
Takket være SWAP, har det aldri vært enklere å bytte til akkurat den mobilen du måtte ønske: Du slipper å betale for hele mobilen på én gang – og det er bare én av mange fordeler.
Men så var det alt dette som ligger på den gamle mobilen, som du gjerne skulle hatt på den nye. På mange modeller er det gode løsninger for ting som bilder, kontakter, notater og så videre – iPhone har for eksempel iCloud, og Android-brukere kan sikre det meste i skyen (se faktaboksene for flere gode tips).
Likevel er det noe innhold som ikke blir med automatisk over på den nye mobilen. Her er noe det vanligste du må huske på:
Overfør elektroniske billetter
Mange reiseselskaper lar deg nå bruke elektroniske billetter på mobilen, og sjansen er derfor stor for at du har et månedskort eller lignende som du vil overføre til den nye mobilen.

De aller fleste appene har løsninger for dette, og de krever ofte noen manuelle grep. Blant annet lar NSB deg overføre periodebillett til en ny enhet gratis to ganger per billett, og Ruter har flere løsninger: Du kan overføre via iCloud eller Googles backup-løsning, manuelt i appen, eller via kundesenteret.
Merk at noen apper knytter billettene til en unik app-kode – det kan derfor være greit å sjekke denne før du sletter appen på den gamle mobilen. Undersøk hvordan ditt lokale reiseselskap arrangerer slik overføring av billetter – og husk å gjøre dette i god tid før du står der i billettkontroll!
BankID på mobil og mobilbank
Takket være BankID, slipper du å ha med en egen kodebrikke overalt – tjenesten lar deg enkelt verifisere deg via mobilen.
Denne sikkerheten er imidlertid knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke til selve mobiltelefonen. Dersom du beholder SIM-kortet ditt fra den gamle mobilen, trenger du altså ikke gjøre noe.
Har du derimot også fått nytt SIM-kort, må du ta en tur innom nettbanken din, slette den gamle avtalen om BankID på mobil, og opprette en ny.
De fleste nettbank-apper krever også at du verifiserer deg med nettopp BankID første (eller hver) gang du logger deg inn på den nye mobilen – før du eventuelt får satt en egen kode eller lignende.
Informasjon i spill og apper
De aller fleste apper og spill har i dag gode systemer for overføring av informasjon – enten det handler om hvor langt du har løpt i en treningsapp eller high-scoren din i et spill.
Ofte sikres dette via backup-systemene til iCloud eller Google-kontoen din, eller det kan være knyttet til en annen innlogging, brukerkonto eller skybasert lagring.
Om det er noen apper eller spill du bruker mye, bør du likevel sjekke opp om disse automatisk tar vare på og overfører informasjonen din, eller om du må gjøre noe manuelle grep – så slipper du å starte helt på nytt i et spill, for eksempel.
For eksempel krever Jodel at du manuelt overfører såkalt karma, dersom du beveger deg fra iOS til Android – eller omvendt.
Aktivere totrinns-verifisering på nytt
Dersom du har sikret kontoene dine med to-trinnsbekreftelse, og bruker en egen app til dette, må dette sannsynligvis måtte settes opp på den nye mobilen for hver av tjenestene du har sikret.
Husk sikkerheten!
Til slutt er det viktig å sørge for at innholdet på den nye mobilen er godt nok sikret, slik at uvedkommende ikke får tilgang på den.
Bruk en kode som er sikker nok, og aktiviser gjerne fingeravtrykk eller lignende for at den sikre løsningen skal være praktisk i bruk.
Det er enkelt å bytte mobil
Den nye mobilen kjøper du med SWAP:
- SWAP er en smartere måte å kjøpe mobil på
- Med SWAP-avtalen betaler du ingenting når du kjøper mobilen, men betaler den ned over to år med en fast lav månedspris
- Etter ett år kan du bytte inn mobilen mot en ny modell, og tegne en ny avtale over to år. Når du leverer inn den gamle mobilen slettes utestående beløp opptil ett år
- Skjermforsikring er alltid inkludert
- For å kjøpe SWAP må du ha eller bytte til Frihet-, U18- eller Yng-abonnementet, og det er ingen binding på mobilabonnementet. Du har frihet til å bytte til det abonnementet som passer deg best
- SWAP kan kjøpes på Telenor.no og i Telenorbutikken, Elkjøp, Lefdal og Power
- Med SWAP kan du unne deg litt mer!

Smarte tjenester fra Telenor:
Telenor har også flere tjenester som hjelper deg å bytte mobil:
Min Sky laster opp bildene dine fra mobilen til skyen på en trygg og enkel måte. Min Sky er inkludert i abonnementet ditt.
Mine Kontakter er en app som lagrer kontaktene dine på Mine sider. Når du kjøper ny mobil, får du tilgang til alle kontaktene dine ved å laste ned appen til den nye mobilen.
Kontaktflyttern lar deg overføre kontakter fra ny til gammel mobil via nettskyen.
Fiks ferdig mobil er midt i blinken for deg som har kjøpt ny mobil i Telenorbutikken, og trenger litt hjelp til å overføre innholdet fra gammel til ny mobil.
Bytte til nytt mobilmerke?
Produsenter som Sony, Samsung og Apple har egne guider som hjelper deg å flytte informasjonen fra din gamle mobil til deres modeller:
Apple: Egen guide som viser hvordan du flytter innhold fra Android-mobiler til Apple-enheter. Har også en egen Android-app for dette.
Samsung: Gjør det enkelt å flytte innhold via deres Smart Switch.
Sony: Xperia Transfer gjør det enkelt å bytte til en ny Sony-mobil. Har også en egen Android-app for dette.
Skal du gå fra iPhone til Android, må du også huske å skru av iMessage først. Tjenesten knytter seg opp mot mobilnummeret ditt, og kan gjøre at du ikke mottar meldinger som er sendt fra andre iMessage-brukere.
Aktuelt på Online:

– Nå kjøper 85-90 prosent mobil på denne måten:
