Søk
Meny

5 tips til deg som vil bli en bedre «TikToker»

Bilde som viser to jenter gjøre dansetrinn foran kameraet

Hekta på TikTok? Her er noen tips og triks som kan ta TikTok-profilen din til neste nivå.

Aller først: Vi sier ikke at det å få følgere og likes på TikTok bør være ditt store mål her i livet.

Du er ikke et produkt, så vær kritisk til hvordan sosiale medier er med på å påvirke selvbildet og tankene dine. Det viktigste er å ha det gøy!

Men hvis du allerede er på Tiktok, synes det er stas å leke med innhold og vil lære noen kreative grep – les videre og bli inspirert:

5. Tenk videolengde!

10-15 sekunder totalt. Det er så kort videoklippet ditt bør være for å få flest mulig visninger – ifølge algoritmen/reglene som styrer hva som blir løftet frem på Tiktok. 

Det handler ikke bare om antall visninger, appen overvåker også hvor mange av seerne dine som faktisk har sett hele klippet.

4. Husk BPM!

«Beats per minute» er et begrep fra musikkbransjen som de siste årene har fått økt relevans for innholdsskapere. 

BPM betegner antall slag i minuttet – hjerterytmen vår er for eksempel på mellom 60 til 80 slag i minuttet – og handler om forholdet mellom rytmer, stemning og engasjement.

Musikk i 120 BPM har som regel den effekten at de fanger oppmerksomheten. Men tenk større: Bruk musikk som et tema i videoklippene dine – tenk for eksempel at du kan illustrere noe som sangteksten handler om. 

Eller kanskje du kan være enda mer ambisiøs og forsøke å fortelle en historie med musikken, der video og bilder kommenterer eller refererer til følelser som musikken skaper hos deg?

3. Kom til poenget!

Egentlig burde dette poenget ha kommet tidligere på listen, for å illustrere poenget. 

Poenget? At det bør være umiddelbart tydelig hva poenget med videoen din er: Her mener vi ikke at at oppbygging, plottvister og overraskelser er noe du bør styre unna, men at det bør være tydelig hva slags innhold du har laget. 

Skal det være morsomt, spennende eller tankevekkende? Seeren bør med en gang skjønne hvilken sjanger eller trend du refererer til.

ETTER BOKA? Se videoen og prøv å finne ut hvilke triks på listen denne TikTok-eren benytter seg av.

2. Bryt den fjerde veggen!

«Den fjerde veggen» er et begrep fra teatervitenskapen. Veggen er i dette tilfellet veggen mellom deg og publikum, og det å bryte denne veggen innebærer å henvende seg direkte til kameraet. 

Tenk på serier som «The Office» eller «What We Do in the Shadows», hvor nettopp denne henvendelsesformen er det bærende premisset.

Ifølge målinger av engasjement for kommersielt Tiktok-innhold, er det 33 prosent mer engasjement for videoer som benytter seg av dette grepet.

1. Skaff deg Tiktok Pro-konto – det er gratis

Slik aktiverer du Pro-konto

  1. Trykk på Meg-ikonet nederst i høyre hjørne

  2. Trykk på Innstillinger-ikonet (de tre prikkene øverst i høyre hjørne)

  3. Trykk på Kontoinnstillinger / Manage my account

  4. Nederst i menyskjermen ser du valget Bytt til Pro-konto / Switch to Pro Account

  5. Følg de neste tre stegene som dukker opp på skjermen.

Etter at du har fulgt stegene for å sette opp Pro-kontoen, vil du få tilgang til Analytics under Innstillinger. Dette menyvalget gir deg innsikt i tallene bak videoene dine, og kan være spennende statistikk for den som vil ta Tiktok-gamet til neste nivå.

Bonustips!

Bonustipset er å se hvor mange av disse reglene du kan bryte, men om du likevel klarer å lage noe som funker.

Trender kommer og går, men godt innhold består: Vi lærer å tenke sjangre og se mønstre, og på et tidspunkt går vi lei av å se de samme virkemidlene.

Da er det innholdet som bryter med etablerte normer for «hva som funker» og ikke, som blir lagt merke til - på sikt. Mon tro hvilke av disse tipsene som er tidløse?