Mer enn syv millioner mennesker fra hele verden, også Norge, har siden 2012 bidratt med forslag til hvilke målsettinger som skal være del av det siste, enorme prosjektet til FN.
De kaller det en «felles arbeidsplan for samfunnsutvikling».
Innen 2030 går de inn for å utrydde ekstrem fattigdom, bekjempe ulikhet og bremse farlige klimaendringer.
De 17 målene
De mange forslagene er kokt ned til 17 hovedmålsettinger og 169 delmål.
Her er hele listen:
Under ett kaller FN disse punktene for Global Goals – altså globale mål. Du kan lese mer om dem på prosjektets hjemmeside.
Målene vil offisielt vedtas og legges frem i FN den 25. september. De legges frem av 169 verdensledere, like mange som det er delmål.
Alle land må delta
De nye målsettingene tar over stafettpinnen fra tusenårsmålene som ble lagt frem ved inngangen til dette millenniet, og som varer ut 2015. Hvor langt vi har kommet for å oppfylle disse, kan du se på FNs egne nettsider.
Til forskjell fra tusenårsmålene, vil de nye, globale målene være forpliktende og universelle. Alle FNs 193 medlemsland forplikter seg til å bidra, med effekt fra 1. januar 2016.
Også folket må med
Men når det er sagt: dersom ikke folket selv er klar over prosjektet og gjør sitt, så hjelper det lite at lederne på toppen bestemmer seg for at det skal skje.
Derfor sammenfaller annonseringen med en gigantisk kampanje, kalt Project Everyone (emneknagg: #TellEveryone).
I løpet av én uke, fra 26. september til og med 2. oktober 2015, ønsker de å nå ut til samtlige, litt over syv milliarder mennesker på jorda gjennom å dele innhold på nett, TV og radio, aviser, reklame med mer.
Nettgiganter som Google og Wikipedia, en rekke ideelle organisasjoner, samt store selskaper og mobiloperatører, inkludert Telenor, vil bruke sine kanaler til å informere så mange som mulig om den viktige kampanjen.
Dette angår alle.
Fakta: FNs bærekraftsmål
- Planen består av 17 mål og 169 delmål, med hovedvekt på å utrydde ekstrem fattigdom, bekjempe ulikhet og bremse farlige klimaendringer
- En finansieringsplan ble vedtatt av FNs medlemsland under konferansen Finance for Development i Etiopia i juli
- Legges offisielt frem under FNs hovedforsamling 25. september
- Skal gjennomføres mellom 2016 og 2030
Fakta: Project Everyone
- Kampanje startet av filmskaperen Richard Curtis («Love Actually»)
- Har som utgangspunkt at FNs mål bare kan gjennomføres dersom alle er klar over dem
- Over syv dager (26. september – 2. oktober 2015) skal de nå ut gjennom blant annet internett, tv og radio, aviser, reklame og mobil til så mange som mulig for å spre budskapet
- Har emneknaggen #TellEveryone