Søk
Meny

Visste du dette om trygge mobilabonnement?

Mann og kvinne sitter på café og surfer på mobil

Der mange mobilabonnement kun tilbyr data, tale og SMS, kommer andre også med tjenester som gjør deg tryggere på nett. Her er sjekklisten for deg som vil ha en tryggere mobilhverdag!

Den digitale hverdagen er dessverre ikke fri for trusler eller andre farer. Tjenester og funksjoner som kan bidra til økt trygghet og sikkerhet, blir derfor stadig viktigere i forbindelse med valg av mobilabonnement.

Vet du hvor trygt ditt eller barnas mobilabonnement er?

Her er 4 ting du bør kjenne til – og tenke på når du skal velge mobilabonnement:

1. Først og fremst – hvem gjelder det for?

Det er stor forskjell på behovene til barn, ungdom og voksne. Det er derfor viktig å velge et abonnement som er mest mulig tilpasset alder, behov og livssituasjon.

Det finnes for eksempel abonnement som er skreddersydde til barn (og nervøse foreldre), med inkluderte sikkerhetstjenester som gjør det tryggere for barnet ditt å være på mobilen, samtidig som foreldrene kan senke skuldrene.

I dag finnes det blant annet tjenester som både kan sperre mobilen for bruk av internett på mobilen – og uønsket bruk som SMS-tjenester, 820-nummer og utlandssamtaler.

Over 30 000 foreldre finner trygghet i disse tjenestene>

2. Surfer du mye?

Folk flest er heldigvis blitt mer bevisste om digitale trusler, men det mange glemmer er at de i andre enden samtidig blir mer utspekulerte. Det finnes hundretusenvis av feller på nett, som prøver å få oss til å ta dårlige valg, og det er derfor ikke alltid like lett å gjennomskue svindelforsøkene og skille de falske nettbutikkene fra de ekte.

Har du dårlig tid, kan det hende du ikke tenker over det, og så trykker du på en lenke du ikke skulle trykket på.

Kvinne surfer på mobil

Et godt tips er derfor å sjekke om mobilabonnementet ditt inneholder sperringer og filtreringer for å holde potensielle trusler på avstand når du surfer på nettet – eller mulighet til å få hjelp hvis uhellet skulle være ute.

Telenor har unike sikkerhetsfiltre i nettet, som stopper deg fra å besøke nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. I stedet for å gå inn på en potensielt farlig nettside, får du derfor en beskjed om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside, noes som reduserer skade på mobilen og datamaskinen, samt skåner deg fra svindelforsøk.

Derfor surfer du tryggere hos Telenor >

3. Vet du hvem som ringer?

Lurer du også på hvem som skjuler seg bak det ukjente nummeret? Det er du ikke alene om. En undersøkelse fra Kantar, på vegne av Telenor, viser at hele 70 % av oss mener at ukjente anrop er et problem.

Nå betyr jo ikke det at alle ukjente numre er skumle, bare fordi du ikke kjenner dem igjen – men statistikken viser (i følge tall fra Hiya) at cirka 20 % av alle ukjente anrop faktisk er svindelanrop. I Telenor blokkeres i gjennomsnitt 1 million anrop i uken, og 45 000 SMS hver eneste dag.

Mange anrop blokkeres altså før de kommer frem til deg, men ikke alle. Svindlerne fornyer seg nemlig kontinuerlig, og ringer fra nye nummerrekker eller kaprer nye numre de kan misbruke. For å gjøre deg tryggere, har Telenor derfor lansert svindelvarsel i appen Se Hvem. Da kan du kjapt se om dette er en samtale du ikke bør ta.

Rekordmange svindelanrop rammer nordmenn >

4. Hvis uhellet først er ute ...

Selv om du har både filtre og andre beskyttelser på nett, er det dessverre ikke alt som er mulig å forhindre.

 For de minste, som ikke er på sosiale medier enda, er det ikke uvanlig at en stor del av det sosiale livet utenfor skolen foregår på SMS. Dette gjelder dessverre også mobbing. Trakassering og spredning av private bilder på nett er vanskelig å håndtere – og gjør at den som rammes ofte føler seg hjelpeløs og utrygg.

Jente surfer på mobil

En undersøkelse Norstat har utført for NRK viser at over halvparten av dagens barn og unge har opplevd nettmobbing eller fått private bilder på avveie. Men også mange voksne opplever dette, hver eneste dag.

Ingen skal måtte stå i en slik situasjon alene. Derfor er det godt å vite at det faktisk finnes hjelp å få; Telenor har nemlig inkludert tjenesten Nettslett i alle private mobilabonnement. Det er en forsikringsordning hvor man får advokatbistand hvis man opplever nettmobbing, eller at noen sprer private bilder uten tillatelse.

Ekstra trygghet med Telenor

For å sikre en tryggere hverdag, forebygge svindel og gi hjelp hvis uhellet er ute, er 4 viktige sikkerhetstjenester inkludert i alle private mobilabonnement:

  • Nettslett – gir deg hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett, samt psykologbistand

  • Se Hvem – se hvem som ringer og om nummeret kan være potensiell svindel

  • Min Sky – trygg og ubegrenset bildelagring

  • Nettvern – hindrer deg fra å besøke kjente, falske nettsider

I tillegg har utvalgte abonnement et ekstra kraftig sikkerhetsfilter:

  • Nettvern+ – blokkerer nye svindelsider raskere, og advarer om potensiell fare

Les mer om Telenors mobilabonnement >

Dette bør du også tenke på

Det har aldri vært viktigere med personvern på nett. Visste du at over 600 000 norske passord og e-postadresser ligger til salgs på det mørke nettet? Eller at over 150 000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri de to siste årene?

Sjekk om e-posten din er på avveie >

ID-tyven kan ha stjålet sensitiv informasjon som kortinformasjon, personnummer, passord og brukernavn til kontoer eller innlogging til e-postadresser – og venter bare på riktig tilfelle til å utnytte informasjonen.

Mange kobler seg også på åpne, trådløse nett uten å tenke på konsekvensene. Det kan være på kafé, et hotellrom eller i en lobby. Men visste du at slike offentlige nett er potensielle gullgruver for hackere?

Også her finnes det tjenester som kan hjelpe deg. Telenors sikkerhetspakke SAFE sørger både for at du surfer trygt med mobilen med en VPN-løsning, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri eller svindel i forbindelse med netthandel.

Sikkerhetspakken SAFE

SAFE fra Telenor sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri, svindel ved netthandel (både nye kjøp og bruktkjøp) eller annen form for nettsvindel.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi

  • SAFE ID-vakt

  • SAFE Svindelforsikring

SAFE koster 129 kr/md. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE >​