Søk

Online.no

Meny

Vet du egentlig om du er hacket?

Er du en av dem som hører ordet hacking, og tenker at «dette skjer ikke meg»?

150 000 nordmenn ble frastjålet identiteten sin eller utsatt for svindel i 2017 og 2018, viser en rapport fra Norsk Senter for informasjonssikring.

Det kan være vanskelig å vite om man har blitt hacket, spesielt hvis din innloggingsinformasjon har blitt lekket etter et sikkerhetsbrudd.

Her er tre måter din informasjon kan komme på avveie:

1. Sikkerhetsbrudd i tjenestene du bruker

Det er flere måter din personlig informasjon kan komme på avveie, og havne på det mørke nettet.

Noen ganger er det større nettsteder som blir hacket, som f.eks. LinkedIn-angrepet i 2012 hvor seks millioner globale passord kom i hendene til kriminelle.  Et slikt angrep kan ikke du som enkeltmenneske beskytte deg mot. Men har du tatt noen forholdsregler, som å ha ulike passord på ulike nettsteder, kan likevel skaden begrenses om ditt passord er ett av de som stjeles. Lær hvordan du enkelt kan lage sterke passord her.

Telenor har også en e-postsjekk der du kan sjekke om e-postadressen din har kommet på avveie. Hvis du får beskjed om at e-postadressen din har blitt utsatt for et sikkerhetsbrudd, bør du endre passordet til e-postadressen det gjelder og alle andre steder der du bruker det samme passordet.

Bli varslet ved sikkerhetsbrudd

Telenor har lansert tjenesten SAFE. Med SAFE surfer du tryggere på trådløse nett, du blir varslet hvis dine e-postadresser eller kortinformasjon ligger på utrygge steder og du får hjelp ved ID-tyveri.

Lær mer om SAFE >

2. Hacket når du kobler deg til trådløse nett

Andre ganger er det din mobil eller personlige konto som blir hacket direkte, gjennom at du f.eks. kobler deg på et usikkert nett. Straks en hacker har oppnådd en forbindelse til din mobil, er det fritt fram til all mulig sensitiv informasjon – som igjen kan brukes til å påføre deg stor skade. Da kan det være godt å vite Telenors nye tjeneste SAFE inkluderer en VPN-løsning som lar deg surfe trygt på trådløse nettverk. 

3. Utsatt for phishing-angrep

En tredje måte hackere får tak i passordene dine eller kortinformasjonen din på, er gjennom såkalt phishing. 

«Phishing» betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på, har Jan Roger Wilkens i Telenor Security Operation Centre, tidligere uttalt til online.no.

Vi har tidligere skrevet mye om dette, og ønsker du å lære mer om hvordan du kan beskytte deg mot phishing kan du gjøre det her >

Selv om det som regel går bra når en e-postadresse kommer på avveie, finnes det også mange vonde historier om økonomisk svindel og ID-tyveri som har gjort livet svært vanskelig for de som er berørt. Derfor lønner det seg å være føre var, og ta litt ekstra vare på det digitale livet ditt.

Vær føre var med SAFE

Telenor ønsker å hjelpe deg med akkurat det, og har lansert SAFE – en sikkerhetsløsning for ditt digitale liv. Denne inkluderer tjenesten SAFE ID-vakt, som monitorerer kortinformasjonen og e-postadressene dine, og varsler deg dersom din personlige informasjon blir forsøkt delt eller solgt på nett.

Ifølge Telenors sikkerhetssenter har kriminelle profesjonalisert måten de misbruker store mengder med innloggingsinformasjon og kredittinfo. Ofrene er fra hele verden, og ofte selges lange lister med e-poster, passord eller kredittkortinformasjon på det såkalte «mørke nettet». Også mange nordmenn er berørt.

– Hvis uhellet først er ute og du frykter at kort- eller kontoopplysninger er på avveie, sørg for at du sperrer kort og konto umiddelbart. Du bør også holde et øye med transaksjoner og bytte passord på kontoene som kan ha blitt utsatt, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Telenors nye tjeneste SAFE kan ikke beskytte deg mot slik nettsvindel, men gir beskjed hvis din personlige informasjon kommer på avveie, og hjelper deg hvis du blir utsatt for ID-tyveri. Derfor er det også viktig at du som privatperson tar dine forholdsregler.

Bestill SAFE her >

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi
  • SAFE ID-vakt 
  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenorkunde.

Prøv SAFE >