Søk

Online.no

Meny

Slik trener du effektivt hjemme

Hjemmetrening med Alpinlandslaget

Alpinistene legger frem sine beste tips for å holde seg aktiv når treningssentrene er stengt!

Overgangen fra treningssenter til hjemmetrening kan være krevende, men ikke umulig. Landslagsalpinistene Henrik, Aleksander og Adrian demonstrerer noen effektive øvelser du kan gjøre i din egen stue!

Fra Italia svarer Aleksander Aamodt Kilde og Adrian S. Sejersted oss. I Val Gardena har dagene gått til forberedelser og trening som har resultert i to seiere på like mange dager for Kilde.

– Hverdagen er jo litt annerledes for oss som for alle andre. Vi har våre restriksjoner og regler vi må følge, men samtidig veldig privilegerte som får holde på med det vi elsker mest – alpint, sier Aleksander.

Her gir de oss sine beste treningstips:

1. Gjør benøvelser med Aleksander

Bli kjent

Hvem: Aleksander Aamodt Kilde

Hva: Verdens beste alpinist

2. Styrk magemusklene med Henrik

Henrik Kristoffersen befinner seg også i Italia, der han skal kjøre Stor-slalåm og slalåm i Alta Badia.

–  Alt er jo litt spesielt med hvordan verdens situasjonen er for øyeblikket. Har ikke sett samboeren på en måned, og muttern siden August, men er mange som har det mye verre så skal ikke klage!

Bli kjent

Hvem: Henrik Kristoffersen

Hva: Yngste mannlige medaljevinner i olympisk alpint

Bli kjent

Hvem: Adrian Smiseth Sejersted

Hva: NM-gullvinner i Utfor og Super-G

3. Tren overkroppen med Adrian

Veien til effektiv hjemmetrening

Mange står uten treningssenter om dagen, og er usikre på hvordan man kan gå frem for å trene bra hjemme. Kan man trene like effektivt hjemme som på treningsstudio?

–  Det er ikke like stas, men fint mulig. En fordel er at du sparer tid på transport. Å bruke klokke er et fint hjelpemiddel for meg selv hvert fall. Tvinge seg selv til å gjøre en viss mengde arbeid per minutt, for eksempel. Korte og fine økter, sier Adrian.

Med hjemmetrening kan man prøve ut nye bevegelsesformer som er tunge ved hjelp av egen kroppsvekt - som igjen er god trening, men også veldig skånsomt for kroppen.

– Det er utrolig mye man kan oppnå med et par joggesko, egen kroppsvekt og motivasjon, følger Henrik opp med.

Tips for å booste motivasjonen hjemme

  • Bruk klokke

  • Sett på en bra spilleliste

  • Finn inspirasjon til øvelser på nettet

  • Vær kreativ!

– Her handler det om å være kreativ og bruke det man har hjemme for å gjøre treningen mest mulig effektiv. Treningssentrene har mye utstyr ja, men det er ekstremt mye av dette som man ikke trenger for å kunne gjennomføre en god trening, sier Aleksander.

Ubegrenset data til alt du trenger

Uansett om du skal søke opp inspirasjon til hjemmetrening, streame yndlingsserien eller begge deler, gir abonnementet Yng Next deg ubegrenset data til alt du trenger.

Lær mer om Yng Next >