Søk

Online.no

Meny

Nettsvindelen øker – slik er du føre var!

Det har vært en rekke tilfeller av nettsvindel den siste tiden. Heldigvis finnes det flere grep du kan ta for å beskytte deg mot svindel og identitetstyveri.

Selv om nordmenn generelt har godt nettvett, er det mange som er naive – og blir svindlet på nett. Det er et økende problem, til tross for at norske medier har hatt stort fokus på dette i lang tid.

Nordmenn svindlet for over 70 millioner kroner

Nylig gikk politiet ut og advarte norske nettbankkunder mot nettsvindel, da over 200 personer har blitt svindlet for over 17 millioner kroner på kort tid. I følge NRK ble kundene oppringt av svindlere som utga seg for å være fra norske og utenlandske banker. Svindlerne henviste så kundene til falske nettsteder hvor de ba om BankID-verifisering – for deretter å tappe bankkontoene deres.

Dette er et grovt tilfelle av nettsvindel, som tok i bruk en kombinasjon av plattformer. Men nettsvindel starter ikke alltid på telefon, og kan også forekomme på SMS, e-post, sosiale medier og falske nettsteder. Det er derfor viktig å ha godt nettvett. Man kan selvsagt aldri beskytte seg hundre prosent mot slik svindel, men med disse rådene er man i alle fall litt bedre forberedt.

Slik er du føre var:

  • Aldri del personlig informasjon, som personnummer, passord og pinkoder.
  • Husk at seriøse aktører aldri vil be om personlig informasjon på e-post.
  • Ikke ta anrop fra telefonnummer på ni og ti siffer –  og sjekk alltid et ukjent nummer.
  • Det som høres for godt ut til å være sant – er som regel det.
  • Slett og rapporter en Tinder-match som ber deg om penger.
  • Bruk virusprogrammer og brannmur.                       
  • Sjekk adressefeltet for å se om linkadressen er til å stole på.
  • Ta en titt på språket – dårlig norsk er ofte et tegn på svindel.

SAFE – en ekstra trygghet

I dagens samfunn forventer norske forbrukere at seriøse mobilaktører skal ta sikkerhet på alvor, og Telenor tilbyr derfor sikkerhetsløsningen SAFE – både til sine kunder, og til alle som ikke er Telenor-kunder.

SAFE gir ekstra trygghet for deg som er mye på nett. Løsningen inneholder tre produkter, som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

En tjeneste som SAFE kan ikke garantere at du ikke blir utsatt for nettsvindel, men kan gi deg en ekstra trygghet i en usikker netthverdag.

Dette er SAFE

SAFE inkluderer 3 produkter:

• SAFE WiFi

• SAFE ID-vakt

• SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenorkunde.

Les mer om SAFE