Slik bruker du LinkedIn riktig

En god og attraktiv profil kan være inngangsporten til din neste jobb.
linkedin

Pusser du opp LinkedIn-profilen din, tar du et skritt nærmere drømmejobben. Foto: ISTOCKPHOTO.COM

Alle som har vært jobbsøker de siste årene vet at LinkedIn ikke kan overses. Dette er nemlig næringslivets svar på Facebook. 

Tjenesten er hovedsakelig et sted for å bygge og vedlikeholde det profesjonelle nettverket ditt, og brukes hyppig av rekrutteringsfirmaer og hodejegere når de er på jakt etter rett mann til rett jobb. Bruker du nettverket riktig, kan det være et stort steg nærmere drømmejobben. 

Opprett en profil på LinkedIn nå: 

Døråpner

Daglig leder og hodejeger Erlend Holmsen i Headhunt, forteller at den aller enkleste måten å bli oppdaget på i arbeidslivet, er via LinkedIn.

- LinkedIn er et av våre viktigste verktøy når vi skal ansette til nye stillinger. Enten bruker vi tjenesten til å «slå opp» kandidater vi allerede er interessert i, eller så leter vi etter nye mennesker gjennom generelle søk. Da legger vi vekt på kriterier som stillingsbeskrivelse, utdanning og kvalifikasjoner, tidligere stillinger og verv, sier Holmsen. 

Han påpeker at tjenesten har blitt en stadig viktigere brikke i næringslivet, og de fleste profesjonelle headhuntere nå benytter seg av LinkedIn på et eller annet tidspunkt. 

- Jeg vil tro dette også er gjengs for arbeidsgivere og HR avdelinger i større selskaper. Steller du godt med profilen din kan det åpne seg flere karrieremuligheter, sier han. 

Optimaliser profilen din

For å vekke tillitt og oppmerksomhet hos potensielle arbeidsgivere er det viktig at profilen din er godt gjennomarbeidet.

- LinkedIn-profilen bør fylles ut som en forenklet utgave av CV-en din. Ikke fyll inn for mye, forsøk heller å være kort og konsis. Men, husk å ta med viktige ting som alder, bosted, utdannelse og nåværende jobbsted, sier Holmsen.

All kompetanse, erfaring og utdannelse er relevant. 

- Ikke glem tillitsverv, sertifiseringer, relevante prosjekter og kortere kurs. Tenk på hvordan oppdragsgiverenskal legge merke til akkurat deg, sier han. 

Søkemotoroptimaliserer du profilen din med nøkkelord fra den bransjen du ønsker å jobbe i øker sjansene for treff. Tenk på hva du ville søkt etter om du var i arbeidsgiverens sted. 

Gode referanser

Astrid Valen-Utvik rådgivingsselskapet Valen-Utvik AS, har tidligere jobbet mange år med rekruttering og bemanning. Hun forteller at det hun legger mest vekt på, er at kandidatene har gode referanser på de ulike stillingene de har hatt.

- Jeg ser ikke helt behovet for å skille seg for mye ut i selve CV-delen. Noe av fordelen med LinkedIn, er nettopp at kandidatene presenteres på en enhetlig måte. God bruk av «Ferdigheter» og mange bekreftelser på de ferdighetene du har, er viktig. Har du i tillegg har et godt bilde av seg selv, og en god presentasjon, vil jeg si at det er en typisk god CV som vil generere mange treff, sier hun.

- Om du i tillegg er aktiv i LinkedIns mange fag- og interessegrupper, kan det være et godt fortrinn.

Det aller viktigste er at all informasjonen er oppdatert, og at det ikke er store hull i CV-en din som du ikke kan forklare. 

Velg riktig bilde

Bilde er viktig, om ikke nesten avgjørende. Det er faktisk syv ganger høyere interaksjon på profiler med bilde, enn de uten. Men, hvilke bilde du velger kan vippe profilen din enten den ene eller andre veien.

- Velg et positivt bilde, som representerer deg på en god måte, og hvor du ser i kamera og viser en positiv, god holdning. Ikke bruk bilder tatt på fest eller som ikke viser deg fra en profesjonell side, og det aller viktigste; du må ha et bilde, sier Valen Utvik 

Et fint profilbilde gir arbeidsgivere følelsen av at du er tilgjengelig og aktiv på LinkedIn. Men dropp for all del bilder du ville lagt ut på Facebook eller Instagram. 

Unngå skrivefeil

Som i en vanlig jobbsøknad, er det viktig å luke ut alle skrivefeil. Har du mange skrivefeil er det stor fare for at du skiller deg ut «feil vei». Skrivefeil anses som slurv og latskap, og vil sjelden falle i god jord hos potensielle arbeidsgivere. 

- LinkedIn- profilen er ditt utstillingsvindu mot verden. Har du mange skrivefeil, blir det det samme som at utstillingsdukken i vinduet har genseren på vranga og buksen feil vei. Du vil kanskje stoppe opp og undres hvorfor vedkommende som kledde på dukken ikke kunne vært litt mer nøyaktig - særlig når dukken er så synlig og representerer hva butikken står for, sier Holmsen.

Utvid kontaktflaten din

For at du skal få mest mulig ut av profilen din, er det viktig å ha mange kontakter. Legg gjerne til kontakter fra ulike miljøer og bransjer. Større variasjon gjør deg synlig for mange flere.

- Sørg hele tiden for å utvide kontaktnettverket ditt. Du treffer som regel mange nye mennesker i jobbsammenheng, på konferanser, privat eller i andre sosiale sammenhenger. Søk dem opp på LinkedIn og legg dem til som kontakter. Dette vil øke synligheten din og bidra til at du kommer opp i flere søk. 

Anbefalinger fra tidligere kolleger

Til slutt vil Holmsen komme med et siste tips. For noen år siden kom det noe som heter «anbefalinger» på LinkedIn. Dette er en tjeneste hvor andre kan skrive en anbefaling om deg. 

- Kommer jeg over profiler som har mange anbefalinger teller det positivt. Jo, flere anbefalinger du kan samle fra folk med relevant bakgrunn, jo bedre er det. Men, hold moren din og bestevennen din borte, da dette heller kan virke mot sin hensikt, påpeker Holmsen.

Husk at LinkedIn ikke er en garanti for å få drømmejobben, men et nyttig verktøy til å markedsføre deg selv.