legger til rette for at bedrifter kan opparbeide den kompetansen de mangler, sier Kjærem.

Tre tips fra sikkerhetseksperten

Ivar Kjærem i NorSIS har tre enkle tiltak du kan ta i bruk for å sikre deg på nett:

1. Aktiver totrinns-verifisering der det er mulig. Dette innebærer å legge til et ekstra lag av beskyttelse i tillegg til et passord. Dette kan for eksempel være at du må oppgi en kode du får opp på mobilskjermen din.

2. Får du henvendelser som virker mistenkelige, still deg selv noen kontrollspørsmål. «Hvem er egentlig avsenderen her?» «Hvorfor tar disse kontakt med meg?».

– Vi anbefaler folk å være mer kritiske til henvendelser de får på for eksempel e-post, sier Kjærem.

3. Hold operativsystem og programvare oppdatert til enhver tid. Produsentene jobber hele tiden med å sikre programvaren sin, og du bør sørge for å laste ned de siste oppdateringene.