Slik vi mannen bak «Love Actually» redde verden - med sosiale medier!

I løpet av én uke skal alle ha hørt om FNs plan for en bedre verden.
Project Everyone

Syv dager, syv milliarder mennesker. På én uke skal ett budskap spres til hele verdens befolkning. 

Dette er det ambisiøse, men viktige målet til Project Everyone, en gigantisk kampanje som du garantert vil legge merke til nå i høst, mellom 26. september og 2. oktober. 

Anledningen er at FN offisielt vedtar sine nye mål for en bærekraftig utvikling for planeten og alle oss som bor her. Det er en storsatsing der de vil sette inn et endelig støt for å utrydde ekstrem fattigdom, bekjempe ulikhet og bremse de farlige klimaendringene på jorda. 

Alle FNs 193 medlemsland forplikter seg til å jobbe mot de 17 nye målene, som de kaller «The Global Goals» (#GlobalGoals i sosiale medier).

Project Everyone - Global Goals

«Love Actually»-regissørens idé

Richard Curtis

Filmskaper Richard Curtis.

Verden kan imidlertid ikke forandres til det bedre uten at befolkningen spiller på lag. Dette er noe som alle må vite om, og aktivt involvere seg i. 

Derav Project Everyone. Kampanjen skal deles på nett, TV, radio, kinoer, skoler og oppslagstavler, aviser og magasiner, nyhetsbrev – selv melkekartonger, om initiativtagerne får sin vilje. 

Det er i utgangspunktet ikke FN selv som står bak kampanjen, selv om de støtter den helhjertet. Primus motor er snarere filmskaperen Richard Curtis. Han er kjent blant annet som manusforfatter for klassikere som «Notting Hill», «Bridget Jones’ dagbok» og «Fire bryllup og en gravferd», i tillegg til å ha skrevet og regissert julefavoritten «Love Actually».

– Jeg tenker at målet mellom 2015 og 2030 er at det skal være den siste generasjonen som er truet av klimaendringene; den generasjonen som går mest målrettet inn for å bekjempe ulikhet og urettferdighet; og den første generasjonen som setter en stopper for ekstrem fattigdom, sier Curtis i et videointervju, og legger til: 

– Dere, som er forbilder for de unge, vil være de menneskene som virkelig kan få dette til å skje.

Så mange telefoner som mennesker

Med seg på initiativsiden har Curtis store navn og organisasjoner som Google, Wikipedia, Bill & Melinda Gates Foundation, Virgin, UNICEF og Redd barna. 

– Om vi gjennomfører de globale målene vil det bokstavelig talt forvandle livene til millioner av mennesker her på jorda. De er nødt til å lykkes. Og Project Everyone vil sørge for at hele verden vet om dem, sier Virgin-grunnleggeren Richard Branson på kampanjens nettsider

Telenor og en rekke andre mobiltilbydere har også kastet seg på. Det finnes nesten like mange mobiler i verden som det er mennesker, noe som gjør dette til en av plattformene med aller størst rekkevidde. Tilbyderne kan derfor bruke sin innflytelse til å spre det viktige budskapet.

Har fått med Coldplay og Beyoncé

De 17 bærekraftsmålene og 169 delmål blir offisielt presentert og vedtatt under FNs generalforsamling den 25. september. 

De trer i kraft fra 1. januar 2016. Dagen etterpå arrangeres festivalen Global Citizen i Central Park, New York City, der blant andre Coldplay, Beyoncé, Pearl Jam og Ed Sheeran skal spille for å få oppmerksomhet til prosjektet.

Konsertbillettene deles ut gratis til dem som har samlet flest «poeng», ved å spre budskapet. Project Everyone har emneknagg #TellEveryone, og FNs bærekraftsmål bruker #GlobalGoals. De har også brukernavn @TheGlobalGoals på Twitter og Instagram

Populært på Online.no nå: