Søk

Online.no

Meny

Slik prøver telefonsvindlerne å lure deg

Telefonsvindel er definitivt ikke et nytt fenomen, men metodene blir stadig mer sofistikerte. Vi har snakket med en ekspert om hvordan du kan unngå å bli lurt.

Telenor har et eget, stort sikkerhetsmiljø som hvert år blokkerer flere hundre tusen svindelanrop. Thorbjørn Busch, sikkerhetsrådgiver og -utreder i Telenor, forteller:

– Det mangler definitivt ikke på oppfinnsomhet i svindelbransjen. For at forretningen til svindlerne skal være lønnsom over tid, må de stadig tilpasse metodene sine. Angrepene justeres kontinuerlig etter kunnskapsnivået til de potensielle ofrene, samtidig som svindlerne prøver å omgå de tekniske sikkerhetstiltakene til teleoperatørene.

Det sistnevnte er vesentlig vanskeligere enn å manipulere mennesker, så svindelsuksess handler i stor grad om hvor oppmerksomme vi er når svindleren prøver seg.

Det kan derfor være lurt å kjenne til hvordan svindlerne opererer.

De tre vanligste svindelformene – akkurat nå:

1. Norske nummer inngir tillit

Mens vi etter hvert har blitt mer på vakt når det ringer fra ukjente, utenlandske numre, er terskelen vesentlig lavere når det gjelder numre som starter med +47.

I løpet av sommeren har sikkerhetsavdelingen til Telenor registrert at svindlere har begynt å imitere norske numre, med både ni og ti siffer etter landskoden.

I en hektisk hverdag legger du kanskje ikke merke til hvor mange siffer det er i nummeret. Det starter jo med +47, så da er det vel trygt å svare …

De får daglige henvendelser fra kunder som varsler om mistenksomme opplevelser med telefonsamtaler, SMS og e-poster fra folk som utgir seg for å være en annen. Dette kalles «spoofing».

– Svindlerne har i større grad begynt å misbruke og spoofe norske telefonnumre når de kontakter nordmenn, både virkelige og konstruerte numre, opplyser Busch.

Blir nummeret ditt spoofet, er det viktig å vite at verken mobilen eller nummeret ditt har blitt hacket. Svindlerne bruker nemlig programvare som gjør at de kan utgi seg for å ringe fra et nummer som ikke er deres. Det gjør det samtidig veldig vanskelig å avsløre svindelen for den som blir kontaktet – før man svarer.

– Det koster ingenting å svare, men tapspotensialet ligger i hva som skjer etterpå. Da prøver svindlerne gjerne å tømme deg for personlige opplysninger og kortdetaljer, forklarer Busch.

Ekspertens råd:

Hvis du oppdager at noen har misbrukt nummeret ditt – ta kontakt med din mobilleverandør så kan de ofte hjelpe deg , bl.a. ved å blokkere utenlandske samtaler fra ditt nummer. Men det betyr også at du ikke kan ringe fra utlandet til Norge, f.eks. når du er på ferie. De aller fleste smarttelefonene kan i tillegg blokkere numre som er plagsomme eller uønsket. Hvis du ikke kjenner igjen det norske nummeret som ringer deg – bruk noen sekunder på å kikke på antall sifre før du svarer.

2. «Microsoft-svindelen»

Dette er et klassisk eksempel på «phishing», hvor svindleren «fisker etter» dine personlige opplysninger. Ved å få tilgang til din PC prøver svindleren å få deg til å laste ned skadevare, betale for virusprogrammer du ikke trenger – og få tak i både kortnummer og innloggingsdetaljer til for eksempel nettbank.

Thorbjørn Busch er sikkerhetsekspert hos Telenor og jobber daglig med å forebygge og håndtere svindelforsøk.

Thorbjørn Busch oppfordrer alle til å følge med:

– Hvis du opplever eller mistenker svindelforsøk via anrop eller SMS, kan du melde ifra til din mobiloperatør. Hos Telenor har vi en mulighet til å blokkere uønskede, internasjonale anrop, før de sendes videre til norske mobilabonnementer.

Ekspertens råd:

Verken Microsoft eller andre leverandører av operativsystemer vil kontakte deg for å be deg laste ned programmer eller oppgi sensitiv informasjon på denne måten. For å avsløre denne svindelmetoden, er derfor viktig at flest mulig kjenner til hvordan den fungerer. Kunnskap er det mest effektive forsvaret!

3. Avbrutt oppkall pirrer nysgjerrigheten

Har du noen gang blitt oppringt fra et ukjent utenlandsk telefonnummer som bare lar det ringe én eller et par ganger før det blir stille? Da kan du ha bli utsatt for en svindelform som kalles for «wangiri». Det er japansk og betyr at oppkallet avsluttes etter bare et ringesignal.

Poenget er at du ikke skal rekke å svare, men bli tilstrekkelig nysgjerrig til å ringe tilbake. Det er nemlig først når du ringer tilbake at svindelen starter – nummeret du ringer tilbake til er nemlig et internasjonalt høytakstnummer med høy minuttpris.

Hele 10 % som får et «wangiri»-anrop, ringer faktisk tilbake på det ubesvarte anropet, så dette er en veldig enkel og lønnsom form for svindel.

– Den internasjonale svindleren benytter en såkalt anropsgenerator til å ringe opp flere tusen norske abonnenter på en gang. Husk at taksameteret starter selv om du ikke hører at noen svarer i andre enden, og det kan i noen tilfeller bli dyrt, advarer Telenors sikkerhetsekspert.

Ekspertens råd:

Vær bevisst hvilke numre du ringer tilbake til. Kjenner du ikke igjen nummeret, eller ikke venter å få en samtale fra det aktuelle landet, bør du ikke ringe tilbake – uansett hvor nysgjerrig du er.

Du kan ikke stoppe alle trusler selv

Forskjellen på svindel og andre typer digitale trusler, er at man ofte selv kan forhindre svindelen, mens man trenger hjelp for å stoppe eller begrense alt annet som kan skje.

Telenor tilbyr derfor en rekke sikkerhetstjenester som gjør den digitale hverdagen tryggere. En av disse er Sikker ID, en tjeneste som forebygger svindel og hjelper deg hvis du skulle bli utsatt for ID-tyveri. Du blir direkte varslet på mobilen hvis dine personopplysninger kommer på avveie, og får hjelp ved eventuelt misbruk.