I disse dager mottar tusenvis av nordmenn e-poster med fristende tilbud om gratis bruk av tjenester som Spotify og Netflix.
Men vær forsiktig med hva du takker ja til: Det er nemlig ikke Spotify eller Netflix som står bak e-postene, men noen helt andre som prøver å få tak i pengene dine.
Dyr «abonnementsfelle»
Denne e-posten er ikke fra Netflix, selv om det kan se slik ut.
Tilbudet om tre måneders gratis bruk av Netflix eller Spotify kan til forveksling ligne på helt ekte tilbud fra selskapene – som på sine hjemmesider begge opererer med 30 dagers gratis bruk for nye kunder.
Det er derfor ikke helt uforståelig om enkelte hiver seg over det fristende tilbudet, som til forveksling kan se ut som et ekte tilbud fra tjenestene.
Men gjør du dette, kan det koste deg dyrt: Det du i virkeligheten takker ja til er ikke Netflix eller Spotify, men et abonnement på en dansk skylagringstjeneste som hver måned trekker rundt 400 kroner fra kontoen din – om ikke mer.
Har mottatt klager
– Vi har så langt mottatt to skriftlige klager på denne «abonnementsfellen» der det lokkes med Netflix eller Spotify, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Online.no.
Han kan fortelle at slike fordekte lokketilbud gjerne strider mot både den norske angrerettsloven og EUs relativt nye forbrukerrettighetsdirektiv – som nå er implementert i nasjonal lovgivning i samtlige EU- og EØS-land.
Har mottatt klager: Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet. Foto: CF-Wesenberg
– Der det er snakk om løpende trekk fra kontoen din, skal det presenteres i en tydelig og fremhevet form. I disse tilfellene er det helt klart at dette kravet ikke oppfylles, ettersom du må klikke på en liten lenke for å se hva dette egentlig er for noe – og hvor mye det faktisk koster deg, sier Haug.
Stammer fra Danmark
Følger du lenkene i e-postene, kommer du altså til en nettside som verken er Netflix eller Spotify, men en dansk skylagringstjeneste av svært lite troverdig karakter.
Et kjapt nettsøk etter selskapet avdekker mange misfornøyde nettbrukere som tidligere er blitt lokket med blant annet gratis kokkekniver og joggesko – men i stedet er blitt sittende igjen med store kontotrekk de ikke får stoppet.
Som en av mange danske nettbrukere har skrevet om selskapet på Trustpilot, en nettside som lar folk flest gi tilbakemeldinger til firmaer:
– Det er avanceret SNYD og BEDRAG og har du ladet dig fuppe og har du givet dine personoplysninger samt kreditkortoplysninger SKAL DU STRAKS SPÆRRE DIT KREDITKORT.
Rir på populære trender
... og denne e-posten er ikke fra Spotify.
Det er ikke bare dette selskapet som nå forsøker å utnytte nordmenns stadig økende interesse for strømmetjenester som Netflix og Spotify. Vi har også fått andre lignende e-poster som benytter seg av samme fremgangsmåter i den siste tiden.
Sporene i mange av disse e-postene leder også til Danmark, og ifølge Haug er ikke dette tilfeldig.
– Vi har tidligere vært borti lignende saker der folk for eksempel blir lokket med en iPhone til én krone. Disse har gjerne en tilknytning til samme bakmenn i Danmark, folk som tidligere er blitt bøtelagt med store summer for lignende abonnementsfeller.
Kontakt banken!
Hva skal du så gjøre om du har gått i fella, og meldt deg på det du trodde var gratismåneder fra Netflix eller Spotify?
– Det rådet vi da gir, er å kontakte banken din umiddelbart og sperre kortet, samt å opprette en reklamasjonssak for pengene som eventuelt er blitt trukket, sier Haug.
– I tillegg er selvsagt det klare rådet til alle forbrukere å bare slette eller markere slike mistenkelige e-poster som spam.
Forbrukerombudet har ifølge Haug allerede anmodet det danske Forbrukerombudet om å ta opp lignende saker, og vil vurdere å be dem ta opp også denne til behandling.
Netflix-svindel i vinden
Som DinSide nylig kunne fortelle, sirkulerer det nå også en annen type Netflix-relatert svindel-mail.
Denne e-posten, som også vi har mottatt, gir seg ut for å være et varsel fra Netflix om at tjenesten opplever problemer med betalingsinformasjonen din – som derfor må oppdateres.
Dette er en mer tradisjonell svindelform som kalles «phishing», der kriminelle «fisker» etter for eksempel kredittkortinfo ved å gi seg ut for å være noen andre.
Tidligere har det gjerne vært lett å avsløre slike svindelforsøk takket være dårlig språk eller håpløs design – men svindlere blir stadig mer erfarne og kreative.
Derfor er det viktig å være obs på følgende punkter om du har begynt å finne fram kredittkortet for å taste inn informasjonen på nett:
- Sjekk at e-posten faktisk kommer fra tjenesten den gir seg ut for å være
- Se også at lenkene leder til tjenestens offisielle hjemmeside
- Dette kan du ofte lett se ved å holde muspekeren over lenken i e-posten, eller ved å klikke på avsenderadressen øverst i e-posten.
- Tast aldri inn personlig informasjon på sider du ikke er 100 prosent sikker på er genuine – sjekk adressefeltet øverst i nettleseren
- I de fleste tilfeller vil betaling skje inne på en egen side for kontoinnstillinger – her må du logge inn med brukernavn og passord
- Slike sider vil i de aller fleste tilfeller også være krypterte. Se etter at nettadressen starter med https://, noe som gjerne også markeres med en hengelås
Sørger for at du surfer sikkert:
Norton Internet Security er alltid oppdatert - slik at du kan oppholde deg trygt på internett.