Mobiltelefoner er et yndet bytte blant mobiltyver. Se hva du må gjøre hvis du blir frastjålet mobilen i utlandet. Foto: ©2015 iStockphoto LP
Du hadde den i lomma, men plutselig er den borte. Mens du ante fred og ingen fare på fortausrestauranten, har noen frekke tyver stjålet mobilen din. Panikken sprer seg i kroppen, hva gjør du nå?
Følg disse fire rådene og minsk muligheten for misbruk:
1. Husk mobilforsikring
Første bud: Har du forsikret mobilen? Kjøper du mobil med SWAP, er skjermforsikring inkludert.
Du kan også kjøpe SWAP Plussforsikring for kun 59 kr per måned. Da får du full dekning ved skade, tap og tyveri. Er du uheldig og mister eller ødelegger mobilen din, melder du bare skade, så får du en erstatningsmobil en virkedag senere. Du betaler kun 500 kroner i egenandel ved første skade eller tapt mobil.
2. Sperr abonnementet og mobilen
Om mobilen forsvinner må du sperre abonnementet ditt så fort som mulig. Du er nemlig selv ansvarlig for all bruk frem til du melder fra om tapet.
Om du er Telenor-kunde kan du sperre abonnementet på Mine Sider. Alternativt kan du ringe +47 915 09 000, hvor du får mulighet til å sperre abonnementet via telefonmenyen. Når det er gjort, blir abonnementet sperret for samtaler, SMS og datatrafikk. Husk at abonnementet kun blir sperret, ikke kansellert, så du kan gjenåpne det når du har fått nytt SIM-kort.
Det er også viktig at du anmelder tyveriet til politiet og ber dem om å sperre mobilen i registeret EIR (Equipment Identity Register). Sperres mobilen i dette registeret, vil det ikke være mulig å bruke andre SIM-kort i den.
3. Slå på automatisk sletting av data
For deg som har sensitivt innhold på telefonen din, enten det er jobbdokumenter eller bilder, kan det være greit at all denne informasjonen slettes umiddelbart når mobilen er stjålet.
Aktiverer du automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk når tyven har tastet inn feil kode nok ganger (for eksempel ti ganger).
4. Fjernslett innhold
Det er også mulig å fjernslette innholdet på mobilen din.
Apples løsning heter Finn iPhone. For at tjenesten skal fungere må du ha aktivert funksjonen fra før - er den ikke på når mobilen blir stjålet, er det for sent. Du slår på funksjonen under Innstillinger -> iCloud og Finn iPhone.
Googles Android Device Manager for Android har flere likheter med Finn iPhone og koster ingenting. Tjenesten er tilgjengelig på alle Android-enheter med Android 2.2 eller høyere.
Dette gjør du på følgende måte: Innstillinger -> Om telefonen og Programvareoppdatering. Deretter gir du Android Device Manager tillatelse til å fjernlokalisere mobilen via Innstillinger -> Sikkerhet -> Enhetsadministratorer.
Mobilforsikring - kjøp mobil med SWAP
SWAP Skjermforsikring / 0,- per måned
Forsikringen er automatisk inkludert i SWAP-avtalen din, uten at du betaler noe ekstra.
- Dekker knust skjerm.
- Skaden kan ikke være påført med vilje, og sikkerhetsforskriftene for forsikringen må følges
- Rask og enkel skademelding
- Svært rask reparasjonstid ved skade
SWAP Plussforsikring / 59,- per måned
Med SWAP Plussforsikring får du full pakke:
- Forsikringen dekker alle typer skader, inkludert tyveri, vannskade og tapt mobiltelefon.
- Skaden kan ikke være påført med vilje, og sikkerhetsforskriftene for forsikringen må følges
- Du får erstatningstelefon ved skade eller tapt mobil dagen etter at skaden er godkjent. Erstatningstelefonen er som ny, og du får den levert til nærmeste postkontor
- Du betaler kun 500 kr i egenandel ved første skade eller tapt mobil
- Kun 59 kr i måneden
Har du allerede SWAP-avtale og ønsker å bestille SWAP Plussforsikring kan du kontakte Kundeservice på 09000. Merk! Det er karantenetid på 30 dager før du kan melde skade hvis du kjøper SWAP Plussforsikring i etterkant.