Lær av John Brungots Facebook Live-tabber

Her er tipsene som sikrer suksess på Facebook Live - og tabbene du bør unngå.
John Brungot og Håvard Paulsen

John Brungot har lang erfraring med live TV, og kommer med noen klare tips du bør tenke på før du går live på Facebook.

Å kringkaste live har lenge vært noe eksklusivt - en krevende begivenhet forbeholdt mediehus med store ressurser og teknologiske muskler. Nå er det annerledes. Med Facebook Live kan du by på din egen direktesending og selv skape denne kriblende fornemmelsen av at hva som helst kan skje og ingenting kan redigeres bort.

Deg selv på direkten

Med Facebook Live blir terskelen for å gjøre direktesendinger lavere enn noensinne. Nå kan du og jeg dele øyeblikket vi står i med levende bilder idét vi opplever det.
Facebook sender automatisk ut varsel til dine følgere og venner når du sender, slik at flest mulig får med seg det du gjør. Og best av alt, du trenger ikke noe annet enn en smarttelefon og en stabil internett-tilkobling. 

Men husk at en direktesending er et kraftig verktøy som vi vanlige dødlige nå har blitt utstyrt med. Å tenke både på omgivelsene og på hva du selv formidler, er en god huskeregel før du går live. 

Her er noen gode tips til hva du helst bør unngå når du sender direkte:

Prøv selv på 1-2-3

Å gå live på Facebook er ikke noe hokus-pokus. Alt du trenger å gjøre er å trykke på «Direkte»-knappen. Gi gjerne en beskrivelse av videoen din, og så er du i gang. 

Dine venner får beskjed om at du sender, og kan umiddelbart gi deg respons. Og dette er det som virkelig pirrer både deg og de som følger med. Reaksjonene fra seerne blir nemlig fortløpende synlig som hjerter, tomler og kommentarer. Skillet mellom produsent og konsument kunne ikke vært mindre.

Facebook Live

Slik lager du en god direktesending

Du har kanskje sett venner som har gått på direkten uten at du har blitt spesielt interessert i det de driver med? Har du ønske om å gjøre noe mer enn bare å vise et øyeblikks glede, bør du derfor tenke på et par ting før du sender.

  • Sjekk at du har god tilkobling til nettet.
  • Tenk over struktur og innhold på forhånd. La planen være veiledende, men ikke ødelegg umiddelbarheten med en for rigid plan. 
  • Lag en kort og tydelig tittel som pirrer seerens nysgjerrighet.
  • Bruk stativ til mobilen. Et stativ vil sikre stabilitet og gi en bedre opplevelse.
  • Oppfordre til interaksjon: Ønsk nye seere velkommen og oppmuntre til spørsmål som du kan svare på der og da.
  • Del dine direktesendinger: Etter sending lagres videoene på din tidslinje i Facebook. Del dem på i relevante fora for å øke rekkevidden.

Bli hekta du også

Live-funksjonen har allerede blitt varmt omfavnet av både seriøse mediehus, superstjerner og den jevne Facebook-bruker. Aldri før har man kunnet nå ut til så mange med så enkle midler.
Dette har også profesjonelle medieaktører forstått. Vi blir mer og mer vant til at store selskaper og kjente fjes viser seg fra en mer uformell side. Derfor deler idrettsheltene våre filmer fra treningsøkter, mens Huffington Post rutinemessig sender sine spaltister ut på lufta der de snakker uanstrengt rett til seeren.

Å by på levende bilder i sanntid og uten å bytte nettsted lå nok over forventningen til selv de mest durkdrevne brukerne. Det ser ut til at vi setter såpass pris på umiddelbarheten at vi gjerne lever med en noe lurvete billedkvalitet i kvadratisk format. Du skal se du blir hekta du også når du kommer i gang.

Populært på Online.no nå: