Dagens beste tilbud – bare til deg

Telefonen din skal lære å snakke med sine fysiske omgivelser. Teknologien kalles beacons og vil gjøre reklamen personlig.
Personlig reklame beacons

Norske kinoer vil gjøre forsøk med å bruke beacons, små sendere som lar mobiltelefonen din kommunisere med omgivelsene. Det kan gjøre at kinoreklamen snakker direkte til deg. Foto: iStockphoto

Beacons er den teknologiske trenden som vil kjennetegne 2015. Enkelt sagt er dette små radiosendere som snakker med mobilen din når du er i nærheten.

Dette er altså en teknologi som skal koble sammen våre fysiske og digitale liv. Hva betyr det i praksis?

Tenk at du går inn døra på en kafé og umiddelbart får opp dagens meny på telefonen. Eller at reklametavlen på en bussholdeplass viser en annonse som er relevant for akkurat deg – basert på hva slags butikker du ofte besøker.

Denne teknologien er i ferd med å bli en realitet akkurat nå - på kino.

Fysiske og digitale liv forenes

Kjartan Slette er en av grunnleggerne av selskapet Unacast, som arbeider med nettopp denne teknologien.

– Se for deg at du er på kino og ser reklame for en ny brus. Hvis du bruker mobil-appen til brusprodusenten (og har godtatt å dele data med den), så kan telefonen din «snakke» direkte med reklamen. Produsenten vet at du har sett reklamen, og neste gang du er på nett, i stedet for at du ser en tilfeldig annonse, kan de følge opp med mer taktisk informasjon som pris og tilgjengelighet.

Informasjonen flyter fra ett medium til et annet, fra fysiske til digitale miljøer - og tilbake igjen.

– Neste gang du er på kino, kan du få en pop-up på telefonen om at du kan få en gratis brus inkludert i billettprisen. Tilbudet går ikke ut til hvem som helst, bare dem som har vært med på hele denne prosessen. Mulighetene er uendelige, sier Slette.

Kjartan Slette

Snakker med mobilen: Kjartan Slette fra selskapet Unacast viser frem en beacon, en liten sender som lar smarttelefoner kommunisere med sine fysiske omgivelser. Foto: Mikael Lunde / Online.no.

Beacons på mange arenaer

Beacons vil snart bli tatt i bruk på en rekke ulike områder. Flyplasser kan tipse deg om at du burde gå mot din gate. Museer kan sende deg informasjon om det verket du står ved siden av. Aviser kan vise annonser fra butikker de vet at du har besøkt.

Det hele forutsetter at du går med på å dele data fra mobilen. Men hvorfor skal vi egentlig det?

Siden avsenderen kan følge opp den enkelte kunden, kan det resulterer i at du får et bedre tilbud. Slik ser i alle fall Gareth Williams det.

Vinn-vinn-situasjon

Williams er kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame AS, et selskap som leverer reklame til en rekke kinoer over hele Norge. De setter nå i gang et pilotprosjekt med bruk av beacons, i samarbeid med Unacast.

I første omgang vil de samle inn data, men etter hvert vil de gjøre det mulig for kinoen og deres annonsører å oppnå en mer direkte og varig kommunikasjon med sine besøkende.

– Du ender opp med informasjon som du faktisk har lyst til å se. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Williams til Online.no.

Skreddersydd reklame

Beacons gjør det mulig å fortsette kommunikasjonen med publikum på tvers av ulike fysiske og digitale omgivelser. Det er vi ikke vant med på kino.

– Tradisjonelt har det vært slik at kinoopplevelsen er over i det øyeblikket man forlater bygningen. Dette er en av mediets svakheter, sier Williams.

I en kinosal har du oppmerksomheten til hundrevis av mennesker, og kan fortelle dem en historie eller sende et budskap. Det er gull verdt for produsenter og tilbydere – men disse ønsker også å kunne kommunisere en til en. 

– Hvis en restaurant vet når og hva du pleier å handle, hvorfor i all verden skal de sende deg reklame som ikke passer med dette mønsteret? Den reklamen vi eksponeres for er mye mindre plagsom dersom den snakker til et faktisk behov vi har, sier Williams. 

Det kan den nå gjøre, om vi deler data gjennom beacons. 

Datatilsynet er skeptisk

Foreløpig må du ha konkrete applikasjoner installert på telefonen for å kommunisere med beacons. Det er likevel snakk om at de etter hvert skal kunne snakke med smarttelefonens operativsystemer, eller nettlesere - programvare som alle har.

Da reiser det seg brått flere spørsmål om personvern og datasikkerhet, og Atle Årnes, fagdirektør for teknologi hos Datatilsynet, er skeptisk til den nye teknolgien.

Gareth Williams er oppmerksom på problemstillingen.

– Jeg forutsetter at det vil bli fastsatt et lovverk for hva som er rett og galt. Vi kommer utelukkende til å arbeide innenfor de retningslinjene som blir satt. I kinobransjen står publikum i sentrum, og vi vil selvsagt ikke gjøre noe for å skade den relasjonen, sier Gareth Williams.

Opptatt av personvern

Selv om teknologien fortsetter å utvikle seg, tror Kjartan Slette at brukeren vil beholde kontroll over sin egen informasjon.

– De selskapene som vil lykkes er de som setter brukerens kontroll i første rekke, i stedet for å gjemme en paragraf om samtykke på side ti i brukeravtalen. Personvern må opp og frem, og selges inn som en styrke, sier han.

EU jobber nå med nye retningslinjer for å holde følge med den hurtige utviklingen. I Unacast sine systemer vil det også være mulig for brukeren å slette sin egen data. 

– Alt sammen ligger i kundens hender, og det tror jeg er veldig viktig, sier Slette.

Beacons kommer i løpet av 2015

Innen året er omme vil bruk a beacons være en realitet. Flyplasser, museer, tog, og kjøpesentre  utvikler disse tjenestene akkurat nå. Og kinoer.

Hvis pilotprosjektet lykkes, vil CAPA raskt satse på dette i større skala, ifølge Williams:

– Innen utgangen av 2015 kan dette være en del av kinoopplevelsen.