Søk

Online.no

Meny

Dette må du passe på for å unngå ID-tyveri

Årlig får 150 000 nordmenn sin identitet misbrukt. Slik unngår du å bli en av dem.

– Et klassisk ID-tyveri er når noen har brukt din info til å for eksempel handle i nettbutikker, opprette mobilabonnement, eller ta opp kredittlån, sier Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

Informasjonen kan svindlerne ha fått tak i ved å gå gjennom papirsøppelet ditt, postkassen din, eller via såkalt «phishing».

– Det viktigste når det gjelder ID-tyveri er å få folk til å beskytte seg. Det er faktisk mye enklere enn å rydde opp, sier Myklebust.

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi
  • SAFE ID-vakt 
  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE​

Vær påpasselig

Å beskytte seg handler mye om å bli bevisst på hvordan du deler personopplysningene dine, forteller Myklebust.

For eksempel bør du ikke kaste papirer som inneholder info om deg uten å makulere dem først, du bør ha lås på postkassa, passe på passordene dine, og ikke minst følge med på aktiviteten på de forskjellige kontoene dine både på nett og i banken.

Oppdages ikke alltid umiddelbart

– For mange kan det gå lang tid før de oppdager at de har vært utsatt for ID-tyveri, forteller Myklebust.

Får du for eksempel et brev om kredittvurdering du ikke kjenner årsaken til, kan det bety at noen har bestilt en tjeneste eller et lån i ditt navn.

Likevel er måten de fleste oppdager det på, ved at de får en regning i posten på noe de selv ikke har bestilt, sier Myklebust:

– Da er det viktig å ta kontakt med den som har utstedt regningen umiddelbart, slik at misbruket kan stoppes.

Med Telenors nye sikkerhetspakke SAFE kan du sikre deg ytterligere. Hvis noen prøver å selge eller dele din kortinformasjon eller e-postadresser på nett, blir du varslet. Dersom uhellet inntreffer, er du forsikret mot økonomisk tap og får advokathjelp dersom informasjonen blir utnyttet på nett eller annet vis.

Are Myklebust i Telenors Fraud & Crime-avdeling.

Tre viktige grep

Tall fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) viser at 150 000 nordmenn årlig utsettes for ID-svindel.

Hvis du er en av de uheldige er det ifølge rådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS tre ting du må gjøre:

  1. – Ring banken din og forklar hva som har hendt, slik at de kan gjøre nødvendige tiltak.
  2. – Sørg for at du blir sperret for kredittvurderinger. Da hindrer du at svindleren vil kunne ta opp lån, bestille mobilabonnement, eller gjøre andre aktiviteter hvor det er nødvendig med en kredittvurdering. Om denne muligheten er eliminert, så stanser svindelen ganske raskt.
  3. – Ring politiet og anmeld saken. Norske kreditorer er ofte snille og tror på offeret om det foreligger en anmeldelse – da kan ansvaret ditt frafalle.

Ole Anders Ulsrud, rådgiver i NorSIS.

Bytt passord

Utover dette oppfordrer Myklebust også til å forsøke å finne ut hvor svindlerne har fått identiteten din fra, stenge kontoer som er blitt svindlet, og å bytte passord på tjenester som kan være utsatt.

– Hvis du ikke setter en stopper for det, så vil det bare fortsette. Så lenge de har tilgang til informasjonen din risikerer du en ny bølge med tyveri, sier han.