Søk
Meny

Nå får du færre svindelanrop på mobilen

Nytt system vil stoppe spoofing for Telenors kunder

Med ny teknologi kan Telenor nå aktivt stoppe spoofing, som noen av de første i verden. – En kraftig kjepp i hjulet for svindlerne, sier sikkerhetsekspert.

De siste årene har mengden telefonsvindel eksplodert, til det punktet at mange flere ganger ukentlig mottar uønskede anrop på mobilen.

På en vanlig uke stopper Telenor utrolige én million svindelanrop, samt 45 000 svindelforsøk på SMS hver eneste dag. Likevel opplever fortsatt 9 av 10 nordmenn at det ringer fra ukjent nummer, noe som også gjør at mange vegrer seg for å svare på disse.

Nå har Telenor, som en av de første aktørene i verden, lansert et nytt sikkerhetssystem som drastisk vil redusere mengden spoofing-anrop til selskapets mobilkunder.

Stanser både spoofing og wangiri

Telefonsvindlerne jobber etter ulike metoder, men gjerne med to forskjellige fremgangsmåter:

  • Spoofing: Selv om de ringer fra utlandet, bruker svindlerne «spoofing»-teknologi for å kamuflere sitt utenlandske nummer – som regel med et norsk mobilnummer, som øker sjansen for at du faktisk tar telefonen. Her er målet at du faktisk skal svare, slik at de kan lure deg i en samtale – for eksempel med såkalt «Microsoft»-svindel.

  • Wangiri: Her ringer det gjerne bare én gang, oftest fra et utenlandsk nummer, før samtalen brytes. Målet er at du skal bli nysgjerrig på hvem som har ringt, og ringe opp igjen – til det som i realiteten er et internasjonalt høytakstnummer med høy minuttpris. Hele 7-8 prosent av de som får et «wangiri»-anrop, ringer faktisk tilbake på det ubesvarte anropet.


Enkelt forklart bruker det nye systemet nettverksinformasjon for å avdekke om det norske mobilnummeret som ringer, tilhører en mobil som faktisk befinner seg i Norge. Om den gjør det, og anropene likevel kommer inn fra utlandet, anses anropet for å være spoofet. Det vil da bli gjort om til et skjult anrop, uavhengig om det er spoofing eller wangiri.

Dette betyr også at Telenors kunder kan forvente at skjulte numre blir mer langt mer vanlig enn det er i dag.

– På denne måten kan vi stanse svindelforsøkene raskt og effektivt. De som blir utsatt for wangiri-anrop, vil ikke ha anledning til å ringe opp igjen. Og når du ser «skjult nummer» i displayet, kan du lettere velge å ikke ta imot samtalen, sier senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor.

Sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor er fornøyd med jobben som gjøres for å stoppe spoofing

SETTER STOPP: Senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor er fornøyd med den nye muligheten Telenor har for å hindre svindlerne i å spoofe norske mobilnumre.

Beskytter flere ofre for spoofing

Mange nordmenn opplever at utenlandske svindlere misbruker mobilnummeret deres i spoofing-svindel, helt tilfeldig. Det har resultert i mye frustrasjon og sinte tilbakeringninger.

– Spoofing er et alvorlig problem som i bunn og grunn har to ulike ofre. På den ene siden finner du de som mottar svindelanropene, men verst er det nok for den som får sitt nummer misbrukt. Den misbrukte parten vil ofte få mange anrop fra de som er forsøkt oppringt, og det kan oppleves som sjenerende, sier Busch.

For de som får numrene sine misbrukt mye på denne måten, vil Telenors nye sikkerhetssystem være gode nyheter.

– De som er utsatt for spoofing og får sitt nummer misbrukt, slipper nå å bli oppringt av ofrene, sier Busch.

Her kan du se noen gode råd om hvordan du bør forholde deg til anrop fra ukjente numre:

– En kraftig kjepp i hjulet for svindlerne

Telenors sikkerhetsteam har lenge jobbet møysommelig med å forebygge svindel, og har gjennom de siste årene fått på plass systemer som luker ut svært mange svindelanrop og SMS-er.

– Tidligere måtte vi sperre hvert enkeltnummer manuelt. Arbeidet var da basert på vår egen innsikt og tips fra kunder. I 2017 innførte vi et system som gjorde at vi kunne sperre numre automatisk og dermed fikk vi stanset svindelanrop både raskere og oftere, sier Busch.

I takt med dette utviklet også svindlerne sine metoder. Fra bruke enkeltnumre, som raskt ble sperret, utviklet de systemer som lot dem veksle mellom et stort antall ulike nummerserier.

Med det nye sikkerhetssystemet har Telenor nå fått et nytt og svært effektivt kort på hånden, også mot de nye spoofing-systemene.

– Nå har vi en grunnmur som vil betraktelig redusere forekomsten av svindelanrop. Vi kan ikke stanse alt, men dette systemet vil forhåpentlig være en kraftig kjepp i hjulet for svindlerne, sier Busch.

Du kan beskytte deg ytterligere

Telenor har nylig lansert svindelvarsel i appen Se Hvem, slik at du skal kunne føle deg litt tryggere når det ringer fra ukjente nummer.

Svindelvarsel gir deg beskjed om et ukjent anrop er potensiell svindel eller telefonsalg, slik at du får full kontroll på om den som ringer er en du faktisk vil svare – eller styre unna.

Om Se Hvem

  • Se Hvem er en app fra Telenor som gir deg full kontroll på ukjente nummer, inkludert svindelanrop og telefonsalg.

  • Fullversjonen av Se Hvem er inkludert i alle private mobilabonnement fra Telenor.

  • Ikke Telenor-kunde? Du kan prøve Se Hvem i én måned gratis, deretter koster den 49 kr per måned.

Gjelder kun brukere over 13 år.