Søk
Meny

Tips til en tryggere handleopplevelse på nett

Kvinne som shopper på nett – og har SAFE for å unngå kredittkortsvindel

Det er stort sett trygt å handle på nett, men du bør likevel ta noen forholdsregler for å unngå kredittkortsvindel og ID-tyveri.

De siste årene har netthandel blitt dagligdags for mange. I følge Virkes handelsrapport for 2018/19 handler hele 3 av 4 nordmenn på nett, og under korona-tiden har nok dette tallet økt ytterligere.

Med nye handelsmønstre dukker det dessverre også opp nye svindelmetoder – de siste månedene har det for eksempel dukket opp flere tilfeller av koronasvindel. En ny undersøkelse fra NorSIS viser også at over 100 000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene.

«Av de som har fått sin identitet misbrukt er det flest (47 %) som har opplevd dette ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett. I tillegg oppgir 22% at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett,» står det i pressemeldingen.

Her kommer det også frem at det er de mellom 45-59 år, og de under 30 år, som er mest utsatt for ID-tyveri.

Handler du mer på nett under korona?

Kvinne som handler med kredittkort – og er utsatt for kredittkortsvindel.

Mange nordmenn handler med kredittkort på nett, og da bør du passe ekstra godt på svindel.

Korona-pandemien har ført med seg stadig mer hjemmekontor for mange – og med dette også en generell økt digital kompetanse i befolkningen, kombinert med stadig flere digitale tilbud.

Dette er noe også mange svindlere har fått med seg, og nå utnytter etter beste evne. Du bør kanskje være ekstra oppmerksom på kredittkortsvindel – og passe litt ekstra godt på betalingsinformasjonen din.

Det betyr ikke at du ikke skal senke skuldrene og kose deg med nettshopping – men du bør være oppmerksom på hvilke faresignaler som kan tyde på svindelforsøk.

Husk at du kan bli varslet hvis kredittkortet ditt havner på avveie >

For eksempel bør du være ekstra oppmerksom på falske e-poster og SMSer, og da spesielt meldinger som ser ut som de kommer fra nettbutikker eller postekspeditører. Det kan f.eks. være en SMS som sier at du må betale porto for å få en pakke utlevert, eller en e-post med et tilbud som er for godt til å være sant. Felles for disse er at de ber deg om kredittkortinformasjonen din, så her lønner det seg å vise sunn skepsis for å unngå kortsvindel.

Vi skal komme tilbake til metodene svindlere bruker for å få tilgang på  kredittkortinformasjonen din. Men først, la oss ta en titt på konsekvensene ved kredittkortsvindel.

Dette kan skje ved kortsvindel

Vi vet at det kan bli en stor belastning for offeret hvis ID og andre opplysninger kommer på avveie. Jo tidligere du oppdager at opplysningene dine er på avveie, desto mindre blir problemene.

– Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor

1. Du kan lide et økonomisk tap

Heldigvis har de fleste banker gode rutiner for å oppdage kredittkortsvindel, og kan stoppe transaksjoner når de merker noe muffens. Mange kredittkortselskaper vil også ta det økonomiske tapet ved slike hendelser – og det kan derfor være en god idé å bruke et kredittkort når du handler på nett. Du bør likevel være oppmerksom på at du kan måtte ta det økonomiske tapet selv, og spesielt hvis banken mener du har vært uaktsom i svindelsøyeblikket.

2. Kredittkortsvindel og ID-tyveri går hånd i hånd

Hvis bankkortet ditt kommer på avveie, kan du oppleve ID-tyveri, som igjen kan føre til nye kortmisbruk i ditt navn. Denne typen svindel skjer som regel hvis svindleren får tak i personnummeret ditt.

En vanlig metode er å omadressere post, og bestille kredittkort i den fornærmedes navn – men til svindlerens egen adresse. Slik får svindleren tak i både kredittkort og pin-kode. Svindleren tapper deretter kortet på veldig kort tid gjennom kontantuttak og varekjøp, mens fakturaen blir utstedt i den fornærmedes navn.

Får du en faktura i posten som du ikke har kjennskap til, bør du derfor ta umiddelbar kontakt banken din, samt bedriften som har utstedt fakturaen.

Se Telenors 5 beste tips mot kortsvindel >

Svindelmetodene du bør kjenne til

Kvinne ved datamaskin

Pass på svindel når du handler på nett.

Den vanligste metoden svindlere bruker, er phishing. Phishing betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på. Det kan være banken din, FAANG (FB, Apple, Amazon, Netflix og Google), Telenor osv. 

Innholdet i e-postene kan variere, men vil ofte handle om et tema som har med passord eller kortinformasjon å gjøre. Det kan f.eks. være e-post som ser ut som den kommer fra Netflix, og som ber deg om å oppdatere betalingsopplysningene dine.

Slike svindel-eposter blir mer og mer troverdige, så her bør du være ekstra oppmerksom. Men husk at seriøse aktører aldri vil be om sensitiv informasjon, som kredittkortopplysninger, på e-post, de vil alltid lede deg videre til en trygg side med to-trinns-verifisering.

Hvis svindlerne først får tak i kortinformasjonen din, kan den brukes til å gjøre kjøp eller oppta kreditt, og det er heller ikke uvanlig at slik informasjon selges videre på det mørke nettet. Kredittkortsvindel er fort et faktum.

Dette er tegnene du bør se etter >

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi

  • SAFE ID-vakt 

  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenorkunde.

Prøv SAFE >