Søk
Meny

Aase ble svindlet før Teams-møte

Illustrasjon av kvinne som har mottatt falsk innkalling til Teams-møte

Alle illustrasjoner: Dyveke Skøld

Siden 2019 har over 100 000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri. Dette er historien til en av dem.

Aase har blitt medlem i en ideell organisasjon. På grunn av corona skal hun delta i sitt første møte på Teams.

Rett før møtet skal starte får hun e-post av møtelederen – en person hun stoler på og som er ansatt i fylket.

En hånd som taster på tastaturet

– Jeg har alltid vært en veldig aktiv person. Jeg føler meg fortsatt ung og ser stort sett positivt på alt, sier Aase, som for få år siden pensjonerte seg etter 20 år som sykepleier.

Hun har mann, to barn, fire barnebarn – og et brennende engasjement for miljøvern og lokalpolitikk. En Leonberger-valp og et nytt medlemskap i en ideell organisasjon er med på å fylle dagene med mening.

Ett klikk forandrer alt

I januar 2021 er store deler av Norge fortsatt nedstengt. De aller fleste har hjemmekontor.

– Jeg hadde akkurat blitt medlem i en ideell organisasjon og var kalt inn til mitt første møte på Teams.

Til tross for at Aase aldri har deltatt i et digitalt møte før, føler hun seg stødig når det kommer til ny teknologi.

Når møteleder sender henne e-post med en påloggingslenke, har hun ingen grunn til å mistro avsenderen. Ikke bare vet hun hvem det er, han er også ansatt i fylket hun bor i.

Illustrasjonsbilde av en kvinne som har opplevd id-tyveri

Aase ønsker å være anonym. Telenor kjenner identiteten hennes.

Når Aase klikker på linken, blir hun tatt med videre til en ekstern nettside. Her blir hun bedt om å taste inn kortnummeret sitt og bekrefte med bank-ID.

– Jeg stusset på at jeg ble bedt om betalingsinformasjon, men siden jeg ikke hadde brukt Teams før trodde jeg at det var riktig. Jeg stolte jo på organisasjonen jeg var medlem i, forklarer hun.

Bilde som viser et felt hvor man taster inn kreditt-kortinformasjon.

Aase skriver inne kredittkortinformasjonen sin i god tro, uten å forstå at dette er svindel.

Men Aase kommer fortsatt ikke inn i møtet. I stedet ringer hun møtelederen som ikke skjønner noe av det hun forteller.

– Da forsto jeg at det var noe galt.

Et ukjent firma trekker 10 000 kroner fra kontoen til Aase denne dagen.

– Jeg ringte banken med en gang. Selv om jeg anmeldte raskt, og hadde tatt vare på alle bevisene i saken, fikk jeg ikke medhold på kortreklamasjonen min, forteller hun.

I tre dager sitter Aase i villrede og aner ikke hva hun skal gjøre.

– Jeg følte meg utrygg og nedstemt. Jeg er vanligvis en person som tar tak i ting og rydder opp, men nå nyttet ingenting. Jeg kunne betale summen, men det var noe med urettferdigheten. Jeg følte at jeg stanget hodet i veggen.

Illustrasjon av Aase.

HVA ER PHISHING-SVINDEL?

Phishing er en type cyberkriminalitet der ofrene blir kontaktet på e-post, telefon eller SMS av noen som utgir seg for å komme fra en kjent avsender. Målet er å lure folk til å gi fra seg sensitiv data, som personnummer, bankinformasjon eller passord. Informasjonen blir så brukt til å få tilgang til ofrenes kontoer, og kan resultere i identitetstyveri eller økonomisk tap.

Juridisk hjelp når du trenger det

Ett år før Aase blir utsatt for phishing-svindelen har hun skaffet seg SAFE Svindelforsikring fra Telenor. Etter å ha fått avslag fra banken, skal denne bli gull verdt.

– Heldigvis hadde jeg SAFE på mobilen. Der fikk jeg kontakt med en veldig flink advokat som var empatisk og forståelsesfull, samtidig som hun var objektiv til saken.

Aases advokat, Linn Monsen i HELP Forsikring, ser raskt at det er svakheter i avslaget hun har fått, og sammen bestemmer de seg for å klage banken inn til Finansklagenemnda.

– Det er ingen selvfølge at du får pengene dine tilbake dersom du blir utsatt for ID-tyveri. Her spiller aktsomheten din en viktig rolle, forklarer Monsen.

Banken bestemmer nemlig selv om de mener du burde ha skjønt at du ble svindlet eller ikke, og vurderer deg enten som uaktsom eller grovt uaktsom. Blir du vurdert som grovt uaktsom blir du holdt ansvarlig for et større beløp av pengene du har tapt

Bilde av advokat i Help, Linn Monsen.

Linn Monsen er advokat i HELP Forsikring og hjelper SAFE-kunder som har blitt utsatt for ID-tyveri eller svindel.

– Jeg møter mange mennesker i samme situasjon som Aase, og det er veldig vanskelig for dem å vite hvilke rettigheter de har og hva lovverket sier, sier Monsen.

I Aases sak mente banken at hun hadde vært grovt uaktsom da hun tastet inn kortinformasjonen sin og bekreftet med bank-ID. Monsen mente likevel at phishing-svindelen var så godt utført at Aase ikke kunne holdes ansvarlig for feilen.

– Dette er kunnskap Aase ikke hadde forutsetninger for å ha, og mange aksepterer nok bare bankens vurdering i slike tilfeller. Ved å ha forsikring hos oss får du den veiledningen du trenger hvis uhellet er ute, utdyper advokaten.

SLIK UNNGÅR DU ID-TYVERI

Vær skeptisk til alle meldinger, e-poster og telefonsamtaler der noen vil at du klikker eller deler sensitiv informasjon. Svindlerne har mange metoder for å få deg på kroken, og det kan være svært vanskelig å se forskjell på dem og en troverdig aktør.

Ofte utgir de seg for å være fra banken din, Posten eller til og med en av nærkontaktene dine, og det er vanlig at beskjeden er formulert med en form for tidspress. Ikke la deg stresse, ta den tiden du trenger til å forsikre deg om at avsenderen er den du tror det er.

Vant frem

Etter en lang sommer med venting ringer Linn Monsen til Aase med gode nyheter.

– Vi vant frem, og jeg fikk tilbakebetalt nesten alle pengene svindlerne stjal fra meg. Advokaten som hjalp meg er helt enestående ­– tydelig, ryddig og nyttig – akkurat det man trenger når man har behov for hjelp, sier Aase.

– Alle burde få seg SAFE Svindelforsikring, avslutter hun.

Kvinner som sitter foran en laptop

DETTE ER SAFE SVINDELFORSIKRING

Med SAFE Svindelforsikring får du advokathjelp og økonomisk kompensasjon dersom du blir utsatt for ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller får uønsket innhold spredd på nett. I tillegg er du forsikret ved kjøp på nett, gjelder både bruktkjøp og kjøp av nye varer. Forsikringen gjelder hele husstanden.

SAFE Svindelforsikring er en del av sikkerhetspakken SAFE. Med SAFE får du også trygg surfing på trådløse nett med VPN, ID-vakt av fem e-postadresser og betalingskort, samt varsel om din personlige informasjon havner på avveie.