Søk
Meny

Slik velger du riktig mobilabonnement til barn og unge

Barn som bruker mobil

Ved å velge riktig mobilabonnement til familiens yngste, kan du sende dem ut i en digital hverdag med senkede skuldre. Her er ekspertens 4 viktigste punkter.

Det finnes mange gode grunner til å bli mobilbruker i ung alder. Man kan holde kontakt med familie og venner, se på film på vei til hytta og game hvor som helst. Men når barnet gjennom mobiltelefonen nærmest får hele verden i hendene sine, oppstår også nye farer.

– Det er mange feller å gå i, og det blir dessverre bare flere og flere.

Det forteller Simen Aaslund, butikksjef i Telenorbutikken på Fornebu. Han opplever at mange foreldre tenker mye på lommeboken når de skal velge mobilabonnement til barn. Men nå ser han også at stadig flere blir mer oppmerksomme på trygghet og sikkerhet når barna skal slippes løs på den digitale lekeplassen.

– Det er fort gjort at noe går galt når man er ung og trykker litt rundt. Det som virker helt uskyldig kan brått få uheldige konsekvenser, forteller han.

Heldigvis finnes det mobilabonnement til barn som ikke bare beskytter det fra potensielle farer – du beskytter også lommeboken fra ubehagelige overraskelser på telefonregningen.

Butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu vet alt om mobilabonnement til barn og unge

EKSPERT: Butikksjef Simen Aaslund hos Telenorbutikken Fornebu.

Så hva skal du egentlig kunne forvente av et mobilabonnement til barn og unge?

Dette mener Simen at et mobilabonnement kan bidra med for å gi familiens yngste en god og trygg digital hverdag:

1. Abonnementet er tilpasset alderen

Behovene endrer seg gjerne en del fra barnet får sin første mobil til det blir myndig. Det er derfor viktig å velge et abonnement som alltid er tilpasset til barnets alder og behov.

Her bør du fremfor alt sjekke hvilken trygghet de ulike abonnementene tilbyr, men også andre tjenester som barn, ungdom og foreldre setter pris på.

Det finnes hundretusenvis av feller som vil prøve å lokke barna til å ta dårlige valg på nett. Men heldigvis finnes det mobilabonnement til barn, som inkluderer mer enn bare SMS, anrop og data.

Barn som har det gøy med mobilen

– Et godt tips er å sjekke om abonnementet inneholder sperringer og filtreringer for å holde potensielle trusler på avstand, forklarer Simen.

– Det finnes også løsninger for å hindre barna i å bruke penger utover abonnementet, slik at de for eksempel ikke kan bruke en formue på å stemme på sin favoritt i «Skal vi danse» eller bruke dyre teletjenester, forteller Simen.

2. Å kunne justere datamengden

Det kan helt sikkert føles uoverskuelig å skulle beregne hvor mye data barna trenger og bør ha. Heldigvis er dette noe man kan finne ut av underveis.

– Man kan egentlig bare prøve seg fram. Hvis man oppdager at det ofte blir kjøpt ekstra datapakker, vil det lønne seg å justere den inkluderte datamengden, forteller Simen.

Barn som surfer på mobilen

– Hva gjelder mobilabonnement til barn, er det lurt å unngå binding – da kan dere bytte akkurat når dere ønsker.

Hvis familien trenger ubegrenset datatilgang for underholdning til og fra hytta, eller videosamtaler med besteforeldre hvor som helst – er ubegrenset data kanskje er god løsning for dere.

NB: Hos Telenor kan du bytte abonnement etter dine behov, når du selv trenger det. Det er nemlig ingen binding på abonnementene, slik at du kan bytte både opp eller ned når du selv ønsker.

Et smart tips er også å se etter rabatter for familier og barn. Telenors nye mobilabonnement har for eksempel både aldersrabatt for de yngste (under 13 og 30) og familierabatt på ubegrenset data.

3. Hjelp til å bli en smartere mobilbrukere

Selv om mobilabonnementet kan holde mange av truslene unna, trenger de ferske mobilbrukerne også litt god, gammeldags fornuft.

– De som driver med svindel på nett, utvikler hele tiden metodene sine. Det blir altså stadig vanskeligere å ane ugler i mosen, advarer Simen.

Derfor mener han at det er viktig å ta en god prat med barnet om hva man kan møte på, og hvordan man skal oppføre seg, når man surfer på nettet.

– Hvis det er vanskelig å få oversikt, har Telenor utviklet en leken nettvett-øvelse i samarbeid med Kors på Halsen, kalt kalt Mobilmerket. Der kan barna lære mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg på nett.

Jente som bruker mobil

4. Hvis uhellet først er ute ...

Uavhengig av filtre og sperringer – det er ikke alt som er mulig å forhindre.

For de minste som ikke er på sosiale medier enda, er det ikke uvanlig at en stor del av det sosiale livet utenfor skolen foregår på SMS. Dette gjelder dessverre også mobbing. Trakassering og spredning av private bilder på nett er vanskelig å håndtere – og gjør at den som rammes ofte føler seg hjelpeløs og utrygg.

Hverken foreldre og barn skal måtte stå i en slik situasjon alene.

– For å kunne hjelpe til hvis noe skulle skje, har Telenor nå mobilabonnement som inkluderer tjenesten Nettslett. Det er en forsikringsordning hvor man får advokatbistand hvis man opplever nettmobbing, eller at noen sprer private bilder uten tillatelse, forklarer Simen.

Som foreldre kan vi ikke skjerme barna våre mot alt som skjer på nett, men det er en trygghet å vite at det er hjelp å få – hvis noe vanskelig skulle skje.

Dette er Nettslett:

  • Dere får advokatbistand hvis barnet blir utsatt for netthets, eller privat innhold (f.eks. bilder) kommer på avveie. 

  • Dekker juridisk rådgivning, utgifter til advokat, tapt lønnsinntekt og psykolog.

  • Nettslett gjelder bruker av mobilabonnementet.

Se hvordan Nettslett kan hjelpe barnet ditt >