Søk
Meny

Slik tar du vare på mobilen din i sommer

Gutt som heldigvis har Yng og SWAP Pluss

Sommeren er høysesong for mobilulykker. Vet du hva du skal gjøre hvis uhellet først er ute?

Med det sagt, er det klart mobilen skal være med på alle sommeraktivitetene i år uansett. Her er noen tips så du kan være føre var – og vite hva du skal gjøre hvis uhellet først inntreffer.

Føre var

Selv om man aldri kan planlegge for et uhell, finnes det noen grep du kan ta i tilfelle rottefelle:

1. Sørg for at du har en god forsikring

En knust skjerm eller skadet mobil koster ofte skjorta å fikse. Med en god forsikring må du som regel bare ut med en liten egenandel, og du slipper dyre reparasjonskostnader.

Tips: Er du melom 18 og 28 og velger mobilabonnementet Yng, får du SWAP Pluss inkludert når du kjøper ny mobil med SWAP. Da får du tilsvarende mobil etter en virkedag hvis mobilen er totalskadd, eller rask reparasjon av for eksempel knust skjerm. Du er også dekket mot alt av tap, tyveri, skade og vannskade.

Dette er Yng og SWAP Pluss >

2. Skru på finn min iPhone/Android

Hvis du skulle miste eller bli frastjålet mobilen din, vil du takke deg selv for å ha skrudd på "Finn min mobil"-funksjonaliteten på mobilen din.

3. Lagre bilder og videoer i skyen

Sørg for at du kontinuerlig laster opp bilder og videoer du tar til iCloud eller Google Drive for eksempel. Da er minnene dine alltid trygge hvis noe skulle skje.

Tips: Som Telenor-kunde får du med Min Sky-appen ubegrenset lagring i skyen, og du kan velge at bildene og videoene du tar automatisk blir lastet opp i Min Sky.

4. Lagre kontaktene dine

Ta en sikkerhetskopi av mobilen din, og lagre kontaktene dine.

Tips: Med Se Hvem-appen kan du lagre alle kontaktene dine trygt og enkelt logge inn i appen fra en ny mobil for å hente ut kontaktene dine. Som Telenor-kunde får du også varsler hvis et inkommende anrop er potensiell svindel eller telefonsalg.

Når uhellet er ute

Har du mistet, skadet eller blitt frastjålet mobilen bør du foreta deg dette:

1. Sperr SIM-kortet

Uavhengig om du har mistet eller blitt frastjålet mobilen, er det lurt å sperre SIM-kortet. Da forhindrer du at uvedkommende bruker mobilen din til å ringe, bestille SMS-tjenester eller bruke SIM-kortet ditt på en ny enhet. Et sperret SIM-kort gjør også at banktjenester som nettbank og Vipps ikke fungerer.

Slik sperrer du

  • Er du Telenor-kunde, kan du sperre (og reaktivere) abonnementet på Mine Sider.

  • Om du fortsatt har tilgang på en mobil, kan du også sperre SIM-kort i Mitt Telenor-appen.

  • Alternativt kan du ringe 915 09 000, hvor du får mulighet til å sperre abonnementet via telefonmenyen.

  • Når det er gjort, blir abonnementet sperret for samtaler, SMS og datatrafikk.

  • Husk at abonnementet kun blir sperret, ikke kansellert, så du kan gjenåpne det når du har fått nytt SIM-kort.

  • Finner du igjen mobilen din, kan du gjenåpne SIM-kortet med en kode du får oppgitt. Ta godt vare på denne.

2. Anmeld tyveri

Er mobilen stjålet, bør du anmelde tyveriet til politiet. Dette kan du gjøre på nett ved å trykke her. Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

3. Send inn skademelding

Har du forsikring og en skadet mobil, sender du enkelt inn skademelding til din forsikringsleverandør. Uten forsikring blir du nødt til å punge ut hos en mobilreparatør.

Visste du at?

Har du Yng og SWAP-avtale, har du SWAP Plussforsikring inkludert uten ekstra kostnad. Da får du ny mobil etter en virkedag, og betaler kun en lav egenandel ved reparasjon.

Sommerkampanje! Kjøp ny mobil med SWAP >

Yng + SWAP Pluss = <3

  • Inkludert uten ekstra kostnad når du har Yng og SWAP-mobil

  • Ny mobil etter en virkedag – i hele Europa og USA!

  • Enkel skademelding

  • Dekker alt av tap, tyveri og skade på mobilen


Dette er SWAP Pluss og Yng >