Søk
Meny

5 tips til en tryggere julehandel på nett

Mann som kjøper julegaver trygt på nett

Å handle julegaver på nett kan være billig, smart og trygt – spesielt om du følger disse fem tipsene.

Å handle julegaver på nettet kan være veldig smart: Du slipper å jage rundt i butikkene i den verste julestria, du kan få billigere julegaver ved å følge gode tilbud – og du kan få dem levert hjem til deg i god tid.

Likevel er det flere ting du bør være oppmerksom på. For eksempel florerer det nå med falske hentemeldinger, og det er viktig å unngå å trykke ukritisk på lenker i SMS-er.

I denne artikkelen gir vi deg flere nyttige tips for å sikre en trygg julehandel på nett:

1. Sjekk lagerstatus og leveringstid

Hele poenget med julegaver bør jo være at de faktisk ligger under juletreet på julaften. Da hjelper det ikke om presangen du kjøper likevel ikke viser seg å være på lager, eller bruker altfor lang tid på frakt.

Sjekk derfor at gaven du kjøper faktisk er inne på lager, og hva som er forventet leveringstid – her kan det lønne seg å velge en rask levering. Dersom det skulle oppstå forsinkelser, skal du få beskjed ... og dukker likevel ikke gaven opp til jul som lovet, kan du gå fra avtalen.

Mange nettbutikker oppgir gjerne en siste bestillingsdato for at gavene skal rekke frem i tide. Bestiller du etter denne, har du ofte heller ikke krav på å få pengene tilbake.

2. Kjøp fra norske nettbutikker – som sender fra Norge

Nordmenns konstante jakt etter gode tilbud på nett har gjort at mange utenlandske aktører ser sitt snitt: Via nettbutikker med norsk tekst, norsk flagg og gjerne noe «norsk» i nettadressen, selger de varer som gjerne ikke lever opp til våre forventninger eller sikkerhetskrav, advarer Forbrukerrådet.

– Det er lett å la seg lure. Dette er en bevisst salgsmetode. Den spiller på tilliten og forventningene forbrukere har til norsk handelsstand, og til at butikken følger de krav som gjelder for produkter på det europeiske markedet, sier Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

Ikke bare kan slike varer ha dårlig kvalitet eller være direkte farlig, men det tar også veldig mye lengre tid å få varer sendt fra fjerne himmelstrøk – før det da også kan komme et tollgebyr på toppen.

Med mindre du vet hva du gjør og bevisst handler fra utlandet: Sjekk at nettbutikken du handler fra er en kjent, norsk aktør, som faktisk holder til i og sender varene fra Norge. Da kan faktisk gavemottakeren også bytte eller returnere julegaven, om den ikke faller i smak.

3. Se opp for falske nettbutikker

Dette henger sammen med forrige punkt. Men der utenlandske nettbutikker i «norsk drakt» faktisk kan sende ut produkter (av varierende kvalitet), er det også mange falske nettbutikker som forsøker å svindle deg på helt andre måter – som å lure deg til å oppgi betalingsinformasjon de kan misbruke.

Det er i dag svært lett for de kriminelle å opprette falske nettbutikker, med varer som gjerne er priset unaturlig lavt. Disse «butikkene» kan legge seg tett opp til et merkenavn i nettadressen, men gjerne kombinert med ord som «billig», «norge» eller «salg» – samt at de kan ende på .com eller .org annet i stedet for .no.

Ifølge NorSIS har 500 000 nordmenn opplevd å ikke motta et kjøpt produkt eller tjeneste i en nettbutikk, og 4 av 10 sjekker sjelden eller aldri om en nettside er trygg før de bruker den. Samtidig opprettes det over 18 000 falske nettsider hver dag, hele 70% av alle nye nettsider er laget for å svindle deg.

Om du er usikker på en nettbutikk, bør du gjøre et kjapt søk på navnet, for å se om du finner noen andre negative erfaringer – samt se om den er sikker og oppgir kontaktinformasjon.

Vi har også samlet noen flere tegn på falske nettsider, samt laget denne videoen:

Bli bedre beskyttet mot falske nettsider med Nettvern+

Nettvern+ er et forsterket sikkerhetsfilter i Telenor-nettet som jobber aktivt for å blokkere utrygge nettsider, slik at du kan senke skuldrene og surfe enda tryggere. 

  • Blokkerer kjente svindelsider

  • Blokkerer sider som inneholder skadelig programvare

  • Blokkerer sider som er mistenkt å brukes i phishing-angrep

  • Blokkerer nettsider som nylig er opprettet (siste 48t) og laget kun for å stjele din informasjon

  • Blokkerer nettsider som vanligvis er trygge, men som er under angrep.

    Nettvern+ er inkludert i alle bredbåndsabonnement og utvalgte mobilabonnement fra Telenor.

    Lær mer om Nettvern+

4. Bruk sikre betalingsmåter – og gjerne kredittkort

Når du betaler på nett, bør du som hovedregel være sikker på at du samhandler med noen du stoler på – så du ikke taster inn kortinformasjonen din på en falsk nettside.

Utover dette er det en rekke grep du kan gjøre for å hindre å tape penger på svindel. Velg gjerne trygge betalingsmåter, som Vipps, Klarna, Apple Pay eller PayPal. Betaler du med kort, vil du i de fleste tilfeller bli bedt om å bekrefte dette med BankID – dette er et ekstra sikkerhetslag som gjør netthandelen tryggere (men du må fortsatt være obs på BankID-svindel).

Betaler du med kredittkort, har du etter norsk lov rett på kortreklamasjon om du blir svindlet. Men kort med Visa og Mastercard gir samme reklamasjonsrettigheter, enten det er debet eller kreditt. Forskjellen ligger bare i at pengene ikke trekkes umiddelbart fra konto med kredittkort, og dessuten begrenses av kredittrammen – noe som gir deg en ekstra sikkerhetsbuffer.

Med Telenors sikkerhetspakke SAFE kan du dessuten få en tryggere ramme for netthandlingen din. Inkludert i pakken er nemlig SAFE ID-vakt, som varsler deg dersom dine kortdetaljer skulle havne på avveie på nett.

5. Er du usikker? Aldri oppgi privat informasjon!

Dette er kjernen i alle disse tipsene: Har du et snev av tvil, så må du aldri oppgi privat informasjon. Dette kan være brukernavn og passord, personnummer, verifiseringskoder, BankID-detaljer, betalingsinformasjon eller andre ting.

Det kan for eksempel komme en SMS om at du må betale for at en pakke skal bli levert ut, eller et tilbud som er veldig tidsbegrenset. Dette er kjente virkemidler fra svindlerne, som legger opp til en presset situasjon for å vippe deg av pinnen – slik at du gjør noe overilt.

Men husk: Du har alltid tid til å stoppe opp, puste ut og tenke deg om!

Hva gjør du om du blir svindlet?

  • Har du gitt fra deg kort- eller kontoopplysninger, bør du sperre kort og konto umiddelbart.

  • Du bør også holde et øye med transaksjoner og bytte passord på kontoene som kan ha blitt utsatt.

  • Med sikkerhetspakken SAFE får du tilbakebetalt opptil 10 000 kr hvis du blir svindlet ved varekjøp på nett.

  • Dersom dine personopplysninger er kommet på avveie og blitt misbrukt ved et ID-tyveri, får du med SAFE også tilgang til advokatbistand gjennom HELP.

Les mer om hvordan SAFE kan gi deg en tryggere digital hverdag >