Søk

Online.no

Meny

Over 150 000 nordmenn har opplevd ID-svindel på nett

Slik unngår du å bli en av dem.

De siste to årene har over 150 000 nordmenn opplevd at noen benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Det viser den nasjonale undersøkelsen om ID-tyveri som Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) gjennomfører årlig i samarbeid med Skatteetaten.

Indikasjoner på at du kan være utsatt for ID-tyveri:

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt 
  • Du ser transaksjoner (bevegelser) på din kredittkortfaktura som du ikke kjenner igjen
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten selv å gjort handel som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiets brosjyre om ID-tyveri, utarbeidet i samarbeid med NorSIS.

Ofte brukt til netthandel

Den aller største gruppen av de som hadde opplevd å bli svindlet – 61 prosent – opplyste at dette var relatert til netthandel.

– Mange opplever at en svindler benytter deres identitet for å handle varer på internett, og få dem tilsendt gjerne gjennom post i butikk. Her er mekanismene for at dette ikke skal skje dessverre for dårlig hos enkelte nettaktører, sier rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS som en kommentar til undersøkelsen.

Han viser også til at det ikke alltid er fremmede som står for svindelen:

– Fortsatt er det mange saker som omhandler ID-tyveri i nære relasjoner, og her er ofte summene det svindles for store.

Mange opplever også at identiteten deres misbrukes ved at for eksempel private bilder blir stjålet og deretter spredd på nett, eller at falske profiler opprettes for å sverte vedkommende i sosiale medier.

SAFE fjerner bekymringer

Mer enn halvparten av oss er bekymret for sikkerhet på nett, men mange er usikre på hva de kan gjøre for å beskytte seg.

Med sikkerhetspakken SAFE vil du umiddelbart bli varslet hvis dine personopplysninger skulle komme på avveie, og du kan få hjelp ved misbruk av din informasjon. Du vil kunne få både advokatbistand og økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av ID-tyveri eller svindel.

SAFE er tilgjengelig for alle – også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi
  • SAFE ID-vakt 
  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE​