Søk

Online

Meny

Dette må du passe på for å unngå ID-tyveri

Årlig får 150 000 nordmenn sin identitet misbrukt. Slik unngår du å bli en av dem.

– Et klassisk ID-tyveri er når noen har brukt din info til å for eksempel handle i nettbutikker, opprette mobilabonnement, eller ta opp kredittlån, sier Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

Informasjonen kan svindlerne ha fått tak i ved å gå gjennom papirsøppelet ditt, postkassen din, eller via såkalt «phishing».

– Det viktigste når det gjelder ID-tyveri er å få folk til å beskytte seg. Det er faktisk mye enklere enn å rydde opp, sier Myklebust.

Vær

Å beskytte seg handler mye om å bli bevisst på hvordan du deler personopplysningene dine, forteller Myklebust.

For eksempel bør du ikke kaste papirer som inneholder info om deg uten å makulere dem først, du bør ha lås på postkassa, passe på passordene dine, og ikke minst følge med på aktiviteten på de forskjellige kontoene dine både på nett og i banken.

– For mange kan det gå lang tid før de oppdager at de har vært utsatt for ID-tyveri, forteller Myklebust.

Får du for eksempel et brev om kredittvurdering du ikke kjenner årsaken til, kan det bety at noen har bestilt en tjeneste eller et lån i ditt navn.

Likevel er måten de fleste oppdager det på, ved at de får en regning i posten på noe de selv ikke har bestilt, sier Myklebust:

– Da er det viktig å ta kontakt med den som har utstedt regningen umiddelbart, slik at misbruket kan stoppes.

Med Telenors nye tjeneste Sikker ID kan du sikre deg ytterligere: Om din private informasjon blir lekket på nettet vil du bli varslet, og du vil kunne motta advokathjelp om informasjonen blir utnyttet på nett eller på annet vis.

ID-tyveriforsikringen dekker deg som eier abonnementet, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år som bor på samme folkeregistrerte adresse.

Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

Tre viktige grep

Tall fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) viser at 150 000 nordmenn årlig utsettes for ID-svindel.

Hvis du er en av de uheldige er det ifølge rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS tre ting du må gjøre:

  1. – Ring banken din og forklar hva som har hendt, slik at de kan gjøre nødvendige tiltak.
  2. – Sørg for at du blir sperret for kredittvurderinger. Da hindrer du at svindleren vil kunne ta opp lån, bestille mobilabonnement, eller gjøre andre aktiviteter hvor det er nødvendig med en kredittvurdering. Om denne muligheten er eliminert, så stanser svindelen ganske raskt.
  3. – Ring politiet og anmeld saken. Norske kreditorer er ofte snille og tror på offeret om det foreligger en anmeldelse – da kan ansvaret ditt frafalle.

Ole Anders Ulsrud, rådgiver i NorSIS.

Bytt passord

Utover dette oppfordrer Myklebust også til å forsøke å finne ut hvor svindlerne har fått identiteten din fra, stenge kontoer som er blitt svindlet, og å bytte passord på tjenester som kan være utsatt.

– Hvis du ikke setter en stopper for det, så vil det bare fortsette. Så lenge de har tilgang til informasjonen din risikerer du en ny bølge med tyveri, sier han.

Dette er Sikker ID

Sikker ID er en helt ny tjeneste fra Telenor som inneholder ID-tyveriforsikring og ID-monitorering. Sikker ID sikrer deg mot ID-svindel og ID-tyveri, og du mottar du varslinger med en gang vi finner dine personopplysninger på avveie, og du får hjelp ved misbruk.