Til tross for at fiskebåten Jan Roger var på vei ned, beholdt kapteinen roen over VHF-sambandet. Foto: 330-skvadronen, Bodø
Det var en iskald januardag, da nødropet ankom operatøren hos Telenor Kystradio i Bodø.
Anropet kom fra fiskebåten Kim Roger, som hadde fått sitt eget bruk i propellen og dermed mistet all framdrift. I kraftig vind og med svært urolig sjø var situasjonen i ferd med å bli kritisk.
Skipet, med et mannskap på fem, drev mot land og mot noen farlige skjær.
Beholdt fatningen
Det er NRK som omtaler den imponerende samtalen mellom skipper Geir Roger Benonisen og kystradiooperatør Gjermund Carlsen.
Vi anbefaler varmt at du tar en lytt, ikke minst for å la deg imponere over hvordan de to mennene klarte å beholde fatningen i det som var en uhyre vanskelig situasjon.
– Skipperen er en rolig mann, men når jeg ser på kartet hvor de befinner seg, så skjønner jeg raskt alvoret i situasjonen. De driver mot land og tiden er knapp, forteller Carlsen til NRK.
Han kontaktet redningsskøyta «Det norske Veritas», som meldte at de var 30 minutter unna. Et Sea King-redningshelikopter sa de kunne nå dit ti minutter raskere.
Men ville det være nok?
Her er Jan Roger på vei ned i havet - og heldigvis rakk hjelpen fram i tide. Foto: Redningsselskapet
Ingen alvorlige skader
Til slutt fikk historien en lykkelig slutt, på hengende håret.
Da helikopteret kom fram hadde båten fått 90 graders slagside. To mann hadde vært i vannet og ble hentet opp først, mens de tre andre klamret seg fast til skipet.
Alle fem ble til slutt reddet uten alvorlige skader, og like etterpå ble skipet slukt av de frådende vannmassene.
Skipsfører Fred Tonny Hansen på redningsskøyta «Det Norske Veritas» fortalte til Lofotposten dagen etter at han opplevde det hele som svært dramatisk.
– Da vi kom lå båten halvt nedsunket med 90 graders slagside og den siste av mannskapet ble plukket opp av Sea Kingen. Båten sank etter kort tid. Det var svært heftig der ute. Det blåste sterk kuling fra søraust og en bølgehøyde på fire-fem meter. Vi lå en stund ved havaristen, men det var ingenting vi kunne gjøre. Det viktigste var at alle fem ble berget, fortalte den erfarne skipsføreren.
Åpent nett
Radiobestyrer Wilhelm Carlsen berømmer overfor NRK at skipperen tok kontakt med dem direkte, framfor å ringe politi eller ambulanse ved hjelp av mobiltelefon.
Med VHF-teknologien snakker man på åpent nett, og alle med radio som lytter på kanal 16 vil høre det.
– Med billigere og bedre teknologi, har flere gått til anskaffelse av VHF-radio. Vi velger å tro at dette også skyldes en liten holdningsendring blant folk, sier Carlsen til NRK.
VHF på 1-2-3
- For sikker og effektiv kommunikasjon på sjøen, trenger du en VHF-radio
- SRC/VHF-sertifikat gir deg kunnskapen, og lisensabonnement gir deg tilgang Telenor kystradio sine tjenester, maritimt telefonnummer (MMSI) samt registrering av nødinformasjon
- VHF på 1-2-3 gir deg oppskriften – så har du stø kurs mot trygge dager på sjøen
Slik går du fram:
1. SRC/VHF-sertifikat
Short Range Certificate (SRC) gir deg all kunnskapen du trenger for fullt utbytte av din VHF-radio. Du lærer hvordan du bruker VHF-radioen og hva du kan bruke den til, herunder bruk ved nød og assistanse, Kystradio sine tjenester og daglig bruk. Eksamen – som enkelt kan tas på nett – gir kunnskap om nødprosedyrer, bruk av nødknapp og om hvordan du samhandler med andre for å gjøre sjøen tryggere for alle.
2. VHF-lisensabonnement
Med VHF-lisensabonnement knyttes et eget maritimt telefonnummer (MMSI) til din VHF-radio. Når uhellet er ute, holder det med ett trykk på nødknappen for å tilkalle hjelp fra Telenor Kystradio og omkringliggende båter. Lisensabonnementet er påbudt for alle som har VHF-radio om bord. Dette gir også tilgang til alle de tjenestene Kystradio tilbyr, til glede ikke bare i nød, men også i det daglige.
3. VHF-radio
VHF-radioen er et uunnværlig sikkerhets- og kommunikasjonsverktøy for deg som ferdes i båt. Den er utviklet spesielt for bruk på sjøen, tåler vann og sender på egne frekvenser som overvåkes døgnet rundt av Kystradioen og gjennom andre båters lytteplikt. I en nødsituasjon er det ingenting som sikrer deg hjelp så raskt som en registrert VHF-radio med nødknapp.
Ta steget
Ta sertifikat, tegn lisensabonnement og VHF-radio nå! Velg først VHF-radio som passer for deg, les deg opp eller ta VHF-kurs, og ta eksamen samt tegn lisensabonnement.