Søk
Meny

Slik velger du riktig mobilabonnement til barn og unge

Barn som bruker mobil

Ved å velge riktig mobilabonnement til familiens yngste, kan du sende dem ut i en digital hverdag med senkede skuldre. Her er ekspertens sjekkliste.

Det finnes mange gode grunner til å bli mobilbruker i ung alder. Man kan holde kontakt med familie og venner, se på film på vei til hytta og game hvor som helst. Men når barnet gjennom mobiltelefonen nærmest får hele verden i hendene sine, oppstår også nye farer.

– Det er mange feller å gå i, og det blir dessverre bare flere og flere.

Det forteller Simen Aaslund, butikksjef i Telenorbutikken på Fornebu. Han opplever at mange foreldre tenker mye på lommeboken når de skal velge mobilabonnement. Men nå ser han også at stadig flere blir mer oppmerksomme på trygghet og sikkerhet når barna skal slippes løs på den digitale lekeplassen.

– Det er fort gjort at noe går galt når man er ung og trykker litt rundt. Det som virker helt uskyldig kan brått få uheldige konsekvenser, forteller han.

Heldigvis finnes det mobilabonnement som ikke bare beskytter barnet ditt fra potensielle farer – du beskytter også lommeboken fra ubehagelige overraskelser på telefonregningen.

Butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu.

EKSPERT: Butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu.

Så hva skal du egentlig kunne forvente av et mobilabonnement til de yngste i familien?

Dette mener Simen at et mobilabonnement kan bidra med for å gi barn og ungdom en god og trygg digital hverdag:

1. Abonnementet er tilpasset alderen

Behovene endrer seg gjerne en del fra barnet får sin første mobil til det blir myndig. Det er derfor viktig å velge et abonnement som alltid er skreddersydd til barnets alder og behov.

Her bør du fremfor alt sjekke hvilken trygghet de ulike abonnementene tilbyr, men også andre tjenester som barn og ungdom setter pris på.

Hos Telenor finner du for eksempel Trygg Start for de minste og U18 for de litt eldre. Likt for begge, er at du som forelder kan ha full kontroll på både mobilbruken og regningen – samtidig som barnet ditt får en tryggere hverdag.

Barn som har det gøy med mobilen

Dette er inkludert i både Trygg Start og U18:

  • Nettvern er et innebygget filter i Telenors nett som stopper barna fra å gå inn på sider som inneholder svindel eller virus.

  • Datakontroll sørger for full stopp på bruk av data når inkludert mengde er brukt opp, og gjelder i Norge og EU/EØS.

  • Sikker Bruk gjør mobilbruken tryggere for barna ved å sperre for uønsket bruk som SMS-tjenester, 820-nummer og utenlandssamtaler.

  • Nettmobbing, netthets og private bilder på avveie er et utbredt problem. Med tjenesten Nettslett kan dere få hjelp og advokatbistand hvis noen blir utsatt for netthets eller uønsket innhold på nett.

  • Med i U18 følger også Music Freedom, som lar barnet ditt streame musikk uten å bruke av inkludert data, samt ubegrenset fotolagring i Min Sky og full kontroll på ukjente nummer med Se Hvem.

  • I Trygg Start er også Mobilmerket inkludert. Det er en leken, interaktiv øvelse som skal bidra til at barna lærer mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte digitale valg. Mobilmerket tar opp viktige temaer som spill, aldersgrenser, mobbing og grensesetting.

2. Å kunne justere datamengden

Det kan helt sikkert føles uoverskuelig å skulle beregne hvor mye data barna trenger og bør ha. Heldigvis er dette noe man kan finne ut av underveis.

– Man kan egentlig bare prøve seg fram. Hvis man oppdager at det ofte blir kjøpt ekstra datapakker, vil det lønne seg å justere den inkluderte datamengden, forteller Simen.

Barn som surfer på mobilen

– I tillegg er det lurt å velge mobilabonnement uten binding – da kan dere bytte akkurat når dere ønsker.

Hvis familien trenger ubegrenset datatilgang for underholdning til og fra hytta, eller videosamtaler med besteforeldre hvor som helst – er ubegrenset data kanskje er god løsning for dere.

Med Next Familie fra Telenor kan familien få familierabatt på ubegrenset data >

3. Filtrere ut trusler  

Det finnes hundretusenvis av feller som vil prøve å lokke barna til å ta dårlige valg på nett. Men heldigvis finnes det abonnement som inkluderer mer enn bare SMS, anrop og data.

– Et godt tips er å sjekke om abonnementet inneholder sperringer og filtreringer for å holde potensielle trusler på avstand.

– Slike sperringer kan blant annet hindre barna i å bruke penger utover abonnementet, slik at de for eksempel ikke kan bruke en formue på å stemme på sin favoritt i «Skal vi danse», forteller Simen.

I dag finnes det blant annet tjenester som både kan sperre mobilen for bruk av internett på mobilen – og uønsket bruk som SMS-tjenester, 820-nummer og utlandssamtaler.

Disse tjenestene kan bidra til økt mobilsikkerhet for barna >

4. Hjelp til å bli en smartere mobilbrukere

Selv om mobilabonnementet kan holde mange av truslene unna, trenger de ferske mobilbrukerne også litt god, gammeldags fornuft.

– De som driver med svindel på nett, utvikler hele tiden metodene sine. Det blir altså stadig vanskeligere å ane ugler i mosen, advarer Simen.

Derfor mener han at det er viktig å ta en god prat med barnet om hva man kan møte på, og hvordan man skal oppføre seg, når man surfer på nettet.

– Hvis det er vanskelig å få oversikt, har Telenor utviklet en leken nettvett-øvelse i samarbeid med Kors på Halsen, kalt Mobilmerket. Der kan barna lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg på nett.

4 av 5 småbarnsforeldre er bekymret for barnas mobilbruk >

Jente som bruker mobil

5. Hvis uhellet først er ute ...

Uavhengig av filtre og sperringer – det er ikke alt som er mulig å forhindre.

For de minste som ikke er på sosiale medier enda, er det ikke uvanlig at en stor del av det sosiale livet utenfor skolen foregår på SMS. Dette gjelder dessverre også mobbing. Trakassering og spredning av private bilder på nett er vanskelig å håndtere – og gjør at den som rammes ofte føler seg hjelpeløs og utrygg.

Hverken foreldre og barn skal måtte stå i en slik situasjon alene.

– For å kunne hjelpe til hvis noe skulle skje, har Telenor nå mobilabonnement som inkluderer tjenesten Nettslett. Det er en forsikringsordning hvor man får advokatbistand hvis man opplever nettmobbing, eller at noen sprer private bilder uten tillatelse, forklarer Simen.

Som foreldre kan vi ikke skjerme barna våre mot alt som skjer på nett, men det er en trygghet å vite at det er hjelp å få – hvis noe vanskelig skulle skje.

Dette er Nettslett:

  • Dere får advokatbistand hvis barnet blir utsatt for netthets, eller privat innhold (f.eks. bilder) kommer på avveie. 

  • Dekker juridisk rådgivning, utgifter til advokat, tapt lønnsinntekt og psykolog.

  • Nettslett gjelder bruker av mobilabonnementet.

Se hvordan Nettslett kan hjelpe barnet ditt >