Søk
Meny

Slik avslører du svindel på WhatsApp

Eksempel på WhatsApp-svindel

Faksimile: Politiets Nettpatrulje - Øst politidistrikt

59 prosent av alle som bruker meldingstjenesten kjenner til svindelforsøk. Dette gjør du for å gjenkjenne svindel over WhatsApp.

Gjør du et kjapt Google-søk på «whatsapp scam» vil du få opp en lang rekke nyhetsartikler om fra inn- og utland om folk som har blitt svindlet for penger i den populære meldingsappen.

I september skrev Politiets Nettpatrulje - Øst politidistrikt på sine Facebook-sider at flere foreldre har opplevd å bli svindlet for mer enn 30 000 kroner i WhatsApp.

Nettkriminelle benytter seg av kjente svindelmetoder. Grunnen til at det funker virker å være at de gir seg ut for være et familiemedlem eller nære venner.

Slik foregår WhatsApp-svindel

I skjermbildet nedenfor har mottakeren fått en melding fra et ukjent nummer. Avsenderen sier at den har fått ny telefon, og beveger seg raskt videre til å fortelle at den har et pengeproblem. Når moren spør om hvorfor datteren eller sønnen ikke kan betale selv, får hun til svar at barnet er opptatt.

Men det haster. Kan moren hjelpe? Her er konto- og referansenummer og beløpet som må betales.

Eksempel på WhatsApp-svindel

I dette eksempelet på WhatsApp-svindel bes moren om å betale nesten 40 000 kroner for det uheldige «barnet». Kilde: Politiets Nettpatrulje - Øst politidistrikt

Denne situasjonen viser godt hvordan svindlerne går frem:

  • De gir en begrunnelse for hvorfor meldingen kommer fra et ukjent nummer.

  • De ber om at moren overfører et stort pengebeløp.

  • De gir et inntrykk av at det haster.

Dette er sosial manipulasjon: nettskurkene forsøker å lure moren til å gi fra seg pengene frivillig. De prøver å utnytte morens behov for å hjelpe barnet i en sårbar situasjon, og får henne til å tro at hun må handle så fort som mulig.

Slik rammer svindel ulike aldersgrupper >

Er WhatsApp trygt?

Rent teknisk, er det enkle svaret ja. Som med andre store meldingsapper, skal det mye til for å at du blir hacket i WhatsApp, eller at andre kan lese dine krypterte meldinger. 

Men som med all sosial manipulasjon, avhenger det at du selv er bevisst på at du kan bli svindlet. Først og fremst er det viktig å ikke gjøre noe forhastet.

Mottar du en melding som virker litt rar, bør du:

  • Ringe personen som har sendt deg meldingen og få bekreftet at det faktisk er personen den utgir seg for å være.

  • Ikke gi fra deg penger, personlig informasjon, koder og passord – selv om det «haster».

  • Vær obs på språket. Utenlandske svindlere bruker gjerne oversettelsestjenester, noe du ofte kan gjenkjenne ved å se på ordene som brukes, setningsoppbyggingen eller tegnsettingen.

Husk også at du høyst sannsynligvis ikke er alene. Ifølge en bevissthetskampanje Whatsapp har kjørt i Storbritannia, har 59 prosent av brukerne selv mottatt svindlermeldinger, eller så kjenner de noen som har fått det. 

Svindlerne kaster altså ut et stort nett og håper at noen biter på. Gjør du et kjapt nettsøk, ser du om andre har fått lignende henvendelser.

Dette er SAFE:

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi

  • SAFE ID-vakt 

  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenorkunde.

Prøv SAFE >