Søk

Online.no

Meny

Så enkelt kan du bli utsatt for ID-tyveri

Som oftest er ID-tyvens mål penger, varer eller tjenester, og du risikerer å bli svindlet for alt fra noen tusen kroner til millionbeløp. Foto: Shutterstock

Logger du inn i nettbanken på bussen? Eller bruker du samme passord flere steder? Da bør du passe på.

Stadig flere nordmenn utsettes for ID-tyveri. De to siste årene har over 150.000 personer opplevd å bli frastjålet identiteten og utsatt for svindel, viser en rapport fra Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS).

Som oftest er svindlerens mål penger, varer eller tjenester – og hvem som helst kan bli rammet.

– Noen oppretter kontoer i andres navn og får levert varer og tjenester som for eksempel mobilabonnementer. I andre tilfeller prøver man å oppnå en større økonomisk gevinst, som å inngå kredittkortavtale eller ta opp lån, sier Simen Kleveland, advokat i HELP Forsikring og ekspert på ID-tyveri.

Med Telenors nye sikkerhetstjeneste SAFE mobilsurfer du trygt på trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri. Du får med andre ord forsikring, hjelp og trygghet – i én pakke!

Simen Kleveland, advokat i HELP Forsikring og ekspert på ID-tyveri. Foto: HELP

Kan være vanskelig å oppdage

Med dagens store informasjonsstrøm, hvor vi deler sensitive opplysninger via epost, sms, brev – og kanskje til og med på sosiale medier, finnes det en rekke måter å stjele ID-en din på.

Svindlerne kan få tak i informasjon fra papirsøppelet ditt, stjele brev fra postkassen din eller du kan uheldigvis trykke på en lure-epost og gi fra deg personopplysninger. Noen kan også titte deg over skulderen på bussen og notere seg opplysningene du taster inn på telefonen din.

Kleveland forteller at mange av sakene skjer i nære relasjoner, der familiemedlemmer eller partnere misbruker ID-opplysningene.

– Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken, sier han og fortsetter:

– Vi har sett tilfeller hvor post er blitt unndratt gjennom flere år, og saken har gått til rettssystemet og endt med en fraværsdom. Når det går så lang tid, kan det være vanskelig å få endret dommen.

Dette bør du gjøre hvis du blir utsatt for ID-tyveri:

  • Det er viktig å politianmelde forholdet, slik at politiet kan etterforske saken. I tillegg er en politianmeldelse ofte det eneste dokumentet du kan bruke for å avvise betalingskrav.
  • Vær rask med å ta kontakt med banken for å få sperret kort og kontoer. Det kan også være lurt å legge inn kredittsperrer hos kredittopplysningsselskapene.
  • Mottar du informasjon om en ny konto eller liknende bør du reagere umiddelbart og ta kontakt med banken eller selskapet. Det er også viktig at du overfor selskapet raskt påpeker hvilke transaksjoner du mener er gjort av andre i ditt navn, det vil si hvilke du ikke har godkjent.
  • Prøv å se tilbake – hva kan årsaken være? Hvor kan det ha startet? Slik kan det bli enklere å vurdere skadeomfanget.
  • Du bør også bytte passord på kontoer og nettjenester, samt låse postkassen din. Har du mistanke om at svindlerne har endret postadressen din, bør du ta umiddelbar kontakt med Posten for å høre om det er lagt inn midlertidig adresseendring. Du bør også undersøke hvilken postadresse du står registrert med i folkeregisteret.

ID-tyveri utføres ikke bare av organiserte svindlere. Det foregår også ofte i nære relasjoner, forteller Kleveland. Foto: Shutterstock

Fikk krav på to millioner kroner

Selv om mange banker og andre kreditorer er villige til å rette opp, finnes det andre som ikke vil slette kravene.

– Det finnes tilfeller hvor partnere har misbrukt Bank ID-en til den andre. Ettersom disse kodene ikke skal gis til andre, kan bankene nekte å fjerne kravene, hvis de kan bevise at det er brudd på avtalen mellom kunden og banken.

ID-eksperten forteller at kravene kan variere i størrelse – fra noen tusen til flere millioner kroner.

– Prøver ID-tyven å bestille telefoner eller telefonabonnenter, er summene begrenset, gjerne på 10.000 til 12.000 kroner.

– Den høyeste summen vi har sett er oppe i 2 millioner kroner, hvor en samling av forbrukslån ble inngått i en annen persons navn, sier han.

Sliter med å rydde opp

Er du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være krevende å rydde opp etter tyvene. Kravene kan være mange, og du risikerer å stå fast uten advokathjelp.

– Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.

– I tillegg har du aldri en garanti for at de som sitter på opplysningene ikke forsøker å misbruke dem igjen.

Mange synes også det kan være vanskelig å ta tak i sakene selv. Da kan man enkelt få hjelp gjennom Telenors sikkerhetstjeneste SAFE til å håndtere situasjonen. Med tjenesten blir du umiddelbart også varslet om e-posten og passordet ditt eller betalingskortinfo skulle komme på avveie.

I tillegg vil du få både advokatbistand fra HELP Forsikring og i visse tilfeller økonomisk kompensasjon dersom du skulle bli rammet av ID-tyveri eller svindel. Du får også hjelpe hvis du blir hetset på nett eller får private bilder på avveie.

– Mange synes det er enklere å sette bort jobben med å ta kontakt med kreditorene til advokater. Det er tidkrevende og man klarer kanskje ikke å se hva man bør be om og hvem man skal henvende seg til. Det er mange som setter pris på at vi kan bistå med den biten, sier Kleveland.

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

• SAFE WiFi

• SAFE ID-vakt

• SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE