Slik kan riktig mobilabonnement gi deg og familien din ekstra trygghet

Der mange mobilabonnement kun tilbyr data, tale og SMS, kommer andre også med tjenester som gjør deg tryggere på nett. Her er sjekklisten for deg som vil ha en tryggere mobilhverdag!
Den digitale hverdagen er dessverre ikke fri for trusler eller andre farer. Stadig flere blir derfor mer oppmerksomme på trygghet og sikkerhet når de skal velge mobilabonnement til seg selv og barna sine – og ser etter løsninger som kan tilby verdifulle sikkerhetstjenester og -funksjoner.
Hvor sikkert er DITT mobilabonnement?
Forventningene til et moderne mobilabonnement handler nemlig ikke bare om hvor mye data som er inkludert. Det dreier seg også om å legge til rette for en tryggere og enklere hverdag for alle – uansett hvem du er og hva du bruker mobilen til.
Her er 4 ting du bør vurdere når du skal velge et mobilabonnement – hvis du er opptatt av trygghet og sikkerhet:
1. Først og fremst – hvem skal ha abonnementet?
Det er stor forskjell på behovene til barn, ungdom og voksne. Det er derfor viktig å velge et abonnement som er mest mulig tilpasset alder, behov og livssituasjon.
Det finnes for eksempel abonnement som er skreddersydde til barn (og nervøse foreldre), med inkluderte sikkerhetstjenester som gjør det tryggere for barnet ditt å være på mobilen, samtidig som foreldrene kan senke skuldrene.
I dag finnes det blant annet tjenester som både kan sperre mobilen for bruk av internett på mobilen – og uønsket bruk som SMS-tjenester, 820-nummer og utlandssamtaler.
Her bør du fremfor alt sjekke hvilken trygghet de ulike abonnementene tilbyr, men også andre tjenester som barn og ungdom setter pris på.
Disse tjenestene kan bidra til økt mobilsikkerhet for barna >
2. Surfer du mye på mobilen?
Folk flest er heldigvis blitt mer bevisste om digitale trusler, men det mange glemmer er at de i andre enden samtidig blir flinkere og flinkere. Det finnes hundretusenvis av feller som vil prøve å lokke oss til å ta dårlige valg på nett.
Det er derfor ikke alltid like lett å gjennomskue svindelforsøkene og de falske nettsidene. Har du dårlig tid, kan det hende du ikke tenker over det, og så trykker du på en lenke du ikke skulle trykket på.
Et godt tips er derfor å sjekke om abonnementet inneholder sperringer og filtreringer for å holde potensielle trusler på avstand når du surfer på nettet – eller mulighet til å få hjelp hvis uhellet skulle være ute.
Telenor har til og med et innebygget Nettvern-filter i sitt nett. Det forhindrer deg fra å gå inn på nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. I stedet for å bli sendt til en potensielt farlig nettside, får du en beskjed fra Telenor om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside. Dette reduserer skade på mobilen og datamaskinen, samt skåner deg fra svindelforsøk.

Om du kobler deg på åpne trådløse nett, vil det alltid kunne være en risiko for at noen fanger opp det du skriver inn – også brukernavn og passord til nettsidene du besøker.
3. Husk også alt som er utenfor din kontroll
Det har aldri vært viktigere med personvern på nett. Visste du at over 600 000 norske passord og e-postadresser ligger til salgs på det mørke nettet? Eller at over 150 000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri de to siste årene?
ID-tyven kan ha stjålet sensitiv informasjon som kortinformasjon, personnummer, passord og brukernavn til kontoer eller innlogging til e-postadresser – og venter bare på riktig tilfelle til å utnytte informasjonen.
Mange kobler seg også på åpne, trådløse nett uten å tenke på konsekvensene. Det kan være på kafé, et hotellrom eller i en lobby. Men visste du at slike offentlige nett er potensielle gullgruver for hackere?
Også her finnes det tjenester som kan hjelpe deg. Telenors sikkerhetspakke SAFE sørger både for at du surfer trygt med mobilen med en VPN-løsning, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri eller svindel i forbindelse med netthandel.
Sikkerhetspakken SAFE
SAFE fra Telenor sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri, svindel ved netthandel (både nye kjøp og bruktkjøp) eller annen form for nettsvindel.
SAFE inkluderer tre tjenester:
SAFE WiFi
SAFE ID-vakt
SAFE Svindelforsikring
SAFE koster 129 kr/md. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.
4. Hvis uhellet først er ute ...
Selv om du har både filtre og andre beskyttelser på nett, er det ikke alt som er mulig å forhindre.
For de minste som ikke er på sosiale medier enda, er det ikke uvanlig at en stor del av det sosiale livet utenfor skolen foregår på SMS. Dette gjelder dessverre også mobbing. Trakassering og spredning av private bilder på nett er vanskelig å håndtere – og gjør at den som rammes ofte føler seg hjelpeløs og utrygg.
Med disse sikkerhetstjenestene blir den digitale hverdagen ekstra trygg >
En undersøkelse Norstat har utført for NRK viser at over halvparten av dagens barn og unge har opplevd nettmobbing eller fått private bilder på avveie. Men også mange voksne opplever dette, hver eneste dag.
Slike hendelser kan være vanskelig å stoppe på egenhånd – og gjør at den som rammes ofte føler seg hjelpeløs og utrygg.
Ingen skal måtte stå i en slik situasjon alene, og det finnes faktisk hjelp å få; Telenor har nemlig inkludert tjenesten Nettslett i alle private mobilabonnement. Det er en forsikringsordning hvor man får advokatbistand hvis man opplever nettmobbing, eller at noen sprer private bilder uten tillatelse.
Ekstra trygghet med Telenor
Sikkerheten til kundene er Telenors høyeste prioritet. For å sikre en tryggere hverdag, forebygge svindel og gi hjelp hvis uhellet er ute, har man inkludert 4 viktige sikkerhetstjenester i alle private mobilabonnement:
Nettslett – gir deg hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett, samt psykologbistand
Se Hvem – gir deg full kontroll på ukjente nummer
Min Sky – tar vare på alle bildene dine
Nettvern – hindrer deg fra å besøke falske nettsider
I tillegg er disse to nye tjenester inkludert i abonnementene Mer 8GB, Ubegrenset Medium og Ubegrenset Pluss: