Søk

Online.no

Meny

Dette er det vanligste innholdet folk ønsker slettet fra nettet

Stadig flere opplever å få personlig informasjon eller bilder på avveie.

– Uønsket eksponering på nett er et problem, sier Hans Marius Tessem i Slettmeg.no.

Veiledningstjenesten hjelper folk som føler seg krenket på nett, og Tessem kan fortelle om en stor spredning i hva folk ønsker å få hjelp med.

Likevel kan han peke på fire typer henvendelser som de mest vanlige.

Gamle kontoer kan by på problemer.

Gamle kontoer kan by på problemer.

1. Sletting av innhold på gammel YouTube-konto

– Det er ofte snakk om å få slettet YouTube-kontoen barn og unge hadde da de var 13 år gamle, men som er blitt skikkelig klein når de er blitt 16, forteller Tessem.

Problemet oppstår gjerne fordi YouTube-kontoen (eller noe tilsvarende) ble opprettet med en e-postkonto de har glemt eller mistet passordet til. Spesielt YouTube kan være vanskelige å overbevise om at du er kontoes eier uten denne «livlinen».

Tessems enkle oppfordring er å skrive ned passordet og bevare det på et trygt sted.

– Legg det for eksempel i en lukket konvolutt. Da ser du fort om noen har vært oppi. Bare husk å ikke ha samme passord til forskjellige kontoer!

Opplever du imidlertid at noen bruker innhold fra den gamle YouTube-kontoen din uten din tillatelse og til andre formål enn tiltenkt, kan det være straffbart for vedkommende. Med Nettslett fra Telenor kan du få advokathjelp og bistand hvis dette skjer deg.

Dette er Nettslett

Med Nettslett får du profesjonell hjelp til å fjerne uønsket innhold fra nettet – hvis du skulle bli krenket, mobbet, misbrukt eller truet. Det gjelder både ting som blir skrevet om deg og private bilder på avveie.

Nettslett er inkludert i abonnementene U18, U11 og Yng og dekker både eier og bruker av abonnementet, f.eks. forelder og barn.

2. Uønskede bilder

– At noen legger ut bilder av deg som du ikke ønsker at skal deles har vært et ganske stort problem i mange år, forteller Tessem.

Tessem påpeker at ifølge åndsverksloven har ingen lov til å legge ut et bilde av deg på internett uten ditt samtykke. Dette gjelder uansett om det er et nakenbilde eller et lite flatterende portrettbilde.

– Lovmessig er det ikke noe forskjell. Man skal egentlig alltid be om tillatelse. Og er det snakk om nakenhet, kan fort også andre lovverk tre inn, sier han.

Bildene det er mest snakk om, er nettopp nakenbilder som er delt i fortrolighet.

Han forteller at mange unge som tar kontakt med Slettmeg.no vegrer seg for å si ifra til både foreldre og dem, men at det er nettopp dette man må.

– Om et bilde har kommet på avveie, så søk hjelp. Du kan rapportere via både Facebook og Instagram, og du kan også søke hjelp fra, foreldre, politiet eller oss, sier Tessem.

Med Nettslett fra Telenor får du profesjonell hjelp til å fjerne uønsket innhold og håndtere situasjonen – hvis du blir krenket, mobbet, misbrukt eller truet på nettet. 

3. Krenkelser og mobbing

– Dette får vi mange henvendelser på fra unge. At noen har skrevet noe nedsettende eller truende om dem – som ofte kan defineres som mobbing, sier Tessem.

Ikke alt som publiseres på nett er positivt. Ofte må ting løses i den virkelige verden.

– Det kan være flere måter å håndtere dette på, men i mange tilfeller kan slike problemer ofte løses i den virkelige verden. Det er faktisk det enkleste.

Likevel er det rapporteringsmuligheter på de fleste sosiale mediene, og om krenkelsene er grove med trusler, så er det verdt å vurdere en politianmeldelse.

Tessem mener at det viktigste foreldre kan gjøre i slike situasjoner er å sørge for at barna tør å si ifra om det de opplever.

– Vi ser at barn og unge ofte ikke kommer til foreldre med problemene. Vi har opplevd overgrepssaker på nett som bare har blitt oppdaget ved en tilfeldighet – for eksempel ved at en forelder har lest en tekstmelding, sier han.

– Så foreldre må gjøre det lettere for barna å søke hjelp i vanskelige situasjoner.

Nettslett fra Telenor er inkludert i abonnementene U11, U18 og Yng. Da får du hjelp og støtte hvis du opplever nettmobbing, trusler eller å bli krenket på nett.

Ikke alt som publiseres på nett er positivt. Ofte må ting løses i den virkelige verden.

Ikke alt som publiseres på nett er positivt. Ofte må ting løses i den virkelige verden.

4. Ivrige foreldre og besteforeldre

«Bestefar er for ivrig på Facebook! Alt om meg er åpent ute på nett!»

– Denne henvendelsen har vi begynt å få en del av, fra ungdommer som ikke vet hvordan de skal håndtere hva både foreldre og besteforeldre legger ut av dem, sier Tessem.

– For det virker faktisk sånn at jo eldre man er, jo mer ivrige blir man på å dele.

Her viser Tessem igjen til åndsverksloven og personopplysningsloven, og oppfordrer voksne til å huske på at det de gjør har en oppdragende effekt på barna.

– Hvis man skal dele et bilde av et barn, ta en dialog på det. Lær barna allerede der at man skal spørre først. For hvis ikke vi gjør det, så kommer i alle fall ikke barna til å gjøre det. Og husk at man ikke behøver å dele et bilde med alle heller.

Et ekstra sikkerhetsnett med SAFE

Utover spredning av uønsket innhold, er det dessverre flere andre måter du kan oppleve uønsket oppmerksomhet på nett – for eksempel spredning av bank- eller personopplysninger som kan misbrukes av svindlere.

Telenor tilbyr derfor en rekke sikkerhetstjenester som gjør den digitale hverdagen tryggere. En av disse er SAFE, en sikkerhetspakke med 3 produkter som sørger for at du surfer trygt på trådløse nett, blir varslet hvis dine bank- eller personopplysninger havner på avveie, og hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri. Du får med andre ord forsikring, hjelp og trygghet - i én pakke!

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

  • SAFE WiFi
  • SAFE ID-vakt 
  • SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE​