Søk
Meny

Se opp for falske fakturaer fra «Telenor»

Se opp for falsk faktura fra Telenor

Truer med stengt abonnement eller lokker med penger til gode – men er bare svindel.

Den siste tiden har mange mottatt e-poster, tilsynelatende fra Telenor. Her står det at du enten har en forfalt regning, eller penger til gode etter å ha betalt en regning dobbelt. Noen e-poster melder også om faktureringsproblemer, og ber deg oppdatere informasjonen din umiddelbart.

Men vær obs: Nok en gang misbruker svindlere Telenors merkenavn i forsøket på å svindle deg for penger og/eller kortdetaljer.

– Vi har fått flere henvendelser fra kunder om falske fakturaer den siste tiden, og er glade for at kundene våre melder fra til oss om dette. Heldigvis ser det ut som de fleste forstår at det er snakk om svindel, og at kunnskapen om slike svindelmetoder er på vei opp, sier Siw, Community Manager på Facebook for Telenor.

Hun kan fortelle at denne typen svindel ofte skjer rundt månedsskiftet, som er en vanlig tid for utsendelser av fakturaer i en rekke bedrifter. Det kan derfor lønne seg å være litt ekstra forsiktig akkurat da.

Hva gjør du om du mottar en falsk faktura? Se tipsene lengre ned i artikkelen.

Stresser deg

– Svindlerne ønsker å gjøre offeret stresset, og bruker tidspress som virkemiddel. Informasjonen om dårlig tid er gjerne farget med røde bokstaver, der det advares mot at tidsvinduet og handlingsrommet kun er åpent i 12 timer, sier sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor.

Målet for svindlerne er at du skal trykke på en lenke som følger med e-posten. Gjør du ikke dette i tide, trues det med at abonnementet ditt blir sperret, eller at pengene du har til gode forsvinner.

– Å dobbeltbetale en faktura forekommer fra tid til annen, og iveren etter å få tilbake pengene kan fort bli stor. I andre retning vil ingen få sperret abonnementet sitt.

Sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor

ADVARER: Sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor.

Spiller på tilliten

Slik type svindel er ikke et nytt ukjent fenomen, heller ikke at svindlerne velger å utgi seg for å være Telenor, sier Busch:

– Bakmennene spiller på tilliten folk har til merkevaren Telenor. Og som den største teleoperatøren i Norge, er det stor sannsynlighet for at e-posten havner i innboksen til en Telenor-kunde – som dermed vil føle seg truffet.

Telenor er heller ikke den eneste store merkevaren som utnyttes av svindlere på denne måten – mange store bedrifter med mange kunder dukker opp i slike svindelforsøk.

Busch mener det er sannsynlig at utenlandske bakmenn står bak dette angrepet.

– Språket i e-posten underbygger denne mistanken. Mye vitner om at teksten er oversatt via Google Translate eller tilsvarende. Svindlerne spiller på at mottakeren ser seg blind på innholdet og lar seg drive med av følelser. Enkelte skrivefeil blir derfor raskt uvesentlige når man føler på stress og tidspress.

Ute etter penger og passord

I de nylige angrepene er det – som i de aller fleste andre såkalte phishing-angrep – et mål for svindlerne å få deg til å trykke på lenken i e-posten.

– Dersom baktanken er å svindle offeret for penger, er det sannsynlig at lenken leder til falsk nettside. Her blir offeret bedt om å oppgi kortopplysninger, slik at «Telenor» for eksempel får en konto de refundere beløpet tilbake på. Men i virkeligheten bruker de disse opplysningene til å tappe kontoen for penger, sier Busch.

De kriminelle kan også være ute etter mer enn bare en pengesum, påpeker han:

– Hvis intensjonen er å kapre brukerkontoen din, en såkalt «account takeover», prøver svindlerne å få offeret til å taste inn brukernavn og passord på en falsk nettside. Dette kan de senere bruke for å ramme deg på mange ulike måter.

De falske e-postene kan også dreie seg om såkalt fakturasvindel – der du rett og slett lures til å betale en falsk faktura til svindlerne og ikke til Telenor.

Hvor mange slike svindel-mailer som er i omløp er vanskelig å si, men Thorbjørn Busch tror det dreier seg om en større svindelbølge. Telenors e-postløsning Online e-post har stoppet over 11 000 svindelforsøk de siste dagene. Hvor mange slike svindelmailer som går via andre e-postklienter vites ikke.

Hva gjør du når du mottar en suspekt e-post?

  • Ta deg god tid når du leser e-post. Stopp - Tenk - Sjekk. Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse?

  • Undersøk om du faktisk har krav på refusjon. Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger.

  • Blir du usikker på innholdet i e-posten, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg. Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen. Om innholdet i e-posten er reelt, vil du finne samme informasjon når du logger deg på Mitt Telenor. Du kan også kontakte Telenors kundeservice på telefon 915 09000.

  • Om det er vedlagt en faktura, kreditnota eller tilsvarende i e-posten, oppgi aldri sensitive opplysninger, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker.

  • Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem. Diskuter innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig.

  • Google innholdet i e-posten. Du er neppe den første som opplever slike phishing-angrep.

Stoppes raskt av Nettvern

Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som ikke har noe med Telenor å gjøre.

Alle som surfer på Telenors nett, enten det er på mobil eller bredbånd, er sikret av Nettvern.

Nettvern fra Telenor stopper svindelforsøk

Dette er et filter som ligger i selve Telenor-nettet, og som stopper deg før du klikker deg inn på nettsider som er infiserte eller falske. Hver måned hindrer dette filteret opp mot 150.000 svindelforsøk mot norske nettbrukere. 

Nettvern-filteret oppdateres døgnkontinuerlig fra Telenors sikkerhetssenter (TSOC) – som raskt sørget for å sperre ute de aktuelle domenene brukt i de nylige angrepene.