Søk
Meny

Black Week – gode tilbud eller svindel? Her er fem tips for å se forskjell

Dame som nettshopper etter gode tilbud under Black Week

Bilder fra Pexels.

I tiden rundt Black Friday flommer det over av gode tilbud – men også mange svindelforsøk. Disse fem tipsene hjelper deg å se forskjell.

Black Week, Black Friday, Cyber Monday, Singles Day, julesalg … det er i det hele tatt mange gode tilbud i vente i tiden frem mot jul. Og det er noe svindlere dessverre vet å benytte seg av.

I år starter Black Week 20. november, men også før og etter det er det mange gode tips du kan følge for å unngå å falle for de mange svindelforsøkene som vil snike seg inn blant alle gode tilbud. Her har vi samlet fem av dem:

1. Unngå Black Friday-tilbud som er for gode til å være sanne

Ny iPhone til 700 kroner? Nike-toppmodell til 200 kroner?

Er et tilbud fra en ukjent nettbutikk for godt til å være sant – og langt billigere enn nærmeste konkurrent – bør det ringe en alarmbjelle eller ti.

Spesielt under hektiske shoppingperioder som Black Week er det lett å senke skuldrene, og hive seg på de beste tilbudene som dukker opp, enten de kommer via annonser, e-post eller sosiale medier.

Men vær obs: Dette kan være svindel. De kriminelle følger nøye med på hva som er de mest populære produktene, og lokker med unaturlig gode priser. Går du i fella, kan du ende opp med falske varer, virus på maskinen din – eller at du gir fra deg personlig informasjon og betalingsdetaljer, som igjen kan brukes for å tappe deg for penger eller føre til annen skade.

NB: Vær også varsom med å delta i useriøse «lik og del»-konkurranser eller «sjokktilbud» på sosiale medier – ofte er disse også bare juks og bedrag.

Les mer: Slik spiller svindlerne på førjulsstress.

2. Vær obs på falske nettbutikker

Dette henger tett sammen med det første punktet: Når de kriminelle lokker med lave priser, er det ofte for å dra deg inn til det som tilsynelatende er en nettbutikk med gode tilbud – der du aldri får ekte varer, men i stedet kan bli svindlet.

Det er i dag svært lett for de kriminelle å opprette falske nettbutikker, med varer som gjerne er priset unaturlig lavt. Disse «butikkene» kan legge seg tett opp til et merkenavn i nettadressen, men gjerne kombinert med ord som «billig», «norge» eller «salg» – samt at de kan ende på .com eller .org annet i stedet for .no.

Om du er usikker på en nettbutikk, bør du gjøre et kjapt søk på navnet, for å se om du finner noen andre negative erfaringer – samt se om den er sikker og oppgir kontaktinformasjon. 

Vi har også samlet noen flere tegn på falske nettsider, samt laget denne videoen:

Se også hvordan sikkerhetsfilteret Nettvern+ fra Telenor kan blokkere falske nettsider for deg, slik at du er bedre beskyttet når du handler på nett.

3. Bruk sikre betalingsmåter – og gjerne kredittkort

Når du betaler på nett, bør du som hovedregel være sikker på at du samhandler med noen du stoler på – så du ikke taster inn kortinformasjonen din på en falsk nettside.

Utover dette er det en rekke grep du kan gjøre for å hindre å tape penger på svindel. Velg gjerne trygge betalingsmåter, som Vipps, Apple Pay eller PayPal. Betaler du med kort, vil du i de fleste tilfeller bli bedt om å bekrefte dette med BankID – dette er et ekstra sikkerhetslag som gjør netthandelen tryggere,

Betaler du med kredittkort, har du etter norsk lov rett på kortreklamasjon om du blir svindlet. Men kort med Visa og Mastercard gir samme reklamasjonsrettigheter, enten det er debet eller kreditt.

Forskjellen ligger bare i at pengene ikke trekkes umiddelbart fra konto med kredittkort, og dessuten begrenses av kredittrammen – noe som gir deg en ekstra sikkerhetsbuffer.

Med Telenors sikkerhetspakke SAFE kan du dessuten få en tryggere ramme for netthandlingen din. Inkludert i pakken er nemlig SAFE ID-vakt, som varsler deg dersom dine kortdetaljer skulle havne på avveie på nett.

4. Ikke la deg lure av falske hentemeldinger

Har du fått en SMS fra «Posten» eller noe andre – fra et ukjent nummer – om at en pakke er på vei? Da er du ikke alene.

Hver dag sender svindlere ut tusenvis av slike falske meldinger, i håp om at du i farta skal trykke på lenken som følger med i meldingen. Telenor stopper daglig tusenvis av svindel-SMS – men noen kan alltids slippe gjennom.

I andre enden av denne meldingen er ikke ekte informasjon om pakken din, men i stedet en falsk side som kan be om personlig informasjon, betalingsdetaljer, brukernavn og passord – eller for Android-brukere i mange tilfeller et virus.

Pakke på et bord

Under Black Week er det sannsynlig at det vil dukke opp ekstra mange slike meldinger, siden det i en hektisk shoppingperiode også vil være mange som faktisk går og venter på en pakke.

Ikke forhast deg om det kommer en uventet melding, spesielt fra et ukjent nummer – bruk en nummeroppslagstjeneste som Se Hvem for å sjekke hvem som skjuler seg bak nummeret. Oppsøk den angivelige avsenderen via andre kanaler om du lurer på om henvendelsen kan ha noe i seg. Ikke trykk på lenker du er usikker på, og aktiver sikkerhetsfilter som Nettvern+ fra Tekenor.

5. Er du usikker? Aldri oppgi sensitiv informasjon!

Dette er i utgangspunktet kjernen i alle disse tipsene:

Har du et snev av tvil, så må du aldri oppgi privat informasjon. Dette kan være brukernavn og passord, personnummer, verifiseringskoder, BankID-detaljer, betalingsinformasjon eller andre ting.

Som regel vil svindlerne legge opp til en presset situasjon for å vippe deg av pinnen, for eksempel ved å presentere et svært godt tilbud med en ekstrem tidsbegrensning.

Målet med dette er at du ikke skal rekke å tenke deg om – og bli så stresset at du overser alle varsellampene som ellers ville blinket.

Hva gjør du om du blir svindlet?

  • Har du gitt fra deg kort- eller kontoopplysninger, bør du sperre kort og konto umiddelbart.

  • Du bør også holde et øye med transaksjoner og bytte passord på kontoene som kan ha blitt utsatt.

  • Med SAFE ID-vakt vil du få et varsel dersom dine registrerte innloggingsdetaljer kan ha kommet på avveie og ha blitt misbrukt. 

  • Med SAFE Svindelforsikring får du advokathjelp og økonomisk kompensasjon ved ID-tyveri, misbruk av betalingskort, eller ved krenkende nettpublisering. Forsikringen gjelder hele hustanden, og den dekker også nye kjøp og bruktkjøp på nett.

Les mer om hvordan SAFE kan gi deg en tryggere digital hverdag >