Blogg er i vinden, og har vært det en stund. I følge blogglisten.no, som eies av Nettavisen, finnes det i dag rundt 1.750.000 blogger, hvorav rundt 50.000 oppdateres hver dag.
Hvordan kan du skille deg ut i et slikt univers? Her er tipsene fra ekspertene i bransjen.
1) Finn din nisje
Trine Grung har blogget i 12 år, og har laget seg en karriere av å lære andre å bruke sosiale medier.
Hva skal du skrive om? Hvorfor skal du skrive om det, og hvem er målgruppen din?
- Vær strukturert og lag deg en plan for hva du har lyst til å blogge om, og hvorfor. Jo mer du spisser temaet, jo lettere er det å lykkes, sier kjendisbloggeren Trine Grung.
Grung har selv blogget i 12 år, og jobber i dag med å hjelpe både bedrifter og privatpersoner med sin strategi på sosiale medier.
- Finn ut hvilken type blogger du skal være. Mitt råd er å holde seg langt unna kategoriene klær og sminke, men å skrive om noe du er opptatt av og som du tror andre vil ha glede av å lese om. Har du en hobby, kan det godt være at det er et godt utgangspunkt, sier hun.
2) Ha kunnskap om det du skriver om
Bloggeren Sigve Indregard har skrevet et eget innlegg på indregard.no om nettopp det å lykkes. Hans viktigste råd er å at bloggerne må lære seg litt om det de skal skrive om.
- Når alt kommer til alt, er det dette folk faktisk vil ha: bloggere og kommentatorer som skriver om deres interesser, på en måte som er smartere enn det folk har tenkt på selv, skriver han, og viser til at man ikke trenger å være ekspert av den grunn.
- Du kan godt skrive om den nyeste Twilightboka eller kvaliteten på de nye melkekartongene. Bare sørg for at du kan litt om det først, understreker Indregard.
Trine Sandberg bak bloggen «Trines matblogg» mener dette er noe av nøkkelen bak hennes suksess.
- Jeg skriver kun om mat som jeg liker selv og som jeg synes er god. Jeg legger stor vekt på å forklare oppskriftene mine grundig. Jeg tror at dette bidrar til at leserne mine tør å prøve oppskriftene mine, og når de lykkes med det får de stadig lyst til å prøve nye ting, sier hun.
3) Bruk flere sosiale medier
Så snart du har begynt å blogge, vil du gjerne at noen skal lese det. Trine Grung oppfordrer alle til å bruke flere sosiale medier samtidig. Har du en blogg, bør du også ha en Facebookside, og helst være både på Instragram og Twitter. Og vær ikke redd for å bruke det nettverket du allerede har på sosiale medier.
- Det er ikke gjort over natten å bygge leserskare, så du må være tålmodig. Du bør absolutt ha en egen strategi for Facebooksiden din, og bygge opp følgere på den. Og da holder det ikke å bare legge ut linker til bloggen din. Du må gi leserne en grunn til å følge deg på Facebook, sier Trine Grung.
4) Vær tro mot konseptet ditt
Trine Sandberg står bak matbloggen Trines Matblogg som har 30.000 lesere hver dag.
Matblogger Trine Sandberg mener en suksessfaktor er å være tro mot eget konsept.
- Når jeg predikerer matglede og oppfordrer til å lage mat fra bunnen av, ville det vært rart om det kom reklame for ferdigmat på siden min. Det gjelder å være bevisst i forhold til hva man ønsker å formidle og hvem man ønsker å samarbeide med. Man bygger jo en merkevare, og da er det viktig å være lojal mot budskapet sitt. På den måten opprettholder du også tillitsforholdet til leserne, mener Sandberg.
Trine Grung er enig.
- Når en blogger plutselig digger Freia melkesjokolade, virker det ikke troverdig på meg. Men når jeg har fått et produkt hos frisøren min som jeg har testet og synes funker på mitt uregjerlige hår, har jeg ikke noe problem med å anbefale det for leserne. Om det i etterkant betyr at leverandøren vil sponse meg, synes jeg det er helt greit fordi jeg kan gå god for produktet, sier hun.
5) Tenkt kvalitet i tekst og bilder
Gode bilder som viser frem det du drivet med er viktig for at bloggen skal være interessant, mener matblogger Trine Sandberg. Foto: Trine Sandberg
6) Ikke vær redd
Skal du skille deg ut, må du noen ganger også tørre å feile. Trine Grung mener bloggen er et godt utgangspunkt for å teste hva som fungerer og ikke.
- Start forsiktig, med for eksempel et innlegg i uken. Finn formen din, og ta noen sjanser. Har du interessant innhold, vil leserne finne deg, sier hun.
7) Vær personlig, ikke privat
Blogguniverset er bygget på at du kommer nærmere personen som blogger enn andre steder. Derfor må du tørre å dele av både deg selv og livet ditt.
- Det er en hårfin balansegang. Noen vil si at jeg ble for personlig da jeg skrev innlegg om skilsmissen vår, men det var min mulighet til å si det jeg ville si om saken. Ellers har jeg i løpet av de 12 årene jeg har blogget kun hatt fem bilder av barna mine. Der går grensen for meg, sier Trine Grung.
I sitt blogginnlegg sier Sigve Indregard at det er viktig å selg innhold, ikke deg selv.
- Det mye mer innhold å ta av enn det er av deg selv. Det kan selvsagt hende du er veldig spennende, veldig pen eller veldig et-eller-annet, men mest sannsynlig, og her har jeg statistikk i ryggen, er du det ikke, mener Sigve Indregard.
Dette er en blogg
- Ordet blogg oppsto på 90-tallet og er sammensatt av de engelske ordene web og log.
- Sjangeren kan beskrives som en slags dagbok på nett, iblandet skolestil, brev og fotoalbum.
- De første bloggene besto stort sett av lenkesamlinger, men utviklet seg raskt til å bli langt mer personlige
- I dag kan du finne alt fra «Marits personlige dagbok» til kjente politikere som blogger om verdensbegivenheter de selv tar del i.
- I følge blogglisten.no, som eies av Nettavisen, finnes det i dag rundt 1.750.000 blogger, hvorav rundt 50.000 oppdateres hver dag.
- Utfordringen for bloggerne er å derfor å skille seg ut og gjøre seg bemerket blant alle de andre.
Slik tjener du penger på bloggen din
- Det finnes gratis bloggtjenester, men disse inneholder reklame du ikke får noen glede av. Skaff derfor ditt eget domene.
- Inngå annonsesamarbeid med f.eks Tradedoubler, Google Adsense, Adservice Media eller Bloggerfy. Felles for dem er at de setter deg i kontakt med ulike annonsører.
- Skriv på bestilling. Annonsører kan betale deg for å anbefale deres produkter.
- Vis frem leserne dine. Installer Google Analytics på bloggen din, slik at du får konkrete og avanserte tall å vise frem til eventuelle samarbeidspartnere.
- Enkelte bloggtjenester gir lønn til de mest leste bloggerne, eventuelt de mest leste innleggene. Dette kalles topplistelønn.
Nyttige lenker
NETTBUTIKKEN
AKTUELT PÅ ONLINE
Har flere lesere enn Drammens Tidende
Trine Sandberg er landets største matblogger.
Dette er bloggernes begynnerfeil
Unngå å tråkke i salaten.
Stein elsker hagen sin - og blogger om det
- Du trenger ikke tømme lommeboken for å få drømmenhagen.
Fem grunner til at du vil klikke på denne saken
Buzz-journalistikken brer om seg.