Det er lett å bli distrahert på kontoret, enten du er på jobb eller arbeider hjemmefra. Spør bare David Brent, figuren Ricky Gervais udødeliggjorde i tv-serien «The Office». Foto: BBC
Skal man bli raskere, er intervalltrening den beste treningsformen. På samme måte er det mest effektivt å jobbe i intervaller for å få unna dagens arbeidsoppgaver, hevder flere arbeidsforskere, journalister og bloggere.
Ved å jobbe i intervaller får du gjort mer, arbeidet ditt blir bedre, og du kan slippe unna med å jobbe langt færre timer i uka.
Særlig hvis du har hjemmekontor, der fristelser som radio, kaffekoking og avis av og til forstyrrer, er dette en metode som det kan være vel verdt å teste.
Fire trinn
Teorien om arbeidsintervaller ble først gjort populær av den italienske arbeidsforskeren Francesco Cirilio, og har vært gjengitt av blant andre den populære amerikanske bloggeren Chris Winfield og svenske Dagens Industri.
I utgangspunktet er metoden svært enkel, og består av fire trinn:
1. Velg deg en oppgave.
2. Sett en timer (gjerne en eggklokke) på 25 minutter.
3. Jobb konsentrert til klokka ringer.
4. Ta deg en fem minutter lang pause.
Korte økter
Grunnpremisset er altså ikke så vanskelig, men det er noen viktige forutsetninger. For det første MÅ du gjennomføre punkt tre samvittighetsfullt - å jobbe konsentrert betyr at du skal slå av mobiltelefonen, holde deg unna Facebook og ikke sjekke mail.
Du er også helt nødt til å ta deg en pause etter 25 minutter, uansett om du føler deg i flytsonen og tenker at 25 minutter er for lite tid. Når man jobber 100 prosent konsentrert er hyppige pauser bra - strekk gjerne litt på beina for å få i gang blodsirkulasjonen.
Redusert arbeidstid
Bloggeren Chris Winfield beskriver hvordan han regnet med å kunne gjennomføre minst 16 økter per dag da han først begynte med metoden, men ganske snart fant han ut at det var lurt å redusere antallet.
Til slutt endte han på 40 økter i uka, altså 16,7 timer per uke. Og det var nok for å oppnå langt høyere effektivitet, ifølge Winfield.
Det betyr så klart ikke at han kun jobber 16,7 timer i uka - i tillegg kommer møtevirksomhet, telefonsamtaler og familieforpliktelser. Normalt trenger han å være tilgjengelig for jobben sin i opptil 40 timer per uke.
Men han får gjort mye mer, og jobber aldri lange dager lenger.
Tilbake i modus
Metoden er vel ikke så hokus pokus - denne artikkelen har for eksempel tatt mye lenger tid å skrive fordi jeg syndet mot punkt tre, og har besvart telefonen to ganger - den ene samtalen måtte også følges opp med en e-post.
Når du ikke får konsentrert deg 100 prosent faller du ut, og du sløser tid på å komme tilbake i modus for å løse oppgaven.
Journalist Jan Gradvall i Dagens Industri har også lagt om arbeidsformen sin.
- Da jeg prøvde ble jeg sjokkert over hvor mye jeg rakk med to økter. Etter fire økter gikk jeg hjem, skriver han.
Chris Winfield skriver at det ikke er mulig å finne et perfekt jobbmiljø, og at avbrytelser kommer til å oppstå uansett.
- Men metoden har vist meg at jeg kan jobbe smartere, uten at jeg nødvendigvis må jobbe hardere.
FAKTA
Pomodoro-metoden
Pomodoro-teknikken ble lansert allerede på 80-tallet, og har sitt navn etter det vi i Norge gjerne kaller en eggklokke, men som i Italia har form som en tomat.
Intervallmetoden baserer seg på fire prinsipper:
1: Jobb med tiden, ikke mot den: Dagene er altfor korte, og tiden for knapp. Metoden ønsker å lære oss å ta bedre kontroll over tiden, i stedet for å kjempe mot den.
2: Unngå utbrenthet: Å ta korte pauser for å få tenkt seg om og gjort noe annet minimerer risikoen for å bli utbrent.
3: Ta kontroll på distraksjonene: Vi er pålogget hele tiden, og det er en nødvendighet for mange av oss. Men det er mulig å begrense alt som forhindrer fokus.
4: Få en bedre balanse: Med bedre tidsstyring sørger du for å få gjort det mest effektive først, og kan koble av på fritiden din - uten dårlig samvittighet.
Det har også blitt sluppet flere apper som hjelper deg å følge metoden, blant annet:
AKTUELT PÅ ONLINE
Når du ikke vil jobbe på kontoret
Flere og flere mener jobben er noe de gjør - ikke et sted de er.
8 tips til mer effektivt hjemmekontor
Undersøkelser viser at arbeidstakere blir mer effektive når de får mulighet til å jobbe hjemmefra.
I morgen, i morgen …
Hvis du alltid utsetter til siste sekund, lønner det seg å lese dette.