Det er snart seks år siden det første bildet på Instagram ble lastet opp. Over 400 millioner brukere senere, varsles det nå store endringer. Instagram ønsker å bli mer relevant for deg som forbruker, og gjør dette ved å endre hvordan du ser bildestrømmen din. I praksis betyr det at du i stedet for å se de nyeste bildene som er lagt ut av dem du følger, først vil få presentert bilder basert på relevans og dine interesser.
Vil ikke skje «over natta»
15. mars i år skrev Instagram på sin blogg at vi går glipp av omtrent 70 prosent av alle bildene vi følger. Det ønsker de å gjøre noe med, ved å gå samme veien som Facebook har gjort, der innlegg baseres på algoritmer og ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge. Men endringene vil ikke komme med det første, skal vi tro ABC News. Det vil trolig fortsatt være mange uker igjen med testing, og testgruppene er veldig små. Forandringene vil derfor sannsynligvis ikke ha noe betydning for deg som forbruker riktig ennå.
Kommunikasjonsrådgiver og sosiale medier-ekspert, Hans Petter Nygård-Hansen. Foto: Ingar Næss
Brukere i panikk over «nye» Instagram
Mandag 29. mars flommet bildedelingstjenesten over av folk som ba følgerene sine om å skru på «notifications», slik at de blir varslet hver gang brukeren legger ut nye bilder. Ifølge Instagrams egen blogg vil disse endringene tre i kraft i løpet av noen måneder – og reaksjonene har vært mange.
Flere brukere er skuffet over de kommende endringene, og mener at tjenesten blir mer og mer lik Twitter og Facebook. På Change.org har over 323 000 skrevet under på en protest kalt «Keep Instagram Chronological». Andre har utrykket sin misnøye gjennom hashtaggene #RIPInstagram, og #KeepInstagramChronological.
Slik så mange Instagram-bildestrømmer ut mandag 29. mars. Brukere over hele verden oppfordret følgerne sine til å slå på «notifications» – herunder konseptet «turn me on». Foto: Skjermdumper.
– Det beste som kunne skjedd Instagram
Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, mener derimot at en bildestrøm basert på algoritmer, bare er til det positive – spesielt for deg som forbruker.
– Men de som driver med dårlig markedsføring på bildedelingstjenesten har nok noe å grue seg til, sier Nygård-Hansen.
Grunnen er at når bildestrømmen din på Instagram baseres på algoritmer, med utgangspunkt i hva du tidligere har likt eller vist interesse for, vil bildestrømmen din også bli mer relevant.
Kommunikasjonsrådgiveren husker godt motstanden Facebook opplevde i 2009 da de introduserte det samme, eller da Instagram tidligere i år informerte om at de ikke lenger var annonsefrie.
– Som jeg pleier å si: Alle ønsker endringer, men ingen ønsker å endre seg, sier Nygård-Hansen.
Han tror den store motstanden vil gi seg etter hvert som folk blir vant med endringene, og skjønner at det er til det beste for dem.
– Hvis algoritmene fungerer slik de skal fungere, så vil forbrukerne få en bedre brukeropplevelse fra folk de liker.
Til trenden om å slå på «notifications» for folk du følger, har Nygård-Hansen følgende råd:
– Slå på varsler for venner og familie. Hvis du skrur på varsler for alle du følger på Instagram vil mobilen din pipe og blinke konstant, og det kan fort bli veldig slitsomt.
Selv har kommunikasjonsrådgiveren skrudd på varsler for de aller næreste, blant annet barna sine.
– Som forelder kan dette være en gyllen mulighet til å faktisk følge med på hva ungene poster på Instagram, avslutter han.
Dette er Instagram:
- Instagram er et gratis foto- og videodelingstjeneste.
- Det sosiale nettverket ble lansert i oktober 2010.
- Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter (fotofiltre), og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket.
- I september 2015 rundet Instagram over 400 millioner brukere verden over.