Ta kontakt med Kystradioen med én gang du får problemer, råder Even Sparre Knudsen fra Røde Kors. Foto: Paal Audestad.
- Vi har sett folk legge til kai her på Nøtterøy med NAF veibok som sjøkart – og spør om de er kommet til Oslo.
Even Sparre Knudsen har sett det meste. Han har jobbet som frivillig ved Tjøme og Hvasser Røde Kors hjelpekorps i ti år, i tillegg er han medisinsk koordinator. Hjelpekorpset har sjøtjeneste som spesialitet og har base på Ferjeodden på Nøtterøy i Vestfold.
Hektisk sommertrafikk
Tjøme har rundt 4500 innbyggere. Sommerstid sørger båtfolket for at antallet tidobles. Det gir teamet i Røde Kors travle dager.
- Sykdom, vann i drivstoffet og startvansker er typiske problemer. Og av og til får vi oppdrag der det er fare for liv og helse, sier Sparre Knudsen.
Når folk tar kontakt med Kystradioen og melder at de er i nød, blir redningsfartøyene i området kalt opp, og båten som er nærmest rykker ut.
Enkle råd kan spare liv
Even Sparre Knudsen har vært vitne til flere alvorlige ulykker, og noen ganger har liv gått tapt. Den erfarne redningsmannen mener at noen enkle forholdsregler kan være med på å redde liv.
Her er hans beste tips til alle som ferdes på sjøen.
1. Bruk redningsvest. I dag er det påbudt å ha redningsvest i båten, men ikke å bruke den. Sparre Knudsen mener du bør ha den på deg dersom du kjører åpen båt.
- Du kan bli påkjørt av andre båter eller kjøre på et skjær. Har du vest på, finner vi deg mye lettere. Vi vil nødig vifte med pekefingeren, men det er rett og slett større sjanse for at det går bra hvis du har på deg vest. Dette gjelder uansett størrelse på båten. Vi ser stadig at folk kjøper båt til en halv million som går i 40 knop, så «glemmer» de å kjøpe vest.
2. Gjør deg kjent med båten din. Sparre Knudsen råder folk til rett og slett å lese bruksanvisningen.
– Det er ikke sånn at hvis du er flink til å kjøre bil, så er du automatisk en flink båtfører. Du må lære deg verktøyene og vite enkle ting som hvor dypt båten din stikker.
3. Invester i en Maritim VHF-radio – og vær ikke redd for å bruke den.
- Det er bedre å ringe en gang for mye enn å havne i et enda større uføre. Har du VHF får du gitt raskt beskjed, også til båtene rundt deg som har VHF, sier Even Sparre Knudsen fra Røde Kors.
Even Sparre Knudsen (t.v.) og kollegene i Røde Kors rykker ut hvis noen er i nød til sjøs. Dette er bare en øvelse.
FAKTA
Redningstjenesten i Norge
- Justis- og beredskapsdepartementet har ansvar for redningstjenesten i Norge.
- Tjenesten er et samarbeid mellom offentlige etater, frivillige organisasjoner og private selskaper.
Telenor Maritim Radio
- Har ansvar for radiosambandet til sjøs, på oppdrag for den offentlig koordinerte redningstjenesten.
- Det finnes fem kystradiostasjoner i Norge: Vardø, Bodø, Florø, Rogaland og Tjøme Radio. De lytter til nødkanalene døgnet rundt og sørger for at båter som trenger det får hjelp.
- Kanal 16 er den internasjonale nødkanalen.
- Har du ikke tilgang på VHF-radio, kan du ringe 120 fra mobiltelefonen. Da kommer du til nærmeste kystradiostasjon.
Dette trenger du for å bruke radiosambandet
- VHF-radio. Den kan være enten håndholdt eller fastmontert i båten.
- Radiolisens. Lisensen gir deg et kallenavn og et identitetsnummer som er knyttet til din VHF. Dette er nødvendig for at redningen i en nødsituasjon skal fungere optimalt. Det påbudt å registrere maritimt radioutstyr i Norge.
- Sertifisering. Alle i båten kan bruke sikkerhetsutstyret, men én sertifisert bruker må være til stede. Sertifiseringen får du ved å gjennomføre en nettbasert eksamen.
Mange farlige situasjoner
- I 2014 hadde kystradiostasjonene 6056 aksjoner på sjøen.
- Halvparten av båteierne har opplevd nødsituasjoner til sjøs. Det viser en undersøkelse foretatt av TNS Gallup for Telenor Maritim Radio.
- Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at 28 menn og 1 kvinne omkom i fritidsbåtulykker i 2014.
- Det finnes rundt 750 000 fritidsbåter i Norge. Bare ca 29 000 av disse har lisensabonnement.