Slik får du ting gjort

Er du en mester i å utsette arbeidsoppgavene? Her er tipsene som gjør deg mer effektiv.
overarbeidet

Foto: iStockphoto

Du må bare ta en kaffe. Sjekke mailen. Og svare på en SMS. Og SÅ skal du sette i gang med jobbingen. 

Føler du deg truffet? Ta det helt med ro, du er ikke alene. 

Psykolog Alexander Rozental ved Stockholms universität forsker på denne hangen vår til å utsette noe til senere – til tross for at vi vet at det vil få negative konsekvenser. 

Alle utsetter

På fagspråket kalles det å prokrastinere, og eksperten bekrefter at det en høyst menneskelig handling.

- Alle mennesker utsetter, men de fleste utsettelsene får ikke så store konsekvenser. Kanskje får du det bare ekstra travelt og blir stresset når det nærmer seg deadline, sier Rozental, som har jobbet spesielt med dem som utsetter så mye at de får trøbbel, enten sosialt eller økonomisk.

Her er psykologens beste råd for å unngå problemer.

10 tips – slik får du jobben gjort

  • 1. Vær realistisk. Innse at det ikke finnes en tryllestav som kan løse oppgavene for deg. Du må gjøre jobben.
  • 2. Planlegg. Forsikre deg om at du har utstyret og informasjonen du trenger for å løse oppgaven, men bruk for all del ikke for mye tid på forberedelser. Sett i gang!
  • 3. Tenk over hvilke ord du bruker. Bytt ut «må gjøre denne oppgaven» med «velger å gjøre denne oppgaven» og se hva som skjer med motivasjonen din.
  • 4. Legg inn slingringsmonn. Ikke lag en altfor detaljert timeplan – du bør ha en viss fleksibilitet i tilfelle ting tar litt lenger tid enn du tror. 
  • 5. Sett deg små delmål. Ofte har folk urealistiske målsettinger og ender opp med en rekke unnskyldninger for at de ikke blir ferdige. Ikke sett én frist for det store prosjektet, men bryt oppgaven ned i små mål og sett mange frister underveis. 
  • 6. Belønn deg selv jevnlig. Slik får du hvert steg på veien til å kjennes meningsfylt. Husk at premien kommer etter at du har oppnådd målet, ikke før. Det kan være å unne deg et kafébesøk, trene eller være sammen med venner. 
  • 7. Ha en reserveplan. Ikke gi opp hvis du står fast. Gå heller løs på andre arbeidsoppgaver eller prøv en annen tilnærming.
  • 8. Prøv å se det store bildet. Minn deg på hvorfor det du jobber med nå er viktig på sikt. «Det er viktig at jeg blir ferdig med sykepleierstudiene, for når jeg er ferdig kan jeg hjelpe andre mennesker». Slik skaper du en indre motivasjon.
  • 9. Ikke still for strenge krav til deg selv. Ofte utsetter vi i frykt for at vi skal mislykkes med oppgaven. Husk at det er bedre å gjøre noe enn ingenting.
  • 10. Velg riktig tidspunkt på dagen. Tenk nøye over når på døgnet du gjør oppgavene dine. Hvis du utsetter og venter til senere, kan det hende du er for trøtt når du setter i gang. Forskning viser at vi jobber best med kompliserte saker tidlig på dagen.

Kilder: Psykolog Alexander Rozental og University of Cambridge