Søk
Meny

– Hvem som helst kan bli rammet av ID-tyveri

Svindlerne bruker mange forskjellige metoder – slik kan du sikre deg.

Logger du inn i nettbanken på bussen? Eller bruker du samme passord flere steder? Da bør du passe på.

Stadig flere nordmenn utsettes nemlig for ID-tyveri. De to siste årene har over 170.000 personer opplevd å bli frastjålet identiteten og utsatt for svindel, viser en rapport fra Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS).

Som oftest er svindlerens mål penger, varer eller tjenester – og hvem som helst kan bli rammet.

– Noen oppretter kontoer i andres navn og får levert varer og tjenester som for eksempel mobilabonnementer. I andre tilfeller prøver man å oppnå en større økonomisk gevinst, som å inngå kredittkortavtale eller ta opp lån, sier Simen Kleveland, advokat i HELP Forsikring og ekspert på ID-tyveri.

Dette er Trygg:

  • Med abonnementet Trygg er du sikret mot både svindel og identitetstyveri, samtidig som du har full kontroll på datakostnadene.
  • Stadig flere opplever at bilder og personlige opplysninger misbrukes på nett. Med Sikker ID, som er inkludert i Trygg, kan du få hjelp ved svindel, identitetstyveri og misbruk på nett.
  • Trygg - abonnementet for deg som ønsker en enklere og tryggere mobilhverdag

Kan være vanskelig å oppdage

Med dagens store informasjonsstrøm, hvor vi deler sensitive opplysninger via epost, sms, brev – og kanskje til og med på sosiale medier, finnes det en rekke måter å stjele ID-en din på.

Svindlerne kan få tak i informasjon fra papirsøppelet ditt, stjele brev fra postkassen din eller du kan uheldigvis trykke på en lure-epost og gi fra deg personopplysninger. Noen kan også titte deg over skulderen på bussen og notere seg opplysningene du taster inn på telefonen din.

Kleveland forteller at mange av sakene skjer i nære relasjoner, der familiemedlemmer eller partnere misbruker ID-opplysningene.

– Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken, sier han og fortsetter:

– Vi har sett tilfeller hvor post er blitt unndratt gjennom flere år, og saken har gått til rettssystemet og endt med en fraværsdom. Når det går så lang tid, kan det være vanskelig å få endret dommen.

Simen Kleveland, advokat i HELP Forsikring og ekspert på ID-tyveri. Foto: HELP

Simen Kleveland, advokat i HELP Forsikring og ekspert på ID-tyveri. Foto: HELP

Fikk krav på 2 millioner kroner

Selv om mange banker og andre kreditorer er villige til å rette opp, finnes det andre som ikke vil slette kravene.

– Det finnes tilfeller hvor partnere har misbrukt Bank ID-en til den andre. Ettersom disse kodene ikke skal gis til andre, kan bankene nekte å fjerne kravene, hvis de kan bevise at det er brudd på avtalen mellom kunden og banken.

ID-eksperten forteller at kravene kan variere i størrelse – fra noen tusen til flere millioner kroner.

– Prøver ID-tyven å bestille telefoner eller telefonabonnenter, er summene begrenset, gjerne på 10.000 til 12.000 kroner.

– Den høyeste summen vi har sett er oppe i 2 millioner kroner, hvor en samling av forbrukslån ble inngått i en annen persons navn, sier han.

ID-tyveri utføres ikke bare av organiserte svindlere. Det foregår også ofte i nære relasjoner, forteller Kleveland. Foto: Shutterstock

ID-tyveri utføres ikke bare av organiserte svindlere. Det foregår også ofte i nære relasjoner, forteller Kleveland. Foto: Shutterstock

Har du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være vanskelig og krevende å rydde opp. Kravene kan være mange, og du kan risikere å stå fast uten advokathjelp.

– Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.

– I tillegg har du aldri en garanti for at de som sitter på opplysningene ikke forsøker å misbruke dem igjen.

Mange synes også det kan være vanskelig å ta tak i sakene selv. Da kan man enkelt få hjelp gjennom Telenors nye tjeneste Sikker ID til å håndtere situasjonen. Med tjenesten blir du umiddelbart varslet om e-posten og passordet ditt skulle komme på avveie.

I tillegg vil du få både advokatbistand fra HELP Forsikring og i visse tilfeller mulighet til økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av ID-tyveri eller oppleve at personlige bilder kommer på avveie. Tjenesten gjelder hele familien.

– Mange synes det er enklere å sette bort jobben med å ta kontakt med kreditorene til advokater. Det er tidkrevende og man klarer kanskje ikke å se hva man bør be om og hvem man skal henvende seg til. Det er mange som setter pris på at vi kan bistå med den biten, sier Kleveland.

Dette bør du gjøre hvis du blir utsatt for ID-tyveri:

  • Har du blitt utsatt for ID-tyveri er det viktig å politianmelde forholdet, slik at politiet kan etterforske saken. I tillegg kan kreditorene kreve en politianmelde før de eventuelt fjerner krav.
  • Vær rask med å ta kontakt med banken for å få sperret kort og kontoer. Det kan også være lurt å legge inn kredittsperrer hos kredittopplysningsselskapene.
  • Mottar du informasjon om en ny konto eller liknende bør du reagere umiddelbart og ta kontakt med banken eller selskapet. Det er også viktig at du overfor selskapet raskt påpeker hvilke transaksjoner du mener er gjort av andre i ditt navn, det vil si hvilke du ikke har godkjent.
  • Prøv å se tilbake - hva kan årsaken være? Hvor kan det ha startet? Slik kan det bli enklere å vurdere skadeomfanget.
  • Du bør også bytte passord på kontoer og nettjenester, samt låse postkassen din. Har du mistanke om at svindlerne har endret postadressen din, bør du ta umiddelbar kontakt med Posten for å høre om det er lagt inn midlertidig adresseendring. Du bør også undersøke hvilken postadresse du står registrert med i folkeregisteret.
  • Sikker ID er inkludert i Trygg – abonnementet for deg som ønsker en enklere og tryggere mobilhverdag