Søk
Meny

Svindlet på Tise

Svindlet på Tise

Det siste året har 300.000 nordmenn blitt svindlet mens de netthandlet. Slik ble venninnene lurt da de handlet på Tise.

Hannah har lenge hatt lyst på ny sekk. Den hun ønsker seg er både dyr og vanskelig å få tak i, men på Tise finner hun akkurat det hun er på jakt etter: Brukt, i god stand og til en pris hun kan leve med.

Men hvem er det egentlig som sitter på andre siden av tastaturet?

Shopping-svindelen

Hannah ber om flere bilder av merkesekken og får dem. Hun spør om frakt og budgivning og får raske og gode svar. Det er bare ett problem. Selgeren kan ikke bruke Tises betalingsløsning.

Svindeltekst

Hannah Vippser 1250 kroner for sekken. Nå mangler bare fraktbeviset.

– Jeg har jo gjort betaling på denne måten før uten problemer, og regnet med at jeg skulle få bevis på at det var bestilt frakt, men det fikk jeg ikke, forklarer hun. 

Svindelmelding på Tise

Hannah ringer nummeret hun har fått tilsendt. I andre enden møter hun en mann som forklarer at hans datters nummer har blitt stjålet av en annen jente.

Jenta har ifølge ham opprettet en Tise-profil i datterens navn og solgt samme sekk flere ganger gjennom falske annonser. Mannen sier også at datteren har gitt pengene videre til jenta som opprettet profilen.

– Jeg aner ikke om noe av dette stemmer. Jeg fikk aldri sekken og vet ikke hvor pengene ble av, sier hun. 

Hun klarer å finne ut hvem de to mindreårige jentene er og politianmelder dem, men saken blir henlagt etter kort tid. 

– Det er kjipt at det ikke får noen konsekvenser, og jeg hadde ingen forsikring som dekket tapet.

Finn ut hvordan du kan sikre deg mot svindel lenger ned i saken.

Carolines historie

Noen uker senere skal Hannahs venninne Caroline legge ut fjorårets julebordskjole til salgs i samme app. Hun får svar nesten umiddelbart.

En potensiell kjøper vil ha kjolen, men hun vil gjerne betale via Posten.


– Da jeg fikk melding på Tise, tenkte jeg bare: Yes, nå har jeg en kjøper. 

Kjøperen av Carolines julebordkjole heter «Ayab». Hun smiler på profilbildet sitt og svarer varmt med mange emojis. 

Hun forklarer at hun pleier å ordne betaling med lenke på sms. Når Caroline trykker på lenken, kommer hun inn på Posten.no. Her blir hun bedt om å fylle ut informasjon om seg selv, om betalingskortet sitt og hvor mye penger hun har på kontoen.

– Det så ut som en ekte nettside, sier hun.

Hun fyller ut nesten alle feltene, bortsett fra fødselsnummeret.

– Jeg fikk en dårlig magefølelse. Fødselsnummeret vet jeg jo at man ikke skal dele ut sånn uten videre.

Før hun rekker å gjøre noe mer dukker det opp en melding fra chatroboten på siden.

Nå skjønner Caroline at noe ikke stemmer.

Hun blir stresset og ringer til banken for å sperre kortet sitt. Så ringer hun nummeret hun har fått lenken fra, men det er ingen Ayab i andre enden.

– Det var en gammel dame fra Bergen. Svindlerne hadde misbrukt nummeret hennes, og hun hadde blitt oppring mange ganger av andre ofre som trodde det var hun som sto bak, forklarer Caroline. 

Chatsvindel

Caroline skjønner at noe er galt når hun leser chatroboten

Falsk nettsted

FALSK POSTEN-SIDE. Nettstedet Caroline klikket seg inn til finnes ikke lenger. Siden er rapportert og i stedet dukker det opp et svindelvarsel.

Caroline oppdager svindelen akkurat i tide. Hadde hun gitt fra seg den siste nøkkelinformasjonen, hadde hun også gitt de kriminelle fri adgang til nettbanken sin. I Carolines tilfelle kunne det resultert i et tap på opptil 20.000 kroner.

– Dette kan skje hvem som helst, nettsiden så helt ekte ut. Du blir så gira av at noen vil kjøpe tingene dine at du blir blendet, sier hun. 

Les om hvordan du kan få pengene tilbake lenger ned i saken.

Hverken Caroline eller Hannah fikk profesjonell hjelp etter svindelforsøkene, og ingen av dem hadde forsikring som dekker tap. 

De to venninnene er mer forsiktige nå og er enige om at bruktkjøpforsikring er en lur idé. 


– Det er absolutt verdt å ha forsikring når svindel er så utbredt. Jeg opplever svindelforsøk nesten hver gang jeg legger ut noe på Tise nå. Det er skremmende, og du kan ikke stole på noen, utdyper Hannah.


– Aldri skriv fødsels- eller kortnummeret ditt noe sted du ikke har full oversikt over, og vær kritisk til det du ser og får tilsendt, oppfordrer venninnene.

Slik får du hjelp om du blir svindlet

– Det er ingen selvfølge at du får pengene dine tilbake dersom du blir utsatt for svindel. Her spiller aktsomheten din en viktig rolle, forklarer Linn Monsen, advokat i HELP forsikring.

Med SAFE Svindelforsikring fra Telenor får du hjelp av advokat om du skulle bli utsatt for nettsvindel. Dette gjelder alle kjøp du gjør på nett – både nytt og brukt.

– Vår hjelp i slike saker består ofte i å ta over dialogen med banken, enten fordi de forsøker å holde kunden ansvarlig for hele beløpet, eller en for høy andel. Dersom banken ikke etterkommer kravene, tar vi saken inn for Finansklagenemnda, utdyper hun.

Advokat i HELP,  Linn Monsen

Linn Monsen er advokat i HELP Forsikring og hjelper SAFE-kunder som har blitt utsatt for ID-tyveri eller svindel.

4 triks svindlere på Tise bruker


Tise har i dag 150.000 daglige brukere i Norge – de aller fleste av dem er kvinner mellom 18 og 35 år. Ifølge markedssjef Sigrun Stenseth oppfører de fleste seg bra. Likevel klarer de ikke å stoppe alle svindelforsøk. Hun anbefaler å se opp for disse fire tegnene på svindel:

  1. Kjøperen ønsker ikke å bruke integrert frakt- og betalingsløsning

    – Om kjøperen for eksempel ønsker å betale via Vipps, betyr ikke det nødvendigvis at de vil lure deg. Men vi anbefaler alltid å bruke vår integrerte betalingsløsning så langt det er mulig. Da er både kjøper og selger beskyttet om uhellet er ute, sier Stenseth.

  2. Kjøper eller selger ønsker å flytte samtalen ut av Tise

    – Dersom noen tidlig ber om å ta samtalen videre i en annen kanal utenfor Tise, er dette et rødt flagg. Det finnes ingen grunn til at avtalen ikke kan gjøres via Tise-chatten. Dette er ofte en metode for å unngå våre sikkerhetskontroller.

  3. Betalinger fra utenlandske banker eller PayPal

    – Dersom du får en melding om at de har sendt deg penger for en vare uten at dette kan bekreftes av deg eller banken din, anbefaler vi at du avventer med å sende varen frem til betalingen er mottatt. Ofte sender svindlerne også med en falsk kvittering på betalingen.

  4. Du blir bedt om å trykke på en lenke

    – Ikke trykk på lenker du har fått fra andre brukere. Dette er ofte forsøk på såkalt «phishing», hvor de kriminelle forsøker å hente sensitiv informasjon om deg, som for eksempel personnummer og kortopplysninger. Tise sender deg kun én link etter at budet på annonsen er godtatt som henviser til sporing av varen som er solgt.

Hva dekker SAFE Svindelforsikring?

Svindelforsikringen dekker alle typer nettsvindel:

  • Gjelder både bruktkjøp (f.eks. på Finn.no eller Tise) og kjøp av nye varer

  • Identitetstyveri

  • Krenkende nettpublisering

  • Misbruk av betalingskort

  • Svindel knyttet til person- eller kortopplysninger

SAFE kan kjøpes av alle som ønsker å sikre sitt digitale liv – også deg som ikke er Telenor-kunde. Tjenesten koster 129 kroner per måned.

Les mer om SAFE >